• Äldre 30 Mar 09:44
    6687 visningar
    8 svar
    8
    6687

    beräkna alkohol

    Vi ska bjuda på alkoholen på vårt bröllop och funderar lite på hur mycket per person vi ska beräkna. Vi kommer ha mest öl. Och vi kommer ha cider, lite vin och en välkomstdrink. Burkarna blir i 33cl burkar.

    Hur många burkar per person bör vi räkna?

  • Svar på tråden beräkna alkohol
  • Äldre 30 Mar 10:37
    #1

    Gå in på systemets hemsida, dom har en funktion för att räkna ut hur mycket man behöver till festen :) 

  • Plätti­s
    Äldre 30 Mar 13:27
    #2

    Systembolagets funktion är ett förslag på hur mycket som behövs till middagen, men säger inget om hur mycket som behövs till själva festen. Det är jättesvårt att beräkna hur mycket som behövs eftersom det är så olika hur mycket man dricker och tål. Hur länge man räknar på att festen ska hålla på styr också, samt om det är meningen att gästerna ska bli fulla eller bara kunna ha något i handen medan de minglar. 

    Vi kommer att bjuda på fördrink, två glas vin/öl till maten och sedan några drinkar i baren efteråt. För vissa (inklusive bruden) kommer det nog vara ganska lagom med fördrink och vin till maten, men jag tror vi räknar på typ 8 enheter (alltså glas vin/öl/cider) per gäst. Kanske mer, men vi kommer köpa det lagom tätt inpå så att det går lämna tillbaka det som blir över. 

    Eftersom jag är livrädd att det kommer bli fylleslag har min sambo lovat att ta ansvar för alkoholen, räkna ut hur mycket som behövs och förklara för utvalda gäster att de måste ta det lite lugnt. Dessutom har vi en bartender som har våra varmaste välsignelser att inte servera de gäster som inte ska ha mer. Alkoholfritt kommer vi ha fri tillgång till hela kvällen, men för öl/vin/cider får gästerna betala självkostnadspris i baren när de har slut på drinkbiljetter.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 1 Apr 11:37
    #3

    En i min mening viktigt detalj gällande alkohol, är att ha riktigt bra alkoholfria alternativ, dvs tex alkoholfritt vin och öl och även drinkalternativ. Händer ju emellanåt att man hamnar på tillställningar där man som nykter bjuds på läsk eller vatten, tråkigt för nån som mig som får kväljningar av läsk.. Bra alkoholfria alternativ kan ju även bidra till mindre fylla:)

    När jag jobbade som servitris blev gäster ofta både överraskade och glada när jag erbjöd alkoholfritt vin som alternativ, det är ju en trevlig måltidsdryck :)

    Som ovan sagts: det går att lämna tillbaka drycker till systemet. Jag vet en del som köpt kanske 80-90% av vad de tror kommer att gå åt, i Tyskland, sen kompletterat från systemet, och så använt det tyska först, och tagit systemets i andra hand, för då riskerar man inte att stå med massor av alkohol kvar som man inte kan lämna tillbaka :)

  • Äldre 1 Apr 12:43
    #4

    Precis, bra poäng med alkoholfria alternativ Glad
    Vi hade 10 drinkar med alkohol och 6 alkoholfria i baren. 


    Vi hade även lättöl, alkoholfritt vin (både vitt och rött) samt typ "ica-cider" alltså den där som nästan är mer som kolsyrad äppeljuice än riktig cider. 


    Det var meningen att vi skulle haft helt alkoholfri öl också men vid lite rundfrågningar bland dom som inte dricker (eller dom som var gravida mm) så var det ingen som ville ha det...


    Allt alkoholfritt bjöd vi på. 
    Allt alkoholhaltigt som serverades i baren efter middagen fick man betala en tjuga per glas för, eller en hundring om man beställde en kanna (motsvarande 6-7 glas). 
    Med tanke på hur mycket pengar som kom in i baren och hur mycket vi lämnade tillbaka till systemet så verkade de flesta betala mer än det begärda priset...


    (annars bjöds det på 1 generöst glas bubbel + minst en påfyllning till brudskålen och fri påfyllning under hela middagen på den dryck man önskade) samt att vi hade instruerat bartendrarna att inte vara så hårda, om någon hade slut på pengar eller glömt plånboken så kunde dom ändå få "handla".
    Enda anledningen till att vi hade betalbar egentligen var för att vi var på ett ställe där det inte lämpade sig med fylleslag och några av gästerna kunde nog ha blivit rätt runda under fötterna om det hade varit fritt. + att det underlättar om folk dricker upp det dom har i glaset innan dom hämtar mer, vilket inte brukar vara fallet om det är gratis eftersom man då inte håller reda på sitt glas lika bra Tungan ute

  • Äldre 1 Apr 13:46
    #5
    Chicita skrev 2015-04-01 12:43:38 följande:

    Allt alkoholhaltigt som serverades i baren efter middagen fick man betala en tjuga per glas för, eller en hundring om man beställde en kanna (motsvarande 6-7 glas).


    Måste fråga, när gifte ni er? Känns som det inte är en människa som har kontanter på sig längre... Vi pratade om att ha en "dricks-hink a la sponsra bröllopsresan", som en frivillig betalning, men kom fram till att exakt alla våra kompisar tillhör kategorin av människor som aldrig har kontanter... Och ett swish-nummer känns inte lika kul på nåt sätt :p
  • Äldre 1 Apr 15:03
    #6
    emchan skrev 2015-04-01 13:46:20 följande:
    Måste fråga, när gifte ni er? Känns som det inte är en människa som har kontanter på sig längre... Vi pratade om att ha en "dricks-hink a la sponsra bröllopsresan", som en frivillig betalning, men kom fram till att exakt alla våra kompisar tillhör kategorin av människor som aldrig har kontanter... Och ett swish-nummer känns inte lika kul på nåt sätt :p

    2011 och jag har inte haft kontanter på mig på typ dom senaste 10 åren. 


    Så vi talade om att det skulle vara betalbar och tipsade om att ta med sig några tjugor. Så egentligen - när vi gifte oss har inte ett smack med saken att göra Tungan ute det är informationen som är viktig - som med allt annat Flört

  • Äldre 1 Apr 18:42
    #7

    Vi bjuder på dryck till maten och till brudskålen, men sedan har vi skrivit att det går bra att ta med sig egen dryck om man vill ha mer än så. Alkoholfritt bjuder vi på hela kvällen. Jag tror att det kan funka bra både för att få ner kostnaderna och för att undvika fylleslag, tror inte att så många är jättesugna på att släpa med sig en massa systemet-kassar på ett bröllop. Hoppas jag i alla fall! =)

  • Äldre 2 Apr 09:35
    #8

    Vi funderar på samma sak och mardrömmen är att man köpt för lite och att festen dör av och allt känns snålt. Fick tipset av en kompis att köpa i överkant för så länge det är obrutna förpackningar och man sparar kvittot kan man lämna tillbaka det som blir över, supersmart!

Svar på tråden beräkna alkohol