• Anonym (J)
    Äldre 3 Apr 11:49
    5973 visningar
    7 svar
    7
    5973

    Äktenskapsförord, tips tack!

    min sambo och jag har efter 6 år bestämt oss för att gifta oss och vi är överens om att skriva ett äktenskapsförord. Den som kommer gynnas av det är egentligen bara han, men det är okej för mig, jag har full förståelse!

    Bakgrund:

    När vi träffades jobbade jag heltid och han var delägare i ett medelmåttigt företag. Vi hade helt skild ekonomi, betalade alltid vårt eget. Vi tjänade ungefär lika mycket pengar vid denna tid.

    Han bodde i hyrt hus på landet och jag bodde i lägenhet i stan för att ha nära till jobbat. Ett par år in i förhållandet blev jag varslad och började istället stämpla. Jag flyttade då hem till honom och var därmed befriad från hyra.

    Ytterligare två år senare köpte han ett konkurshotat företag som han investerade en hel del av sina pengar i, och det visade sig vara ett bra beslut. Företaget går nu väldigt bra och sedan två år försörjer han mig helt. Jag hade först svårt att känna mig bekväm med att spendera hans pengar, och använde hellre pengar från mitt sparkonto när jag ville unna mig något. Han har alltid sagt "vill du ha nåt så köp det! Rör inte dina sparade pengar!". För drygt ett år sedan köpte han ett hus för oss. Han betalade kontantinsatsen, står på lånet osv. Han betalar ALLT! Och jag behöver aldrig känna att jag inte kan unna mig saker. Han ifrågasätter aldrig hur jag spenderar pengar osv Det är inte hans pengar, det är VÅRA. Vi har i stort sett samma syn på pengar och är båda ganska förnuftiga. Inte galna men heller inte snåla.

    Om jag tjänar några pengar på extrajobb etc så uppmanar han mig alltid att sätta dem på mitt sparkonto, där jag har ca 200 000 kr nu. Han uppmuntrar mig också till att skaffa en utbildning, så jag har ett alternativ OM vi en dag skulle gå isär.

    Han planerar framtiden för OSS BÅDA i allt han gör. När han går på finanasmöten för att få hjälp med pension, investeringar etc så räknar han alltid på hur mycket VI ska behöva för att ha det bra när vi är gamla osv.

    Men OM vi en dag skulle gå isär så vill inte han bli tvungen att ge mig halva huset eller halva sitt företag. Vilket jag var full förståelse för! Han har sagt att han planerar att öppna ett eget pensionssparkonto för mig där han för över typ 5000 kr varje månad och detta blir mitt vid en ev. Skilsmässa.

    Vi har inga barn och vill inte ha några. Vi är i 35-årsåldern så vi skulle veta vid detta laget ;)

    Jag tar hand om städning etc och hjälper till en del med företaget, vilket faktiskt bara är kul. Men är jag "lam" som inte propsar på mer?

    När vi köpte huset fick jag ibland höra att folk tyckte det var lite dåligt av min sambo att jag inte står med som ägare. Ingen sa det rakt ut, men det antyddes ganska klart. Men varför ska jag ha rätt till ett hus som han tömmer sitt sparkonto för, samtidigt som han låter mig fylla mitt sparkonto? Vi köpte huset av ett par som hade skilts och ingen av dem hade råd att bo ensam kvar. Han vill inte tvingas till samma situation. Han låter mig leva ett underbart liv med mycket fritid, kärlek och bra ekonomi. Räcker inte det? Måste jag också kräva saker om vi går isär?

    Vi gifter ju oss för att vi tror och hoppas på att bli gamla tillsammans, men man vet ju aldrig vad som händer.

    Om han avlider vill han att jag ska få både hus och företag och pengar.

    Hur utformar vi ett äktenskapsförord? Måste vi verkligen boka möte med jurist? Känns lite konstigt.

  • Svar på tråden Äktenskapsförord, tips tack!
  • Äldre 3 Apr 15:05
    #1

    jag som är skild en gång tidigare kan inte nog poängtera det viktiga i att ha ett korrekt äktenskapsförord.  För hur goda intentioner man än har när äktenskapsförord skrivs så är det inte så säkert att man tycker lika den dagen skilsmässan är ett faktum..  Man kan sitta där bitter och arg och förbannad och då är det verkligen verkligen viktigt att ha ett juridiskt korrekt äktenskapsförord.  

    Ta kontakt med jurist och förklara hur ni vill ha det.   När ett äktenskap upplöses och det ska göras bodelning är det viktigt att det juridiska är korrekt för att inte det ska bli surt för er båda i efterhand. 

    Ett äktenskapsförord är ju till gagn för båda parter vilket ju är vitsen med att ha det skrivet. 

    Jag tycker absolut att du även ska ha gagn av ett äktenskapsförord så att inte du investerar en massa saker i ert äktenskap och inte får något annat än ett bankkonto med dig därifrån.  Pengar är nämligen inte allt...   

