• Äldre 13 Mar 11:34
    13208 visningar
    26 svar
    26
    13208

    Göra egen bröllopstårta

    Hej alla!

    Jag funderade på att göra min egen bröllopstårta, dels för att det skulle vara kul och prova något nytt men också för att kunna sätta min prägel på den hela. 

    Jag är ingen erfaren baktant men jag fick nyss en idé men vet inte om det skulle bli alldeles för sött och så.. Men såhär blev min fixidé:

    Botten: browniessmet

    Fyllning: hallonmousse

    Mellandel:sockerkaka

    Fyllning 2: riesenfluff


    Mellandel: Sockerkaka

    Fyllning 3 : svartvinbärsmousse


    Mellandel: sockerkaka

    Sen klä in detta i smörkräm och sen lägga på sugarpaste eller marsipan, vit dock. Sen dekorera tårtan med rosor, pärlband runt och sen vår cake topper. 

    Vad tror ni? Alldeles för sött? För mycket av allt? Bör jag tänka om? Någon som gjort sin egen tårta och vill dela med sig av bilder, recept, tips etc. 

    Tack för allt. 

  • Svar på tråden Göra egen bröllopstårta
  • Äldre 13 Mar 11:45
    #1

    räckte du sa tårta och smörkräm så skulle jag stå och be om en bit till

    Var bor du?
    Köpte i julklapp till systern en tårtkurs, som jag vet går både i södertälje och kungälv, den kanske vore något för dig med som vill ge dig på tårtbakning..


    Live free, ride free
  • Äldre 13 Mar 11:52
    #2

    Hehe :)

    Bor i Norrbotten, vet inte om det finns något sånt här uppe, men ska absolut kolla upp detta :) Sambons kusin brukar göra tårtor rätt ofta så ska rådfråga henne och hon ska absolut hjälpa mig med tårtan :)

  • Äldre 13 Mar 12:08
    #3

    vid en första anblick såg det oerhört sött ut , på gränsen till äckligt.

    varje smak i sig är väldigt sött och så söt smörkräm /sugerpaste/ marsipan på det och det blir en äcklig kvalmig sockerbomb av det hela. 

    men dämpar du sötheten i fyllningarna och låter sötman komma från smörkrämen utanpå kan det bli väldigt spännande och gott. 

    Jag skulle försöka få fyllningarna att bli mer syrliga istället för söta och låta sötman komma från själva kakan och eventuell topping 

  • Äldre 13 Mar 12:14
    #4
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-03-13 12:08:53 följande:

    vid en första anblick såg det oerhört sött ut , på gränsen till äckligt.

    varje smak i sig är väldigt sött och så söt smörkräm /sugerpaste/ marsipan på det och det blir en äcklig kvalmig sockerbomb av det hela. 

    men dämpar du sötheten i fyllningarna och låter sötman komma från smörkrämen utanpå kan det bli väldigt spännande och gott. 

    Jag skulle försöka få fyllningarna att bli mer syrliga istället för söta och låta sötman komma från själva kakan och eventuell topping 


    Jo, det känns sött.. Har du något bra tips på att få fyllningarna mer syrliga? Eller ta bort/ändra något? :)
  • Äldre 13 Mar 12:25
    #5

    Både hallon och svartvinbär kan ju bli ganska syrligt, så om du testar dig fram med sockerhalten där kan det bli riktigt bra. Fluff är ju inte lika hållbart som mousse, så jag hade nog haft fluffet längst upp. Sedan skulle jag ha inte använda sugar paste utan vit marsipan. =)
    Men jag tycker att det låter som en jättegod tårta! Gör en liten testtårta först bara.

  • Äldre 13 Mar 12:32
    #6

    varje fyllning var för sig är nog väldigt god men det är så mycket sött i dom och dom påminner väldigt mycket om varandra. Fluff och mousse är typ samma sak... 

    jag skulle inte blanda så mycket olika smaker utan kanske göra fyllningarna mer avskalade och enkla och utgå ifrån mer syra.  Mer bär och mosbaserade istället för gräddbaserat. 

    Istället för hallonmousse kanske rårörda hallon vore något? En lemoncurd? Skippa riesenfluffen och istället koka en riktigt god äkta tjock chokladkräm med riktigt mörk choklad som då blir lite syra istället för sött. 

