• Anonym (Carat­en)
    Äldre 6 Apr 18:32
    3431 visningar
    9 svar
    9
    3431

    Diamantexperter se hit!

    Jag har köpt en diamant.

    En 0.63ct H Si1 färgad ex/ex/ex sten. Jag har kollat vinklarna på stenen och den hamnar inom " exellent" på HCA Tool. Så på papper ser det bra ut.

    Det jag dock nu ser är att det är IGI som certifierat stenen.

    Vad jag hört så är inte det ett förlitligt certifikat då de värderar lite mer frikostigt än tex GIA .

    Så min H är förmodligen en J och har inneslutningar typ P2.

    Eller är det bara en skröna?

    Nu har jag ångerrätt så det är bara att avbeställa eller skicka tillbaka, men hur skulleni tänka?

    Priset var väldigt bra bör tilläggas.

  • Svar på tråden Diamantexperter se hit!
  • Äldre 6 Apr 18:49
    #1

    följer

  • Äldre 6 Apr 21:12
    #2

    Om priset på diamanter är ovanligt eller förvånansvärt lågt så skulle jag vara vaksam. Nu har jag dålig koll på IGI certifikat, var in på deras hemsida och tittade lite och jag måste väl säga att jag inte bli riktigt klok. Jag är jurist med inrikting på mänskliga rättigheter och den senaste tiden har jag engagerat mig i hur certifieringen av diamanter fungerar sedan kimberleyprocessen kom till i början av 00-talet.

    Min egentliga åsikt om diamanter är väl att de i största möjliga mån bör undvikas, jag kommer själv att välja en ring med en moissanite eller en labb-diamant.

    Jag vet att detta kanske är inte är vad du vill höra men vad jag också såg på deras hemsida var att många av deras diamanter kommer från länder där ocertifierade stenar smugglas och sen "tvättas".

    Problemet med diamanthandeln idag är kanske inte att de hjälper till att finansiera pågående konflikter utan att de som jobbar med brytningen har det precis lika dåligt nu som de hade det under konflikterna på 90-talet. Och stenar som inte certifieras från början har man ingen som helst aning om vart de kommer från. 

  • Anonym (Biiip­)
    Äldre 6 Apr 22:53
    #3

    Så onödigt att komma med åsikter som ingen bett om. Du har inget bra svar på vad hon egentligen frågar efter men rabblar istället om saker som inte har med saken att göra.


    ellendellen90 skrev 2015-04-06 21:12:24 följande:

    Om priset på diamanter är ovanligt eller förvånansvärt lågt så skulle jag vara vaksam. Nu har jag dålig koll på IGI certifikat, var in på deras hemsida och tittade lite och jag måste väl säga att jag inte bli riktigt klok. Jag är jurist med inrikting på mänskliga rättigheter och den senaste tiden har jag engagerat mig i hur certifieringen av diamanter fungerar sedan kimberleyprocessen kom till i början av 00-talet.

    Min egentliga åsikt om diamanter är väl att de i största möjliga mån bör undvikas, jag kommer själv att välja en ring med en moissanite eller en labb-diamant.

    Jag vet att detta kanske är inte är vad du vill höra men vad jag också såg på deras hemsida var att många av deras diamanter kommer från länder där ocertifierade stenar smugglas och sen "tvättas".

    Problemet med diamanthandeln idag är kanske inte att de hjälper till att finansiera pågående konflikter utan att de som jobbar med brytningen har det precis lika dåligt nu som de hade det under konflikterna på 90-talet. Och stenar som inte certifieras från början har man ingen som helst aning om vart de kommer från. 


  • Äldre 7 Apr 09:33
    #4

    Det är väldigt vad du avancerar snabbt Ellendellen :). I januari skrev du att du var juriststudent men nu är du jurist :). Själv väntar jag med med att kalla mig "jurist" tills jag tagit examen men alla är vi väl olika ;)

    För att svara på frågan hade jag skickat tillbaka stenen och valt GIA istället! Det är ett bättre cert men också dyrare.

  • Äldre 7 Apr 11:09
    #5
    Ring skrev 2015-04-07 09:33:22 följande:

    Det är väldigt vad du avancerar snabbt Ellendellen :). I januari skrev du att du var juriststudent men nu är du jurist :). Själv väntar jag med med att kalla mig "jurist" tills jag tagit examen men alla är vi väl olika ;)

    För att svara på frågan hade jag skickat tillbaka stenen och valt GIA istället! Det är ett bättre cert men också dyrare.


