• Äldre 18 Feb 19:41
    2546 visningar
    5 svar
    5
    2546

    Högtidsdräkt klockan 14.00?

    Jag har börjat kolla lite på kläder inför min sambos väns bröllop i vår. Vigseln är klockan 14 i en kyrka och efter det är det bröllopsfest. Men på inbjudan står det "Klädsel: Högtidsdräkt", så nu har jag börjat fundera på om dom menar att vi ska ha högtidsdräkten redan i kyrkan eller om de tänker att vi ska byta om till festen då högtidsdräkt inte brukar användas på förmiddagen.

    Vad tror ni? 

    Sambon ska självklart få kontakta sin vän och höra efter så det inte blir några konstigheter. Men jag ville få ur mig frågan och några andras synpunkter på det.

  • Svar på tråden Högtidsdräkt klockan 14.00?
  • Anonym (K)
    Äldre 18 Feb 20:11
    #1

    Kl. 14 är inte förmiddag, och jag utgår från att alla kommer att ha högtidsdräkt redan i kyrkan.

  • Äldre 18 Feb 20:23
    #2

    Dom räknar säkert med att ni kommer i högtidsdräkt redan till kyrkan, hade dom tänkt att det skulle vara olika kläder i kyrkan och till middagen så borde dom ha angett det.

    Efter lunch (som ju annars egentligen heter middag då det är målet man äter mitt på dagen) blir det eftermiddag, så du kan inte räkna något efter 12:00 som förmiddag.

  • Äldre 18 Feb 21:29
    #3

    Klockan 15.00 är en tidsgräns jag sett någonstans - någonting för när det är "ok" att använda högtidsdräkt.  
    Men tack för era svar! :) 

  • Äldre 18 Feb 22:05
    #4

    Ja det stämmer säkert, men det är ju ändå inte förmiddag Flört

    Men vi förstår vad du menar Glad
    Och som sagt, jag tror inte att dom räknar med ombyte, för det borde ha stått tydligt i så fall eftersom långt ifrån alla har koll på tidpunkter och sånt. Det är nog inte ens alla som har koll på vad högtidsdräkt är för något...

    Men fråga du, om inte annat kan det vara bra för dom att veta att det kan finnas sådana funderingar hos gästerna Glad

  • Anonym (Pialo­tta)
    Äldre 28 Feb 15:38
    #5

    Det är helt rätt att högtidsdräkt bärs efter kl. 15 om korrekta seder ska hållas. Men jag skulle tolka det som att brudparet önskar högtidsdräkt även om bröllopet är tidigare på dagen. Det innebär alltså frack och aftonklänning. Tror absolut inte att de tänkt sig något ombyte.

Svar på tråden Högtidsdräkt klockan 14.00?