• Äldre 30 Jan 13:36
    5233 visningar
    13 svar
    13
    5233

    Budget för enklare vigsel

    Hej skulle vilja veta hur era bröllop såg ut och vad kostnaden blev.

    Saker som ska vara med på mitt bröllop är:

    Brudklänning

    Vigselring

    Brudgumsklädsel

    Klädsel till liten tärna och en pojke. (Väns barn som jag absolut ska stå där framme om de vill)

    Tärnklädsel x 3

    Klädsel till två marsalker (heter det så?)

    Tårta

    Lokal till fest

    Lokal till vigsel (kyrka el. Annat)

    Övernattning till minst 10 personer

    Mat till ca 50 personer (funderar på knytkalas)

    Någon som städar? Om inte lokalen ansvarar.

    Någon som underhåller (musik)

    Vad mer som man inte kan vara utan vet jag inte?

    Kostnad? Helst ingen. (Inte pga dålig ekonomi utan mer att jag inte vill lägga massa pengar) Blivande maken tycker samma. Vi vill hellre spara våra pengar till hus:)

    Han tycker inget och jag tycker allt. Försöker väva in honom hela tiden men det är klurigt;)

    Hur var era män? Ville de vara med och planera eller bara dyka upp dagen till ära?

  • Svar på tråden Budget för enklare vigsel
  • Alylly­ra
    Äldre 30 Jan 14:14
    #1

    Alltså, oavsett vad andras vigslar kostade så kan ju ni tillsammans räkna på vad ni är beredda att lägga. Vad är viktigt för er och vad kan ni kompromissa på?
    Kolla på lokaler i det område ni är intresserade av. Vad ligger de på ungefär? Är det värt det?
    Vad vill ni ha för kläder? Ny eller begagnad klänning/kostym, vad har ni hemma, vad kan ni låna? Vad "måste" ni köpa nytt?
    Vilken typ av ring är din stil och vad kostar en sån?

    Om ni själva bestämmer vad ni vill prioritera så är det lättare att välja bort eller gå ner i kostnad på det som inte är så viktigt. Kolla priser i ert område, och läs även recensioner för t.ex. konditorier, lokaler, band.
    Kanske är det värt att välja en något dyrare lokal för att slippa hyra porslin eller städa dagen efter? Är det värt de där extra kronorna på vigselringen för att få "the one" jämfört med en något billigare "ok" ring?
    Allt sånt är saker som ingen annan kan svara på åt er, utan ni måste fundera på det själva.

    Tre saker som jag noterar saknas på er lista är inbjudningar/trycksaker, fotograf och blommor, inget man måste ha men det kan ju vara bra att tänka på.

  • Plätti­s
    Äldre 30 Jan 15:38
    #2

    Det du beskriver kan kosta precis hur mycket eller lite som helst. Vi har samma utgångspunkter och sist jag tittade på vår budget hamnade den på omkring 60 000. Jag blev chockad och har inte vågat titta på den igen efter det, men det är nog ingen bra lösning i det långa loppet  

    Om du har Excel på din dator kan du starta det, klicka på Arkiv > Nytt och genom mallarna leta reda på en för bröllopsbudget. Den är toppenbra, och man får koll ganska omedelbart på vad olika delar kostar och vad slutnotan hamnar på. 

    Sedan väljer man ju själv hur mycket av det på listan som är viktigt, jag kanske har fyllt i hälften, om ens det. För oss är det lokal och mat som drar iväg, men efter att ha funderat ett tag kom vi fram till att det var värt det. Vi får spara som galningar för att det ska bli genomförbart, men det kommer bli bättre än vi kunnat föreställa oss


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 30 Jan 19:15
    #3
    Alyllyra skrev 2015-01-30 14:14:43 följande:

    Alltså, oavsett vad andras vigslar kostade så kan ju ni tillsammans räkna på vad ni är beredda att lägga. Vad är viktigt för er och vad kan ni kompromissa på?

    Kolla på lokaler i det område ni är intresserade av. Vad ligger de på ungefär? Är det värt det?

    Vad vill ni ha för kläder? Ny eller begagnad klänning/kostym, vad har ni hemma, vad kan ni låna? Vad "måste" ni köpa nytt?

    Vilken typ av ring är din stil och vad kostar en sån?

