• Äldre 5 Mar 19:25
    2251 visningar
    8 svar
    8
    2251

    Förvirrad!

    Hejsan!


    Jag skulle verkligen uppskatta råd i denna fråga.


    Det är så här att jag och min blivande har bjudit in till bröllop ett specifikt datum, låt oss säga den 27 januari..


    Vi har även ordnat med övernattning för samtliga gäster då den 27 Januari tom. dagen efter alltså den 28 Januari. (allt detta fann man att läsa i inbjudan, även att man skulle ta kontakt med värdinnan/toastmastern vid frågor om logi.....)


    Nu då har vi (alltså inte värdinnan eller toastmastern) fått frågan om några utav gästerna kan bo hemma hos oss dagen innan ceremonin dvs den 26 Januari... då de på eget bevåg bestämt att de ska komma ner dagen innan ceremonin och av "princip" inte vill betala för hotell. 


    Vi är självklart likt bröllopspar är dagen innan ganska upptagna denna dag och jag anser lite elakt (kanske) att vi bjuder på så mycket som det är redan...


    Jag då som blivande brud är livrädd för att om vi säger nej (som jag faktiskt vill) så kommer de tycka illa om mig för detta och vi kommer få spendera vår dag och alla kommande tillställningar med sura miner pga detta. Då de uppenbart (påtalat) inte har förståelse för att man kan tänkas säga nej.


    Vad tycker ni om detta? vad gör jag??


     

  • Svar på tråden Förvirrad!
  • Äldre 5 Mar 19:59
    #1

    Jag skulle inte vilja ha någon boende hos mig den natten. Det är absolut helt självklart att säga nej. Meddela dem att ni är oerhört glada att de kommer men att ni inte kan erbjuda dem övernattning hos Er den natten. De borde ha full förståelse för det. Ni kan alltid fråga om de behöver hjälp att hitta ett lämpligt hotell eller om ni kan ordna en extra natt på det boende ni ordnat efter bröllopet, och att de då kan vända sig till hänvisad värdinna/toastmaster för detta. Var dock tydlig ned att det är på egen bekostnad så det inte blir några missförstånd.

  • Plätti­s
    Äldre 5 Mar 21:19
    #2

    Jag hade vänligt men bestämt förklarat att det inte var möjligt, kvällen innan bröllopet kommer jag vara så stirrig att jag inte kommer kunna sova ens. Att ha nattgäster då skulle DEFINITIVT sluta med skadade relationer (av samma anledning har vi inte gäster när jag har pms).

    Eventuellt kommer min yngsta syster bo hos oss natten innan, men det är för att hon ska hjälpa mig med hår och smink. Helst av allt skulle jag dock göra allt som måste hinnas och sedan ha en stund själv med min sambo. Prata om att längta, förväntningar, sådant vi oroar oss över och att det bara är timmar till vi är man och fru.

    Vid närmare eftertanke tror jag att vi inhyser lillasyster hos någon annan släkting som bor i närheten. Hon får komma efter frukost när jag hunnit bli hysterisk och lugna ner mig igen


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 5 Mar 21:38
    #3

    Men vänta nu, ursäkta... Ni bjuder dem på ert bröllop plus hotellnatt och de är ändå så fräcka att de frågar om de kan bo hemma hos er för att de inte kan tänka sig att betala för en hotellnatt som de själva valt? Och du är rädd att de ska sura för att ni vänligt men bestämt förklarar att ni har fullt upp dagen innan och vill gå och lägga er tidigt kvällen innan för att vara utvilade innan ER bröllopsdag? De blir bjudna till bröllop. Om de nödvändigtvis vill komma dagen innan (kanske har de väldigt långt att resa?) får de antingen lägga sina "principer" åt sidan och betala för den extra hotellnatten eller helt enkelt tacka nej till inbjudan om det är så att de inte har råd.

    Men ni måste kunna säga ifrån i det här fallet. Vad hjälper det att ni har glada och pigga gäster på bröllopsdagen om ni är helt utschasade för att ni är stressade och inte fått nog med sömn natten innan?

  • Äldre 5 Mar 21:39
    #4
    +1

    Vad oförskämt att ens fråga, haha. Klart att ni inte har möjlighet att agera värdpar kvällen och morgonen innan bröllop! Det finns väl vandrarhem om de ej vill betala så mycket? Tycker att du, likt ovanstående föreslagit, att du vänligt men bestämt säger att ni är glada att de vill komma, och att de kan vända sig till t ex toastmastern för att få hjälp med att ordna förlängd hotellvistelse eller annat boende! 

  • Äldre 5 Mar 21:44
    #5

    Såg nu även Allrakärastes kommentar, och ja, antingen biter de ihop och går emot sina urfåniga "principer", eller så får de helt enkelt tacka nej.

  • Äldre 5 Mar 22:09
    #6

    hmm.. knepig sits.
    Håller helt med tidigare talare, fräckt!! Tycker verkligen att ni som värdpar redan har sträckt er längre än långt. Kan det vara så att denna "Stolthet" kanske snarare är en ekonomisk fråga? (tänker att det kan vara lite svårt att tala om).

    Din oro om att de skulle tycka illa om dig får mig att tro att det inte är dina, utan din partners släkt/bekanta. Prata med din partner, beskriv din oro och varför du inte vill. Ta det med dem gemensamt.

    Stå på er och säg nej! Säg helt enkelt att natten innan kommer att vara tillräckligt nervös och morgonen tidig, så att ni behöver vara själva. Tipsa om annan släkting/vän i närheten de kan höra med. Vandrahem? B&B? Tält i trädgården?

  • Äldre 5 Mar 22:23
    #7

    Har de uttryckligen sagt att de ej vill bo på hotell av principskäl?


    Märkligt. Vad har det ens med principer att göra? Åker man någonstans innan utsatt datum får man ordna boende för sig?

    Jag antar att de ej menar ngt illa med att fråga, men jag hade själv fått panik av frågan, det är inte så lätt att säga nej. Men om de tänker sig in i er sits så kan de ju inte vara helt oförstående till att brudparet inte vill ha nattgäster precis innan sitt bröllop? Skulle ni åka tillsammans till bröllopet då eller hur hade de tänkt med morgonrutinerna? Haha.


    De kanske kan bo hos t ex ngn av brudtärnorna, marskalken, eller värdinnan..? Eller hos någon släkting till dem som också ska på bröllopet?

  • Äldre 5 Mar 22:23
    #8
    +1

    Säg nej!


    Däremot kan ni kanske prata med hotellet ni har bokat på redan och fråga om dom kan tänka sig att ge specialpris för dom som vill komma ner dagen innan.


    Det som kostar mest för hotellen är slutstädning och renbäddning mellan gästerna. En "stanna-gäst" (som man kallar det) är en bra gäst. Så om ni har tur så kan dom få ett pris som är vandrarhems-värt så att säga.


    Jag har ibland prutat ner priset på ett hotellrum för två till under 500:- för en natt (inklusive frukost) där normalpris var 1800:- bara för att gästerna ville stanna en natt till (har jobbat på hotell i över 10 år). Så fråga hotellet först.

    Sen kan ni meddela gästerna att "nej tyvärr, ingen kan bo hos oss, vi kommer ha fullt upp och vara nervösa dessutom men vi har pratat med hotellet och ni kan komma en dag tidigare för X-kronor"

Svar på tråden Förvirrad!