• Pess

    Vilken ring är finast?

    Heelloo giirls!

    Min pojkvän är av den bestämda uppfattningen att jag först (när jag samlat ihop lagom mycket poängFlört) ska få en förlovningsring, som han själv vill välja (hur ska han välja rätt storlek, hjääälp?), med en solitär sten, som jag förstått det, och sedan när det blir dags för giftemål får jag en vigselring, även den med solitär sten, som jag själv väljer, och sedan enbart har den!

    Det kan vara så att jag smygkikat (inte så mycket i smyg) på vad denna vackra värld har att erbjuda i ringväg, och för tillfället tilltalar dessa tre varianter mig oerhört mycket.

    Min fråga till er är, vilken är, enligt er, finast?

  • Svar på tråden Vilken ring är finast?
  • Catelicat

    Jag gillar den första bilden mest, men oftast så ser ringar ganska annorlunda ut på fingret mot vad den gör på bild. Testa vilken som känns bäst på fingret! 

  • Plättis

    Jag tycker den tredje är finast, men jag föredrar det enkla och stilrena. 

    Finns det någon särskild anledning till varför du ska byta ut förlovningsringen när ni gifter er? Även om det är en solitärring så kan man lägga till en ring som passar, men det kräver lite efterforskning och massa provande.

    Om du oroar dig över om din pojkvän ska hitta rätt storlek så kan ni gå tillsammans till en butik eller guldsmed och prova ut en storlek i förväg. Även fast jag och sambon köpte förlovningsringarna tillsammans fick jag gå tillbaka och ändra storlek på min ring någon vecka senare, vilket går göra med de flesta material. Men det kan vara bra att kolla upp i förväg också. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Alyllyra
    Pess skrev 2015-01-08 18:55:55 följande:

    Heelloo giirls!

    Min pojkvän är av den bestämda uppfattningen att jag först (när jag samlat ihop lagom mycket poängFlört) ska få en förlovningsring, som han själv vill välja (hur ska han välja rätt storlek, hjääälp?), med en solitär sten, som jag förstått det, och sedan när det blir dags för giftemål får jag en vigselring, även den med solitär sten, som jag själv väljer, och sedan enbart har den!

    Det kan vara så att jag smygkikat (inte så mycket i smyg) på vad denna vackra värld har att erbjuda i ringväg, och för tillfället tilltalar dessa tre varianter mig oerhört mycket.

    Min fråga till er är, vilken är, enligt er, finast?


    Hur vill du ha det då? Tycker du också att det är en bra plan? Och vad menas förresten med "lagom mycket poäng"? Jag är helt förvirrad här... 

    Ingen av dessa är min stil, men av dem tycker jag att nr 3 är finast, men det är ju inte min hand den ska sitta på utan din.
  • Nightrod
    Jag tycker den första.
    MEN det är för att jag ogillar när stenarna sticker ut vilket gör att den första ringens design när den delar sig så i ett V innan stenen kommer gör att den i mina ögon blir lite mjukare i designen än en stor sten på  en smal ring. Men smaken är som baken och det är du som skall bära den
    Live free, ride free
  • Pess

    Tack för era smakråd! De hjälpte mig tyvärr inte alls då jag fortfarande älskar samtliga av dem! Drömmer Men det är alltid väldigt intressant att höra andras åsikter!

    Catelicat

    Ja, du har helt rätt. Och storleken på karaten kan ju också göra att intrycket av en och samma ring blir väldigt olika. Råkar veta att iaf den andra ringen har en sten på 2 karat, och jag måste nog vara en riktigt snäll flicka om jag ska få en sån på fingret! Samtliga ringar jag "valt" säljs inte i Sverige, vilket komplicerar allt en hel del. Den sista provade jag i NY men den går nog att få tag på i andra europeiska länder med. Jag får väl lov att ta en utlandssemester för ringprovning helt enkelt... fy så jobbigt! FlörtAlyllyra och Plättis

    Angående frågan att helt byta ut den första ringen, Ja ni, han verkar helt enkelt vara av den bestämda åsikten, delvis för att han har en bild i huvudet av vad han vill ge mig för ring, vilken, vad det verkar, är en enstensring, detta är högst hemligstämplat och inte ens självaste sherlock holmes skulle kunna luska ut vad han tänker! Jag har själv också en relativt bestämd uppfattning om vad jag vill ha (T ex dessa ovan skulle jag inte ha något emot att bära), vilket jag inte tror påverkar hans ringval, då han säger att han bestämt sig för länge sedan, och han vill prompt överraska mig!