    Om ni själva bestämmer vad ni vill prioritera så är det lättare att välja bort eller gå ner i kostnad på det som inte är så viktigt. Kolla priser i ert område, och läs även recensioner för t.ex. konditorier, lokaler, band.

    Kanske är det värt att välja en något dyrare lokal för att slippa hyra porslin eller städa dagen efter? Är det värt de där extra kronorna på vigselringen för att få "the one" jämfört med en något billigare "ok" ring?

    Allt sånt är saker som ingen annan kan svara på åt er, utan ni måste fundera på det själva.

    Tre saker som jag noterar saknas på er lista är inbjudningar/trycksaker, fotograf och blommor, inget man måste ha men det kan ju vara bra att tänka på.


    En av mina bästa kompisar står för brudbuketten. Min brr är fotograf och inbjudningar tänkte jag knåpa ihop av lite pyssel som finns hemma.:)
  • Äldre 30 Jan 19:20
    #4

    Ett par kompisar hade 85000 kr som budget vilket är hemskt mycket pengar enligt mig....

    Jag känner att 20000-30000 kr känns mer rimligt.

    Och med denna summa menar jag allt! Inklusive resa någonstans. En enklare resa då vi inte är så peppa på det men skulle vara mysigt bara för några nätter.

  • Äldre 30 Jan 22:12
    #5

    Vi har väl ungefäääär samma förutom på dessa punkter:

    Klädsel till liten tärna och en pojke.
    Tärnklädsel
    Klädsel till två marsalker
    Övernattning till minst 10 personer
    Någon som städar
    Någon som underhåller

    Och jag har räknat med ca 31.000:-
    Vi har långväga gäster också, vilket jag antar att ni har pga övernattnings-posten, men vi betalar inget boende för dem. Ingen specifik klädsel på verken tärnor eller marshalker, vilket inte ens är bestämt om vi ska ha - känns så onödigt.
    Städar gör vi själva.
    "Underhållning" funderade vi på i ca 2 minuter men kom fram till att det är inget vi behöver då vi hört från väldigt många att bandet man hyrt kanske hinner spela en enda låt på grund av att man pratar och minglar så mycket.

    Så jag tror att du kommer få lägga på rejält på din summa, jag har inte ens räknat in bröllopsresa i vår budget. Dessutom bor vi i en småstad och det mesta är relativt billigt, ex; lokal för ett dygn med ingående bord, stolar och serviser - 2000kr. Sen finns det några skruttiga gårdar för ~800kr/dag utan servis eller en sjönära lokal där man måste hyra stolar + bord också.

    Jag känner att vi har snålat in rejält för att få budgeten till 30.000. Hade vi lagat mat och tårta själva, haft bjudning i vår lägenhet och inte bjudit på alkohol så hade det blivit riktigt billigt ;)

  • Äldre 30 Jan 22:49
    #6

    allt är ju relativt och vad man menar med enklare vigsel

    jag har varit solist på ett borgerligt bröllop där det bara var brudparet och deras bästa två kompisar. Det kalaset kostade närmare 100.000 kr... 

    mitt eget kyrkbröllop med 35 gäster , brudklänning, tårta, hela köret kostade inte mer än 8900 kronor... 

  • Aniara­4
    Äldre 31 Jan 21:19
    #7

    Det kan verkligen bli hur mycket eller lite som helst!

    Den kostnad jag tyckte var svårast att få ner så mycket var lokal och mat. Lokal beror lite på var ni bor, en del verkar kunna boka väldigt billiga bygdegårdar och föreningslokaler men i Stockholm är det svårt att hitta något som inte är väldigt dyrt. Mat är också svårt att få billigt om man inte gör den själv. Tänk bara på vad en trerätters kostar på restaurang så förstår du att det kan vara knepigt att få ner portionskostnaden väldigt mycket. Knytkalas kan ju rädda den punkten förstås, men tänk på att undanbe er presenter då och säga att det ni önskar er är att gästerna ska ta med mat till knytis. Se till att logistiken funkar då också, med kylar och uppvärmning och servering!

    Så börja med att kolla upp festlokaler och hur ni ska ordna mat och dryck, så ser ni hur det ligger där ni bor. Resten går ju att kompromissa med ganska mycket, så där handlar det kanske om vilka saker ni prioriterar.