  • crs
    Äldre 3 Apr 15:11
    #2

    Jag har ingen aning om hur det går till att skriva äktenskapsförord, ville bara säga att jag tycker att er deal låter superrimlig! Att förbereda sig för en eventuell separation på det sätter är inte det minsta konstigt i ett sånt fall, varken med äktenskapsförord eller att ni ser till att även du kommer ha ett pensionsspar att ta till om det behövs (jag hade iofs tyckt att det vore rimligare om du stod på och skötte detta konto. Alt då att det framgår tydligt i äktenskapsförordet att det är ditt konto. Men om poängen med det är att de ska kunna bli dina så vore det i min värld också rimligt att det är du som sköter hur pengarna placeras. Jag förutsätter att det kommer vara typ ett ISK-konto). I mina öron låter det som en bra deal, rättvis för er båda både i nutid och framtid, oavsett hur den kommer se ut. Möjligtvis med nackdel för honom om företaget skulle gå åt helvete och han inte sett till att pensionsspara själv.

  • Anonym (J) Trådstartaren
    Äldre 3 Apr 16:28
    #3

    Tack, va bra att någon mer tycker det låter rimligt :)

    Han kommer öppna detta kontot i mitt namn! Så det kommer vara mitt, men han gör insättningarna. Han är duktig på sånt så jag låter gärna honom sköta om det. Sen är ju tanken att jag inte ska röra dem pengarna så länge vi stannar tillsammans. Det ska ju vara en trygghet för mig och min framtid. Precis som med utbildningen. Han vill att jag utbildar mig så jag har en "back-up", men har lovat göra sitt bästa för att jag inte ska behöva jobba så länge vi är tillsammans.

    Han pensionssparar också själv för oss gemensamt. Hans plan är att vi aldrig ska behöva sänka vår nuvarande livsstandard, så han har redan mål uppsatta med hur det ska gå till. Han är ganska mycket affärsman och kollar alltid efter sett att få våra (sina) pengar att växa.

    Jag vet att han vill mig väl och är mån om mig men det kan ju va saker som varken han eller jag tänker på.

    Vi är nog överens med hur vi vill fördela saker och ting vid en ev. skilsmässa men förmodligen är det bäst att anlita en jurist för att sätta orden på papper.


    crs skrev 2015-04-03 15:11:20 följande:

    Jag har ingen aning om hur det går till att skriva äktenskapsförord, ville bara säga att jag tycker att er deal låter superrimlig! Att förbereda sig för en eventuell separation på det sätter är inte det minsta konstigt i ett sånt fall, varken med äktenskapsförord eller att ni ser till att även du kommer ha ett pensionsspar att ta till om det behövs (jag hade iofs tyckt att det vore rimligare om du stod på och skötte detta konto. Alt då att det framgår tydligt i äktenskapsförordet att det är ditt konto. Men om poängen med det är att de ska kunna bli dina så vore det i min värld också rimligt att det är du som sköter hur pengarna placeras. Jag förutsätter att det kommer vara typ ett ISK-konto). I mina öron låter det som en bra deal, rättvis för er båda både i nutid och framtid, oavsett hur den kommer se ut. Möjligtvis med nackdel för honom om företaget skulle gå åt helvete och han inte sett till att pensionsspara själv.


  • Anonym (J) Trådstartaren
    Äldre 3 Apr 16:40
    #4

    jag förstår hur du tänker och tanken slår mig också ibland. Jag inser ju att om vi går isär kommer min levnadsstandard sjunka och det känns såklart lite surt.. Men samtidigt ger han mig möjligheten att inte behöva jobba (och om jag ändå vill jobba så åker pengarna rakt in på mitt privata sparkonto) och istället utbilda mig eller helt enkelt göra VAD jag vill om dagarna.

    Om vi går isär har jag ju mitt sparkonto (som tack vare honom varit orört i ett par år och kommer så förbli) och jag har pensionssparkontot han vill öppna i mitt namn.

    Och troligtvis har jag också en utbildning. Vad mer kan jag begära?


    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-04-03 15:05:33 följande:

    Ett äktenskapsförord är ju till gagn för båda parter vilket ju är vitsen med

    Jag tycker absolut att du även ska ha gagn av ett äktenskapsförord så att inte du investerar en massa saker i ert äktenskap och inte får något annat än ett bankkonto med dig därifrån.  Pengar är nämligen inte allt...   


  • Äldre 4 Apr 16:44
    #5

    Låter som en himla go kille du har! :) Och som en fair deal! Bara ni verkligen ser till att du har en säkerhet OM ni skulle separera! Lycka till!

  • Äldre 5 Apr 13:27
    #6

    Jag förstår verkligen att han vill ha huset och firman kvar - det är ju resultatet av hans arbete. Ditt sparkonto (som ska växa i takt med att du utför oavlönat arbete hemma/i hans firma) och pensionssparkontot låter som en rättvis uppgörelse. Se bara till att få det nedskrivet på papper också. En gratis utbildningstid är verkligen bonus! Bonus är också en så generös man. Glad

  • Äldre 5 Apr 17:11
    #7

    Äktenskapsförord är bra när det kommer till arv. Om någon av era föräldrar dör blir arvet gemensam egendom. Det är väl det som jag i första hand kan vara bra med äktenskapsförord. Men också i ditt fall där han äger huset själv. Tycker att du borde prata med en jurist, ett äktenskapsförord är ju ett avtal mellan er och kan utformas helt efter era behov. Har en som jag kan rekommendera om du du vill.

Svar på tråden Äktenskapsförord, tips tack!