  • crs
    Äldre 13 Mar 12:36
    #7
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-03-13 12:32:40 följande:

    varje fyllning var för sig är nog väldigt god men det är så mycket sött i dom och dom påminner väldigt mycket om varandra. Fluff och mousse är typ samma sak... 

    jag skulle inte blanda så mycket olika smaker utan kanske göra fyllningarna mer avskalade och enkla och utgå ifrån mer syra.  Mer bär och mosbaserade istället för gräddbaserat. 

    Istället för hallonmousse kanske rårörda hallon vore något? En lemoncurd? Skippa riesenfluffen och istället koka en riktigt god äkta tjock chokladkräm med riktigt mörk choklad som då blir lite syra istället för sött. 


    Där lyckades du exakt sätta ord på vad jag tyckte men inte alls lyckades formulera ens i mitt huvud.

    Jag fick intrycket av att det i originalet var alldeles för mycket olika grejer, kändes både rörigt och för sött.
  • Äldre 13 Mar 12:36
    #8
    Sofia2015 skrev 2015-03-13 12:25:18 följande:

    Både hallon och svartvinbär kan ju bli ganska syrligt, så om du testar dig fram med sockerhalten där kan det bli riktigt bra. Fluff är ju inte lika hållbart som mousse, så jag hade nog haft fluffet längst upp. Sedan skulle jag ha inte använda sugar paste utan vit marsipan. =)
    Men jag tycker att det låter som en jättegod tårta! Gör en liten testtårta först bara.


    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-03-13 12:32:40 följande:

    varje fyllning var för sig är nog väldigt god men det är så mycket sött i dom och dom påminner väldigt mycket om varandra. Fluff och mousse är typ samma sak... 

    jag skulle inte blanda så mycket olika smaker utan kanske göra fyllningarna mer avskalade och enkla och utgå ifrån mer syra.  Mer bär och mosbaserade istället för gräddbaserat. 

    Istället för hallonmousse kanske rårörda hallon vore något? En lemoncurd? Skippa riesenfluffen och istället koka en riktigt god äkta tjock chokladkräm med riktigt mörk choklad som då blir lite syra istället för sött. 




    Ojoj, nu fick jag väldigt bra tips känner jag!
    Blir nog att provbaka liten senare fram :)

    Tack för alla tips ni gett!
  • Plätti­s
    Äldre 13 Mar 12:48
    #9

    Om du inte är van vid att baka kan det bli jättestressigt att försöka baka bröllopstårtan. Se till att provbaka innan, testa olika kombinationer och hållbarheten. Med fluff och mousse i fyllningen är det svårt att ställa flera bottnar på varandra, då kan de tappa formen och bli platta. 

    Jag bakar rätt så mycket, och när jag ska bjuda på fika i situationer där jag känner mig lite osäker eller pressad kör jag alltid på något beprövat. Om jag bakat det så många gånger att jag kan receptet snudd på utantill betyder det att jag vet allt som kan gå fel också, och har en plan för vad jag ska göra i såna fall. Och då är det lättare att våga ta ut svängarna lite. 

    En syrlig och fräsch tårta är lättare att få i sig än en söt och mastig tårta, särskilt på sommaren och när man ätit middag innan. Istället för hallonfluff och svartvinbärsfluff kanske det räcker med rårörda bär och en liten gnutta socker? Eller att man har både och.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 13 Mar 12:58
    #10

    Ett tips i största allmänhet -  hur många gäster är ni på bröllopet ?

    du behöver hjälp med tårtan för du själv kommer inte att kunna fixa ihop tårtan samtidigt som du ska till frissan, få på dig klänning och fotograferas... 

    ju fler tårtor som måste göras ju mer hjälp måste du ha.

    Min mamma gjorde ensam våra tårtor till bröllopet.  Vi var 35 gäster med oss inkluderat och mamma gjorde 5 tårtor med olika fyllningar och karaktär  - vanliga konditoritårtor alltså , inget konstigt och ingen tårta på höjden.  Hon höll på hela dagen! 
    Tårtbottnarna hade hon gjort i förväg och hon kom kl 7 på bröllopsdagens morgon hem till oss och började vispa grädde och kavla ut  marsipan och ta fram ingredienser för att göra fyllningarna.   Kl 14 hade vi vigseln och hon la på sista dekorationen en kvart före!! 
    Och då är hon en van tårtbakare. 

Svar på tråden Göra egen bröllopstårta