• Äldre 25 Mar 17:48
    1912 visningar
    1 svar
    1
    1912

    Vigselförättare Skåne

    Hej! Vi ska gifta oss på Österlen i slutet av sommaren och letar efter en bra vigselförättare. Personen ska såklart vara trevlig, van att tala inför folk men det viktigaste för oss är att han eller hon är bekväm med att hålla delar av vigseln på engelska. Någon som har några tips? /A.

  • Svar på tråden Vigselförättare Skåne
  • Äldre 26 Mar 07:24
    #1

    Jag antar att du menar borglig vigel när du skriver vigselförrättare.

    Vi gifte oss på Österlen för tre år sen. Nu ser jag att killen vi hade verkar ha slutat så jag kan inte ge nått tips. Men jag kollade helt enkelt in vigselförrättarna i den kommunen vi skulle gifta oss och ringde och pratade med dem. Där är ju inte så många att välja på och det är ju inte säkert de är lediga och sånt. Man hittar ofta telefonnumer via kommunens hemsida.

    Tänk på att vigselförrättare inte får ta något betalt utöver ev reseersättning om ni gifter er utanför rådhuset. Det är en del som försöker göra det genom att säga att de designar en hel cermoni eller att de gärna tar emot frivilliga donationer och nämner en summa. Om ni vill betala är det givetvis upp till er, men det kan vara bra att veta att det bör vara gratis.

    En annan sak man kan tänka på är att borgliga vigselförrättare ofta är bundna till ett politiskt parti. Om man tycker de tär viktigt kan man kolla upp det innan.

Svar på tråden Vigselförättare Skåne