• Äldre 4 Mar 21:03
    1661 visningar
    4 svar
    4
    1661

    Betala klänning till brudtärnor?

    Hej!

    Jag undrar om man behöver betala för kläder till brudtärnor? Om jag har ett färgtema och ber dem ha en klänning i den färgen, måste jag köpa klänningarna då? Eller är det bara om jag ber dem ha en specifik klänning?

    Tacksam för svar hur ni andra resonerar.

    /Madelene

  • Svar på tråden Betala klänning till brudtärnor?
  • Äldre 4 Mar 21:14
    #1

    Ju mer man kräver - destå mer bör man betala.

    Du har krav, alltså kanske du i alla fall bör erbjuda ett litet bidrag, sen är det inte säkert att dom vill ha något bidrag i alla fall. Men det är schysst att erbjuda.

    Exempelvis så skulle jag aldrig köpa en gul finklänning till mig själv eftersom jag varken passar i eller trivs i den färgen egentligen. Så även om jag fick välja modell själv så skulle jag alltså få köpa något jag inte trivdes i för egna pengar.
    Hade jag då fått ett litet bidrag (hur litet det än är) så hade det känts bättre att ställa upp på dom kraven Glad

  • Äldre 4 Mar 23:33
    #2

    Det bästa att göra är ju att fråga om tärnorna kan tänka sig att betala själva :) Min syster sa att hon kunde betala sin själv, även fast jag valde klänning. Nu blir det så att vi betalar klänningarna iaf. Vi sparade in en massa pengar på mat/lokal så då kunde vi betala dom. 

  • Äldre 5 Mar 09:59
    #3

    Jag frågade om mina tärnor kunde tänka sig att betala sina klänningar själva. Men jag hade inga som helst krav på vad de skulle ha på sig. Så de fick fria händer.


    Alla tre sa "Bara det inte blir rosa" jag svarade "Gud vad skönt, för jag vill verkligen inte ha rosa"
    Vi gick från butiken med tre ljusrosa klänningar beställda, haha. Men gud så vackra de var. 
    Samma rosa nyans men i tre olika modeller. Jag vill att mina tärnor ska känna sig lika vackra och bekväma som mig så jag skulle inte ens drömma om att tvinga mina tärnor, med olika kroppstyper, att ha samma modell. 


    Vi är alla fyra jätte nöjda, vilket ger en bra känsla i magen. 

  • Äldre 5 Mar 11:11
    #4

    Nej det är inget måste att du ska betala dina tärnor. Men precis som Chicita säger,  ju fler krav du ställer på deras klädsel - även om det så bara är en speciell färg - så kan det vara snällt av er att erbjuda att betala i alla fall en del av klädseln.


    I mitt fall struntar jag helt i hur mina två tärnor är klädda så länge de liksom resten av gästerna följer klädkoden (vilket förmodligen blir Mörk kostym). Och eftersom jag inte ställer några krav kommer jag heller inte att erbjuda dem något bidrag. Som jag sa till min ena tärna när hon frågade, jag vill bara att de känner sig bekväma och supernygga i sina klänningar! :)

Svar på tråden Betala klänning till brudtärnor?