    Vi hade ett bröllop med ca 60 gäster, inget följe och därmed inga utgifter för dem, och övernattning bara för oss själva på hotell (lånade ut vår lägenhet till våra föräldrar). En stunds underhållning till kompispris. Det vi hade som inte finns med i din uppräkning var transport mellan kyrkan och festlokalen, fotograf och blommor.

    Jag tror notan hamnade på ca 75 000:-. Vi fick lite hjälp med vissa delar, som våra kläder, så vi betalade själva ca 60 000:-. Vi tyckte själva att vi hade hållit det ganska modest med enkla ringar, ingen flådig lokal osv (även om den också kostade en del, vi bor som sagt i Stockholm...), men det vi lyxade loss på var Rolls Royce till oss och taxi till en del av gästerna (det var en kort sträcka så det kostade nog inte mer än 1500:- ungefär), och fri bar.

  • Äldre 31 Jan 22:36
    #8

    Vi räknar med ca 70 000kr och då försöker vi ändå hålla nere det mesta. Vi har 74 gäster och bara våran mat och tårta går på 30 000kr, alkohol ca 10 000kr

    Kläder, skor, fotograf, blommor, hår smink, dukar, dekorationer!! Allt drar iväg mer än vad man tror

  • Äldre 7 Feb 19:44
    #9
    MrsMe skrev 2015-01-30 19:20:24 följande:

    Ett par kompisar hade 85000 kr som budget vilket är hemskt mycket pengar enligt mig....

    Jag känner att 20000-30000 kr känns mer rimligt.

    Och med denna summa menar jag allt! Inklusive resa någonstans. En enklare resa då vi inte är så peppa på det men skulle vara mysigt bara för några nätter.


    Vi hamnar nog på ca 20 000, med verkligen bokstavligt talat ALLT. Men det är ingen resa inräknad (bara 1 hotellnatt), ingen övernattning åt gäster, ingen musik (vi ska bara ha middag), inga extra kläder förutom våra egna och fluga+skjorta åt barnen, och bara mat åt 25 pers. Då har vi verkligen jämfört priser, handlat på rea, utnyttjat kontakter, gör själva, valt billiga alternativ och inte handlat något till fullpris mer än lokalen.
    Hade hoppats att 10-15 000 skulle räcka men det blir nog svårt ändå... 


    Alla småutgifter springer snabbt iväg om man nu räknar in dem i budgeten. Däremot känns de ju inte av så mycket om man sprider ut utgifterna.
    Bara ni kan avgöra hur mycket ni vill lägga på varje post och vad som är era prio, men ja... det springer lätt iväg, tänk på det.

  • Äldre 25 Feb 11:01
    #10

    Vi gifter oss om en månad och har en "nollbudget", vilket i vårt fall beror på att vi är föräldralediga. Ingen av oss önskar ett stort bröllop och prioriterar att kunna vara hemma med barnet mer. (Dock har jag all förståelse för alla som vill ha stora, pampiga bröllop!) Att spendera pengar är dock oundvikligt.

    Borgerlig vigsel, tårta med få vänner, hemma-middag med bara familjen.

    Vigseln:

    Borgerlig vigsel: 0 sek
    Brudklänning: 2000 (Begagnad fd exklusiv klänning. Men den har jag haft i många år, så den är avskriven.)
    Skor: 130 sek. Vita pumps köpta på tradera.
    Kostym: Ca 700 kronor. (Köpte min man till ett annat bröllop i somras. H&M var turligt nog den enda som passade hans smala midja och breda rygg).
    Klänning till vår lilla dotter: 100 sek
    Ringar: Vintage-ringar för mig 3000 sek, min man kanske 600 sek.
    Brudbukett: Ingen

    Tårtan med vänner:

    Skumpa: Finare alkoholfri skumpa
    Tårta: 1100 för 25 bitar, specialgjord av en tjej i stan.
    Blommor som dekoration: 200 sek

    Middag med familjen:

    Catering för nio: 2200 för förrätt, middag och efterrätt.

    Våra föräldrar betalar tårtan och cateringen som bröllopspresent. Så vår främst utgift just nu blir för ringarna, 3600 (som vi betalar var för sig). Men hade vi betalat allt, och köpt allt nu, hade det sammanlagt gått på ganska precis 10 000 kronor om jag räknat rätt.