    Jag läser nu på masters nivå så jag har all rätt att kalla mig jurist. Jag är väl både och...  

    Och om nu hon som startade tråden tog illa upp av mitt inlägg så ber jag om ursäkt för det. Det var absolut inte meningen att göra någon ledsen, men faktum kvar står att diamantindustrin dras med problem. Men vill man sticka huvudet i sanden är det upp till var och en. Jag kan inte rekommendera IGI efter att ha tittat runt på deras hemsida. 

    Och för att återgå mer till ämnet; vill man se en sten mer som en investeringen som jag antar att trådstartaren vill så är det bra om stenen har ett riktigt certifikat och kan ursprungsbestämma ner på i vilket hål i marken den hittades. 
  • Anonym (Carat­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 11:28
    #6

    Sluta tjafsa i min tråd! Ellen, du svarar i alla trådar om diamanter på samma sätt. Kul för dig, men jag tänker ha en diamant.

    Anyway, damen från shoppen ringde och sa att hon inte kan sälja den till mig för den hade en grön ton så den blev graderad till en j men en rätt dålig J.

    Hon uppgraderade den till en gia cert 0.6 vs2 j ex/ex/ex, lite lite dyrare, men mkt bättre:)

  • Äldre 7 Apr 12:00
    #7
    Anonym (Caraten) skrev 2015-04-07 11:28:50 följande:

    Sluta tjafsa i min tråd! Ellen, du svarar i alla trådar om diamanter på samma sätt. Kul för dig, men jag tänker ha en diamant.

    Anyway, damen från shoppen ringde och sa att hon inte kan sälja den till mig för den hade en grön ton så den blev graderad till en j men en rätt dålig J.

    Hon uppgraderade den till en gia cert 0.6 vs2 j ex/ex/ex, lite lite dyrare, men mkt bättre:)


    Okej, jag ber om ursäkt. Jag hoppas att du blir nöjd med din sten. Och som sagt så menade jag inte att uppröra någon jag försöker bara sprida information som jag tycker är relevant. 

    Lycka till med ditt inköp och fortsatta bröllopsplanering.
  • Äldre 7 Apr 18:42
    #8

    Om du skriver ett inlägg och frågar efter en god köttmarinad, hur skulle det då kännas om någon som är vegeterain kom in och började föreläsa för dig om hur oetiskt det är att äta kött? Och att framhålla att du är jurist är faktiskt ganska fånigt. Det har inget att göra med dina åsikter, så håll det utanför.


    ellendellen90 skrev 2015-04-06 21:12:24 följande:

    Om priset på diamanter är ovanligt eller förvånansvärt lågt så skulle jag vara vaksam. Nu har jag dålig koll på IGI certifikat, var in på deras hemsida och tittade lite och jag måste väl säga att jag inte bli riktigt klok. Jag är jurist med inrikting på mänskliga rättigheter och den senaste tiden har jag engagerat mig i hur certifieringen av diamanter fungerar sedan kimberleyprocessen kom till i början av 00-talet.

    Min egentliga åsikt om diamanter är väl att de i största möjliga mån bör undvikas, jag kommer själv att välja en ring med en moissanite eller en labb-diamant.

    Jag vet att detta kanske är inte är vad du vill höra men vad jag också såg på deras hemsida var att många av deras diamanter kommer från länder där ocertifierade stenar smugglas och sen "tvättas".

    Problemet med diamanthandeln idag är kanske inte att de hjälper till att finansiera pågående konflikter utan att de som jobbar med brytningen har det precis lika dåligt nu som de hade det under konflikterna på 90-talet. Och stenar som inte certifieras från början har man ingen som helst aning om vart de kommer från. 


  • Äldre 7 Apr 18:49
    #9

    TS, jag ser att der verkar ha löst sig för dig nu, men kanske ör det ändå intressant för dig (eller/och andra) att kika lite på skillnaden mellan olika certifikat? Jag letade själv efter diamant för ett tag sedan och googlade både kors och tvärs. Här är en länk till en sida som jag själv tyckte var intressant när jag var på diamant-jakt :)

    www.77diamonds.com/compare-diamond-certificates.html

Svar på tråden Diamantexperter se hit!