• Äldre 6 Mar 17:05
    4347 visningar
    8 svar
    8
    4347

    Alliansring, olika infattningar. Hjälp!

    Jag söker just nu efter en alliansring för vigseln, som ska va fin ihop med min förlovningsring. Skenan på min förlovningsring har en speciell höjd som inte är standard och min alliansring behöver därför specialtillverkad, den också. Juveleraren där jag ska låta tillverka ringen är samma som tillverkade min förlovningsring men de har knappt några alliansringar på lager.

    Det finns ju olika infattning på diamanterna och jag vill gärna SE några exempel för att lättare kunna välja.

    Jag kan inte ens bestämma mig för om jag vill ha två smala ringar med 0,01 ct's diamanter eller om jag kör på en ring med 0.02'or i. Jag har korta fingrar så det måste vara en smal ring/ringar.

    Frågan är nu om någon vet en butik i Göteborg som har ett brett sortiment (med tillhörande kunnig personal) på alliansringar. Bäst är såklart dem som har ÄKTA ringar hemma så man kan få en uppfattning om glitter-potentialen. Eller om någon kan tipsa om en bra hemsida (svensk eller utländsk spelar ingen roll) där man tydligt kan se skillnaden mellan olika infattningar.

  • Svar på tråden Alliansring, olika infattningar. Hjälp!
  • Äldre 6 Mar 20:41
    #1

    God kväll Jullis,
    Hur hög är din skena?

    Kan bifoga en bild på lika olika infattningar sida vid sida, säg till om du undrar över något.


    Vill du gå till en fysisk butik i Göteborg har väl Jarl Sandin ett brett utbud.


    Trevlig kväll :)


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 6 Mar 21:36
    #2

    Tack för bilden!

    Min skena är 1.4 mm hög och lite kupad. Ingen aning vad profilen heter.

    Faktiskt var jag inne hos Jarl Sandin och tittade på ett par alliansringar där, men fick intrycket av att kvinnan jag pratade med inte hade riktigt koll. Fick det bekräftat då hon skrev ner att infattningen på en ring jag tittade på heter "kastellfattning". Tyckte det var konstigt att jag aldrig hört talas om denna typ. Men Google hade heller aldrig hört det, visade det sig. Infattningen såg ut som nr 2 från vänster, på bilden du bifogat.

    Vad kallas det??


    VANBRUUN skrev 2015-03-06 20:41:30 följande:

    God kväll Jullis,

    Hur hög är din skena?

    Kan bifoga en bild på lika olika infattningar sida vid sida, säg till om du undrar över något.

    Vill du gå till en fysisk butik i Göteborg har väl Jarl Sandin ett brett utbud.

    Trevlig kväll :)


  • Äldre 6 Mar 21:41
    #3

    Min skena är 2,5,mm bred ska kanske tilläggas. Från Schalins. Jag vill inte överstiga 5 mm total ringbredd på fingret så antingen måste det bli en allians på max 2,5 men 0,02'or eller två ännu smalare ringar med 0.01'or.

  • Äldre 9 Mar 10:09
    #4

    Hej igen,
    Den är kloinfattad.

    Jag tror du får sikta in dig på två mindre ringar då den begränsade höjden kommer ställa till det något då 0.02 orna är drygt 1mm höga. 


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 9 Mar 14:13
    #5

    1,4 låter lite lågt om du ska ha diameter. Schalins kan också hjälpa till med speciella mått. Du kan bestämma en annan skena. Men den måste ju vara tillräckligt hög för diamanterna.

  • Äldre 9 Mar 15:21
    #6

    Schalins har en aliansring som är 1,4 hög och 2,5 bred. Hittade den på Guldfynds hemsida. Guldfynd har ibland andra mått på sina Schalins ringar än andra ställen.

  • Äldre 9 Mar 19:24
    #7

    Tack!!

    Hon som gjort min förlovningsring (och som vill tillverka min alliansring) säger att det går att sätta 0.02'or i en 1,4-skena.

    Problemet är ju bara att hon inte kan visa innan hur det skulle bli :(

    Annars får jag väl göra om den första ringen och byta till en högre skena på den. :-/


    VANBRUUN skrev 2015-03-09 10:09:43 följande:

    Hej igen,

    Den är kloinfattad.

    Jag tror du får sikta in dig på två mindre ringar då den begränsade höjden kommer ställa till det något då 0.02 orna är drygt 1mm höga. 


  • Äldre 9 Mar 19:27
    #8

    Jag har sett den också. Får helt enkelt ta mig till guldfynd för en närmare titt :)


    Maybe 15 skrev 2015-03-09 15:21:57 följande:

    Schalins har en aliansring som är 1,4 hög och 2,5 bred. Hittade den på Guldfynds hemsida. Guldfynd har ibland andra mått på sina Schalins ringar än andra ställen.


Svar på tråden Alliansring, olika infattningar. Hjälp!