• Äldre 30 Jan 09:01
    3916 visningar
    7 svar
    7
    3916

    När bör man boka kyrka?

    Vi har ett datum bestämt sedan länge, 1.7.17 då vi vill gifta oss i kyrkan. Men nu undrar jag att när vågar man ringa och boka? Denna kyrka är den populäraste i vår stad. Är 2 år på förhand för mycket? Kommer de att skratta? :D

  • Svar på tråden När bör man boka kyrka?
  • crs
    Äldre 30 Jan 09:24
    #1

    Hehe, jag gissar att de kommer tycka att det är alldeles för tidigt faktiskt. :P Nu bokade inte vi kyrka utan vigselförrättare, men vi fick inte boka fören vi var inne på samma år. Försökte göra det ett år innan, men det blev helt avvisat. 

    Så jag skulle nog iaf vänta tills det är ett år kvar. :)

  • Äldre 30 Jan 09:32
    #2

    Vi kunde inte boka vår kyrka förrän i oktober det var då de tog upp bokningar för nästa år.T ror alla kyrkor har olika tider och regler, så ring dem bara och fråga när man tidigast kan boka kyrkan


    Live free, ride free
  • Äldre 30 Jan 09:43
    #3

    Vi ska gifta oss i en mellanstor stad i den största kyrkan och den kan man boka hur tidigt som helst, 5 år innan var inte ovanligt sa pastorsexpeditionen. Så det är nog väldigt olika. Ring och hör! :)

  • Äldre 30 Jan 17:26
    #4

    Som de andra skriver, ring och hör det är inte omöjligt att det är fler än ni som vill ha det datumet. En kyrka i min närhet är det nästan två års väntetid om man vill ha ett speciellt datum

  • Äldre 30 Jan 21:14
    #5

    Vi bokade nästan 2 år i förväg och det var tur, för dom har 3 tider per lördag och bara någon månad senare var dom andra två bokade (när vi började fundera på om vi skulle ta någon av dom senare tiderna i alla fall) 

  • Äldre 30 Jan 22:04
    #6

    Vi bokade 13-14 månader i förväg och då var inte den kyrkan vi först ville ha ledig. Dom hade bestämt sig för att det var en bra idé att planera in en musikal under halva juli och halva augusti. Man tror ju att en kyrka ska vara ledig för vigsel varje lördag under sommaren iaf. Så ring och fråga om ni kan boka nu. Det skadar ju inte :) 

  • Äldre 30 Jan 22:18
    #7

    Vi bokade kyrkan i december och gifter oss i juli, så 7 månader i förväg. Här tyckte de att det var rätt så lagom i tid. Men då gifter vi oss för visso i en liten, men relativt populär, kyrka, i en liten by.

Svar på tråden När bör man boka kyrka?