• Äldre 19 Feb 03:26
    2975 visningar
    8 svar
    8
    2975

    Ring på nätet

    Hej någon som har köpt ring på nätet, tex ahlbergsguls eller smyckenet.se? Undrar hur säkert det är och om man får vad man blir lovad så det är äkta? Tack

  • Svar på tråden Ring på nätet
  • Äldre 19 Feb 10:39
    #1

    Jag vet inget om just dessa butiker men jag var själv påväg att beställa ringar från nätet, men gick till butiken först för att kolla på dem. Fick en superchock då de på bilderna på nätet såg så breda och fina ut (och var billiga) men i verkligheten var de jätte tunna och små. Så jag har nu beställt i butiken ett par andra ringar som faktiskt ser ut som vi vill ha det. Annars hade vi ju fått hem något som vi inte ens ville ha.

  • Äldre 20 Feb 21:22
    #2

    Vet inte så mycket om just de sidorna, men vi beställde hos guldhuset.se och de var trevliga och hjälpsamma och det blev precis samma ringar som i butik fast ca 30% billigare. 
    Man ska vara noga med att titta på tjocklek och bred och står det inte så kan man maila och fråga - de flesta svarar inom ett dygn.
    Vi bestämde ganska tidigt vad vi skulle ha för höjd, bredd och skena/formning på ringarna  - sen var det bara att fråga om de modellen vi gillade gick att göra så tjocka och så breda och med den skenan. Vissa modellen och märken går, vissa inte, men till slut hittar man rätt. 

    Tumregeln för vigselringar/förlovningsringar (ringar man har ofta/varje dag) är ju att de inte ska vara tunnare än 1,5 mm (gärna 2, absolut minst 1,3) enligt någon guldsmed vi pratade med, för annars böjs och slits de lite väl mycket.

    Jag har 2 mm höga, men mannen ville inte ha en lika hög, för han upplevde det som obekvämt. Så det blev en 1,5 mm, men 8 mm bred istället. ("original" modellen var 4 mm bred och 1,3 mm hög) 

  • Äldre 20 Feb 21:25
    #3

    Fast just guldhuset.se har ju även en riktig fysisk butik också. Så de kändes säkra. 

  • Äldre 20 Feb 21:30
    #4

    Sedan tittade vi även på jempguld.se 
    Alla butiker belägna i sverige, särskilt med en riktig fysisk butik i Sverige - känns ju säkra med alla konsumentköplagar som finns här. :) Kan man inte hitta en besöksadress eller ens ett nummer till ett företag/hemsida så ska man nog bli lite fundersam på äktheten. 

  • Ms T
    Äldre 20 Feb 21:31
    #5

    Jag har köpt min från Danska Chanti. Det är stämplar i men inget äkthetsintyg

  • Äldre 28 Feb 21:35
    #6

    Är det någon som har erfarenhet av Chanti? Har de äkta vara eller inte?

  • Ms T
    Äldre 3 Mar 10:41
    #7

    Jag har erfarenhet av Chanti skrev jag. Ja deras ringar är äkta. Friar ringen min sambo köpte där har diamanter o vi har ett äkthetsintyg. Detta är en Dansk butik. Jag har sammanlagt köpt smycken av olika sorter hos dom för över 10.000. Allt är äkta. Fast i Danmark använder man inte högre karat än 14. Så dom använder sig av 8 9 och 14 mest. Min vigselring är köpt där. Den är jag jätte nöjd med

  • Äldre 10 Mar 05:14
    #8

    Hej blev en ring från hedbergguld.se och vi båda är super super nöjda mkt billigare än butiken och samma vara :)

Svar på tråden Ring på nätet