• Jenny C

    Bordsplacering honnörsbordet

    Hej, 

    Vi har ett problem när det kommer till hur vi ska sitta vid honörsbordet. Min pappa gick bort för ett par år sen och jag vet inte vem vi ska placera bredvid min blivande svärmor. Enligt "reglerna" ska brudens far har brudgummens mor till bordet om jag kommer ihåg rätt. Så frågan är vem vi ska sätta bredvid min blivande svärmor? Jag har ingen bror och jag kommer inte på någon annan manlig släkting. Jag har 2 morbröder men inga som jag står nära. Jag har funderat på om vi akn sätta min mans bror men honom ska vi kanske ha som toastmaster så jag vet inte om det passar? Annars funderar jag på att vi ska skippa att hon får en bordsherre och sätta en av mina systrar. Är det någon som har tips? Jag gissar att jag inte är den enda som har denna situationen eller liknande, hur har ni andra löst det?

    Tack för hjälpen!
    Jenny
  • Svar på tråden Bordsplacering honnörsbordet
  • Chicita

    Min mamma gick bort bara en månad innan bröllopet men hon var ändå så sjuk att hon inte hade orkat sitta där om hon över huvud taget hade kunnat komma.


    Pappa och mamma skildes för många år sedan och pappa har en sambo så även om hon och jag inte har dragit jämt förrän på sista tiden så blev det naturligt att fråga henne om hon kunde ta mammas plats. Men det är ju inget som hjälper dig... (ville bara förklara hur vi resonerade)


    Det är en fördel att ha toastmastern nära er.
    Vi hade ett E-bord, så vi satte helt enkelt våra två toastmastrar precis framför oss. Men går det så kan det alltså vara en fördel att ha honom på honnörsbordet då alla ser honom och han har utsikt över alla samtidigt som han kommer åt att prata med er om det är något.

    Vill ni inte ha honom där så kan du sätta vem som helst bredvid svärmor.
    Företrädesvis någon som hon kan ha ett trevligt samtal med i så fall :) 
    VEM det är spelar mindre roll :) 

  • sarasaga

    Min pappa gick också bort för några år sedan så jag hade samma problem.
    Men det blev så att jag ska låna in en pappa :)
    Min killes bästa kompis pappa. Han är en härlig och rolig person och jag tänker att man kan skriva något kul om detta i häftet.
    Ta en person som du gillar, behöver inte vara släkt.
    Tänk på att det är personen som ska sitta närmast dig och det bör vara någon du gillar och har kul ihop med.

  • Linnen

    Mina föräldrar är skilda och vi kommer ha min mamma och hennes man som toastmasters, alltså går ett traditionellt honnörsbord bort. Så vi har valt att lösa det genom att placera våra tärnor och marskalkar bredvid oss :) 

  • Aniara4

    Min pappa var inte heller med, och jag övervägde att sätta min bror på hans plats till höger om mig (mellan mig och svärmor), men av olika skäl passade inte det, så jag hoppade helt enkelt över det och satte svärmor direkt bredvid mig. Det blev också ganska fint, med mammorna på varsin sida om oss!

Svar på tråden Bordsplacering honnörsbordet