    Den första ringen behöver ju inte nödvändigtvis falla i glömska bara för att den ersätts, tänker mig att den  kanske kan sitta på andra handen ibland eller eventuellt kan jag alternera mellan ringarna, men det kanske man inte vill när man väl har sin vigsel-vigsel-ring? Åsikter om detta? Jag har själv ingen speciell tanke om det här, vill han ge mig två enstensringar så kommer jag inte klaga direkt, skulle det vara så att det känns som att det saknas en kan vi nog komplettera med en alliansring om hundra år när vi sparat ihop lite pengar igen! :)

    Plättis, ja du har rätt, men har själv jobbat i en smyckesbutik en gång i tiden, och beroende på vilken typ av skena ringen har kan ju storlekarna skilja sig väldigt mycket, nu har jag iof svårt att tänka mig att han skulle välja en skena som skiljer sig så mkt från det jag tänker mig, då vi gillar ungefär samma saker, men ändå, rundad, platt, lite bredare, allt kan göra sån skillnad på handen! Nu önskar jag självklart att jag hade provat ut storlekar redan när jag jobbade där, så man hade haft ett hum, men sådant här hade inte direkt kommit på tal än då, haha.

    Plättis 

    Då jag vill ha patinaringar har jag förstått att det ska vara svårt att hitta guldsmeder i sverige som jobbar med detta material. Men då har jag å andra sidan inte utforskat marknaden för det heller, så jag kan ha fel! 

    Och ja, det går säkert att hitta två solitärringar som går ihop, det är iof dumt att säga något på förhand, men jag tror inte att vi kommer välja ringar som passar tillsammans. Och jag vill inte gärna känna mig begränsad i ringval utefter vad han valt till mig först, eftersom han ändå gett mig fria tyglar till ring nr 2! DrömmerAlyllyra

    Förlåt mig för förvirringen, "poäng" är något jag "samlar på mig" när jag gör något "bra/gulligt/snällt/uppskattat", då kan han på skoj säga att jag får pluspoäng, en gång fick jag till och med de åtråvärda frupoängen !!! (ojojojojjjj!!!!!) ;) och likadant åt andra hållet då! Ett internskoj i vardagen helt enkelt. Självklart är detta inget nu kan/bör känna till. Tungan uteNightrod

    Jag förstår vad du menar! Det känns ju smäckrare om det "smälter ihop" lite, men samtidigt älskar jag ju stora stenar på smala band! Varför ska livet vara så svårt? FlörtEllendellen90 

    Ett excellent ringval om du frågar mig! KyssMsT

    Jag med! Det passar, enligt mitt tycke iaf, bättre på mina händer än rundade stenar! Plus att det ser elegant ut. Jag som är så väldigt elegant jämt. host host;)

    Och Tack PernillaS för din åsikt! :)

  • Pess

    Och justa, hur väljer man ringstorlek? Det är ju omöjligt då, iaf mina, fingrar kan variera jättemycket beroende på värme och luftfuktighet mm.

    Så himla lätt att stå och sälja till andra, men sen när man ska ha en själv så kan man plötsligt "ingenting". Katt

  • ellendellen90

    Vad gäller ringstorleken så tar man sig helt enkelt till fösta bästa smyckesaffär som säljer ringar och ber att få låna ett ringmått. Oftast mäter den både i Europeiska och Svenska storlekar. Det kan vara bra att skriva upp båda. 


    Varför in i världen har Sverige ens en egen skala är min fråga?

Svar på tråden Vilken ring är finast?