• mtep

    Kuvert

    Så var inbjudningskorten klara! Nu ska de "bara" läggas i kuvert och skickas. Men vi har vita kuvert och känns lite tråkigt att skriva adresserna för hand och kuverten var för tjocka för att gå igenom vår skrivare! :(

    Vad göra nu? Jag har provat att skriva ut adresserna på ett annat papper och klistrat på men blev inte alls bra. Behöver idéer och gärna bilder på hur andra löst det!

  • Svar på tråden Kuvert
  • Chicita

    Att klistra saker på kuverten (speciellt adressen) är inte alltid någon bra idé.
    Klistrade lappar kan släppa, och då kommer ju inte inbjudningarna fram.


    Köp en stämpel med bröllopstema på Panduro och stämpla på kuverten (ringar, hjärtan, blommor eller annat som passar er) 
    Om du orkar så kan du ju embossa det så blir det lite tredimensionellt 

  • mtep

    Tack för inputen att inte klistra nåt på; tanken har inte fallit mig in att det kan ramla av.

    Ja jag har ett hjärta jag "embossat" på inbjudningskorten och tänkte använda samma på baksidan av kuverten, men tyvärr löser det ju inte adresserna. Tycker inte det ser roligt ut att skriva de för hand. Tror inte heller jag känner någon "calligraf".

  • Chicita

    Känner du någon som har en gammaldags skrivmaskin? 
    Det kan bli lite läckert att skriva adresserna på en sådan.


    Det finns etikettpapper (klisterlappar i och för sig men dom är gjorda för att klistras på kuvert) att köpa i välsorterade butiker. (dom kan ha på Clas Ohlson också)


    Det kan dock ta lite inpassning innan man får till storleken på textrutorna så att skrivaren skriver ut på rätt ställe på lapparna.
    Man får leka lite i inställningarna och skriva ut på billigt skrivarpapper först och så jämföra dom med arken med etiketter


    Eller en etikettskrivare? 
    www.clasohlson.com/se/Etikettskrivare-Dymo-LabelWriter-450/34-4812

  • mtep
    Chicita skrev 2015-02-24 20:29:17 följande:

    Känner du någon som har en gammaldags skrivmaskin? 
    Det kan bli lite läckert att skriva adresserna på en sådan.


    Ja mina föräldrar har nog kvar en gammal. Kanske skulle försöka väcka liv i den! =)
  • Annan

    Ja, eller testa en calligrafipenna!
    Jag köpte ( min första..;o) en för flera år sedan och är numera "fast"!
    Jätteroligt!

  • Nyfiken gul , nu fru

    Varför tycker du inte det blir roligt med att skriva för hand? 

    Jag köpte flera olika sorters calligrafipennor på bokhandeln och lekte fram en kul stil att skriva på kuverten. 

    Det blev jättesnyggt och det var riktigt roligt att göra det. 

    Alla kuvert blev helt olika .

  • Nightrod

    Har ju visat denna bild förut men.
    Köp en snygg rulle tapet och klipp ut och vik kuverten själv då får du riktigt snygga kuvet (en rulle 169kr på RUSTA tex)
    Sedan kan du beställa personliga klisterlappar eller embossa på dem så de blir kuverten ännu mer personliga.

    Vi skrev ut adresslappar och satte på, blev jättefint då den lilla vita klisterlappen knappt var märkbar med allt annat på kuverten :)


    Live free, ride free
  • stresso

    med risk för att verka dum.. har du kollat om du kan ändra skrivarinställningarna? jag fick först inte igenom pappret till våra inbjudningskort - paniken!! - men i inställningarna kunde jag välja en tjockare typ av papper och då gick det bra. likadant med kuverten, gick inte med standardinställningarna men kunde välja en specialinställning och då gick det igenom.

  • mtep
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-02-25 07:24:28 följande:

    Varför tycker du inte det blir roligt med att skriva för hand? 


    Jag är perfektionist och inte nöjd med min handstil Tungan ute
  • mtep
    stresso skrev 2015-02-25 14:18:44 följande:

    med risk för att verka dum.. har du kollat om du kan ändra skrivarinställningarna? jag fick först inte igenom pappret till våra inbjudningskort - paniken!! - men i inställningarna kunde jag välja en tjockare typ av papper och då gick det bra. likadant med kuverten, gick inte med standardinställningarna men kunde välja en specialinställning och då gick det igenom.


    NÄ! Det var en bra fråga; det har jag inte tänkt på. Förvånad Dock har jag skrivit ut inbjudningskorten och de var 240g, kuverten är 120g men där är ju pappret dubbelt så blir ju samma tjocklek som korten så därför har inte tanken slagit mig.
    Kan man ställa in tjockleken på alla skrivare? Jag hittar att jag kan välja storlek men inte tjocklek. (Canon MP495 Pixma heter min skrivare.)
  • mtep

    Asså min problem är inte att skrivaren inte matar igenom kuverten; det gör den men det blir svarta bläckpatronfläckar/-kladdar på texten.

  • stresso
    mtep skrev 2015-02-27 20:27:35 följande:
    NÄ! Det var en bra fråga; det har jag inte tänkt på. Förvånad Dock har jag skrivit ut inbjudningskorten och de var 240g, kuverten är 120g men där är ju pappret dubbelt så blir ju samma tjocklek som korten så därför har inte tanken slagit mig.
    Kan man ställa in tjockleken på alla skrivare? Jag hittar att jag kan välja storlek men inte tjocklek. (Canon MP495 Pixma heter min skrivare.)
    jag tror att bläckkluddarna kommer sig av att skrivaren inte "förväntar" sig kuvert som ska matas igenom, det kan ju i alla fall vara värt att testa.
    vet inte riktigt hur det fungerar med andra skrivare, men med min högerklickar jag på skrivaren och väljer utskriftsinställningar, sedan kunde jag ställa in både pappersformat (kuvertstorlek) och papperstyp (tjockare papper)
  • mtep
    stresso skrev 2015-03-02 13:07:12 följande:

    jag tror att bläckkluddarna kommer sig av att skrivaren inte "förväntar" sig kuvert som ska matas igenom, det kan ju i alla fall vara värt att testa.

    vet inte riktigt hur det fungerar med andra skrivare, men med min högerklickar jag på skrivaren och väljer utskriftsinställningar, sedan kunde jag ställa in både pappersformat (kuvertstorlek) och papperstyp (tjockare papper)


    Jag mixtrade lite med inställningar i helgen och lyckades sedan skriva ut! LYCKA! :D
Svar på tråden Kuvert