• Äldre 17 Feb 17:30
    1695 visningar
    1 svar
    1
    1695

    HJÄLP!! Vart göra bruduppsättning och makeup i Uppsalatrakten eller viket alternativ ska jag välja?

    Hjälp mig!

    Jag håller på att leta ihjäl mig efter en bra frisör och makeup-artist till min stora dag och helst vill jag bli sminkad på samma ställe som jag gör bruduppsättningen.


    Men jag är lite nojig och har fått för mig att en frisör som också gör makeup inte är lika bra som en som enbart är makeup-artist. Jag har även hört frisörer nämna att det aldrig blir samma sak att sminka sig hos en frisör, som hos en "riktig" makeup-artist, då frisörer ofta bara har gått en kortare kurs och lärt sig grunderna..

    Hur har ni gjort och vart ni nöjda? Vilken/vilka hår och makeup-salonger rekommenderar ni?

    Jag har dessutom 4 tärnor som ska göras i ordning så det räcker dessvärre inte med en person.

    Mina två alternativ som jag står och velar mellan just nu är:

    Alternativ 1 

    * Hair Team i Uppsala

    Fördelar:
    - Gör både makeup och hår
    - Har en stor fin salong med kapacitet att ta emot oss allihop tillsammans
    - Behöver bara gå till ett ställe

    Nackdelar:
    - Dem är först och främst frisörer (så blir sminket lika bra som håret?)
    - Dyra, 4000 kr för brudpaketet och 1 550 kr/tärna där makeup och hår ingår (men känner att det är värt pengarna för mig om jag är i trygga professionella händer som ordnar så att allt från hår till smink blir tipp-topp!)
    - Lite i dyraste laget för tärnorna

    Alternativ 2 

    * Frisör Caroline från Klippunkten i Uppsala

    Fördelar:
    - Kan komma ut och göra i ordning oss i bröllopssviten om vi vill
    - Har sagt att hon kan göra håret på mig och alla mina tärnor till ett paketpris (dock kan hon inte ge mig priset för än hon har sett allas hår) ordinarie priser - brud: 2500 kr och tärna 895 kr

    Nackdelar:
    - Vi kommer få gå upp mitt i natten om 1 person ska göra håret på oss alla 5
    - Högst troligt att frisören kommer att vara superstressad eftersom hon ska hinna med oss allihop helt själv (från början hade hon tänkt få hjälp av en annan frisör men denna kunde inte)
    - Jag kommer antagligen att behöva fixa en till frisör som kan hjälpa henne
    - troligtvis för dyr slutsumma med en separat makeup-artist inräknad

    tillsammans med:

    * En Makeup-artist med eget företag som en vän till mig känner

    Fördelar:
    - Är enbart makeup-artist
    Kan komma ut och göra i ordning oss i bröllopssviten om vi vill
    - Kan vara med även under porträttfotograferingen och fixa till sminket efter tårar från vigseln

    Nackdelar:
    - Ensam så hon hinner inte göra oss alla utan jag måste fixa en till makeup-artist som kan hjälpa henne
    - Väldigt dyr, 2200 kr
    - Ung och inte så mycket erfarenhet (hon har tidigare gjort en festsminkning på mig och jag vart nöjd med den direkt efter att hon var klar, men senare på kvällen under middagen, så höll allt smink på att rinna bort och jag var helt svart runt ögonen) Kan tilläggas att jag har gått och blivit festsminkad på Kicks en gång, inför att jag skulle på en väns bröllop, och det höll hela långa dagen och kvällen/natten!

    ..och sen även denna tjej för att alla ska hinnas med utan att det bli stressigt:

    * Lovisa som har sitt eget företag Make n bake och är hårstylist och makeup-artist

    Fördelar
    - Gör både hår och makeup
    - Bra pris för tärnorna smink: 495 kr och hår: 795 kr
    Kan komma ut och göra i ordning oss i bröllopssviten om vi vill

    Nackdelar
    - Är ej frisör utan endast hårstylist med 10 veckors utbildning (hur mycket kan man då?)
    - Har endast gått en 10 veckors kurs om makeup (då lär man väl bara ha hunnit lärt sig grunderna, eller?)

    Snälla rekommendera någon som ni har använt och vart nöjda med eller hjälp mig att komma på en bra lösning!

    /Desperat brud

     


     



  • Svar på tråden HJÄLP!! Vart göra bruduppsättning och makeup i Uppsalatrakten eller viket alternativ ska jag välja?
  • Äldre 23 Feb 23:15
    #1

    Min svägerska gjorde bara uppsättning på salong och sminkade sig själv.


    Men hon gjorde den på Barber & Babes och blev supernöjd.
    Vet inte om dom gör makeup

Svar på tråden HJÄLP!! Vart göra bruduppsättning och makeup i Uppsalatrakten eller viket alternativ ska jag välja?