    Därtill kommer lite smink som jag behövt köpa. Kompisar fixar hår och makeup kostnadsfritt. Även namnändringen kommer kosta i form av nyss pass etc.

    Jag kan inte se hur vi möjligtvis skulle kunna ha ett bröllop för mindre pengar, utan att gifta oss i smyg :)

  • Äldre 25 Feb 11:08
    #11

    Genom att laga maten själva (-2200) och göra tårtan själv (-1100) så klart... men nånting ville vi "bjuda" på när folk kommit till oss för att fira oss. Mina ringar la jag sparpengar, det var min prioritering.

  • Äldre 25 Feb 12:37
    #12

    Vi gifter oss i juni nästa år i Stockholm. Vi kommer vara runt 30 personer och vigseln är borgerlig. Vi har en budget på mellan 10.000-15.000 kr som vi SKA kunna hålla. 
    Det vi har än så länge är:


    Brudklänning: 1500 kr (köpt på blocket för 2 år sedan så den räknar jag inte med)
    Ringar: ca. 350 kr/ring. (enkla siverringar med Cubic Zirkon-diamanter)

    Det vi ska införskaffa:
    Bröllopsinbjudningar: gör själva så betalar bara för kuvert och frimärken.
    M2B kläder + skor: betalar han själv så runt 1500-3000 kr.
    Brudbukett + korsage: ca 500 kr (lägger inte mer än så på blommor).
    Smink: runt 200 kr. (sminkar själv eller får hjälp utav en vän)
    Hår: 0 kr
    Skor: 0 kr
    Manikyr: 0 kr
    Smycken: 0 kr
    Musik: 0 kr (kör på spellista/spotify)
    Solist: 0 kr (min bästa vän skall sjunga och spela under vigseln)
    Fotograf: förhoppningsvis gratis då vi ska fråga en arbetskolega till min fästman.
    Tårta: 0-500 kr

    Osäkra och ännu inte uträknade/bestämda poster:
    Vigsellokal: oklart beroende på vad man behöver betala vigselförättaren i färddrift.
    Lokal: inte mer än 7000 kr
    Mat: Oklart då vi tänkte laga själva.
    Vi kommer inte att köpa någon alkohol själva att bjuda på så de som vill ha det får ta med sig på egen hand.

    Och vi ska ha brudfölje men vi har ingen klädkod eller nåt tema att följa så de får klä sig som de vill. :)

    Har säkert andra små grejer som jag inte tagit med, men dessa kommer inte att kosta enorma summor. :)

  • Äldre 25 Feb 13:04
    #13

    Jadu jag säger som alla andra, det är helt upp till dig vad du vill det skall kosta,


    Men jag gjorde nedan på vad vi skulle kunna hålla oss till om vi bara ville.


    Sedan så har vi valt att spendera mycket mer men, det är ju ett aktivt val som man själv gör


     


    Saker som ska vara med på mitt bröllop är:

    Brudklänning:
    (1500:- kina)

    Vigselring:
    500-1000:-

    Brudgumsklädsel:
    Kostym som han redan har: 0:-

    Klädsel till liten tärna och en pojke. (Väns barn som jag absolut ska stå där framme om de vill):
    Finklädda med kläder de redan har 0:-

    Tärnklädsel x 3
    Klänningar de redan har 0:-

    Klädsel till två marsalker (heter det så?)
    Kostym de redan har 0:-

    Tårta


    Tårtor från ica 1000:-
    Baka själv..

    Lokal till fest
    Follketshus/Församlingshem (brukar väl ligga på 500-1500)

    Lokal till vigsel (kyrka el. Annat)


    Gratis i kyrkan

    Övernattning till minst 10 personer


    Vandrarhem/hemma hos varandra?

    Mat till ca 50 personer (funderar på knytkalas)


    Knutkalas 0:-


    Felix potatiskratäng 10:-/person
    ICA färdiggrillat kött 20.-/per
    Sallad 5:-/pers

    Någon som städar? Om inte lokalen ansvarar.


    Släkt och vänner 0:-

    Någon som underhåller (musik)


    Stereo + spotifye 0:-
    Live free, ride free
Svar på tråden Budget för enklare vigsel