• Äldre 21 Dec 13:00
    5909 visningar
    13 svar
    13
    5909

    Boka kyrka, hur tidigt?

    Kan man boka kyrka, låt oss säga 2 år innan vigsel? Eller ska man vänta tills det är 1 år kvar, vilket är bäst tycker ni? När ska man boka för att vara garanterad tid?


    Vad kostar det? 

  • Svar på tråden Boka kyrka, hur tidigt?
  • Äldre 21 Dec 16:50
    #1

    Jag har pratat med min präst som jag vill ha och enligt honom så brukar kyrkorna planera ca 6 månader åt gången bara. Men dom kan lägga in typ en påminnelse. Men jag vet inte om det är så hos alla kyrkor.

  • Äldre 21 Dec 18:37
    #2

    Vi bokade 9,5 mån innan och fick höra att vi var väldigt tidigt ute :)

  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 21 Dec 18:40
    #3

    Det beror nog väldigt mycket på vart man bor. Bor man i en stor stad (typ Stockholm) så är det nog bara bra att vara ute i väldigt god tid, men bor man i en mindre tid så räcker det med ett par månader innan.

    Det kostar ingenting, själva vigseln är alltid gratis.

  • Äldre 21 Dec 19:10
    #4

    Om du eller din ´blivande är med i Svenska kyrkan så kostar det ingenting, annars kan det kosta.

    Vi har redan nu börjat prata med kyrkan för bröllop sommaren 2016 och de sa ingenting om att det var för tidigt. Utan de sa vilka tider vi kan välja mellan och sedan bad oss höra av oss via telefon för att prata lite mer om allt runt vigseln. Så vet ni datum och kyrka är det bara att ringa/maila/gå dit och höra vad de säger. Eller ja, datum lär ni inte behöva vid första kontakten om det är två år framåt i tiden. Glad

  • Äldre 22 Dec 17:04
    #5

    Ska ni gifta er i en populär kyrka på ett populärt datum så kan det vara bra att vara först på bokningen. (tex vid midsommar och pingst)  

    Vi bokade 10 månader i förväg och det sträckte sig över ett årsskifte och det var knappt att jag fick boka då trots att det ändå var en pingsthelg vi ville gifta oss på. 

    Något att också tänka på att en stor populär kyrka också kan användas för konserter och andra ändamål , vissa datum är helt enkelt inte bokningsbara även om ni är ute i god tid.  

  • Äldre 26 Dec 22:03
    #6

    Tusen tack för alla svar! Jag kan nog vänta lite då. Vi har planerat att gifta oss den 26 Aug 2017 :-P Kyrkan är på en liten ort i ett ännu mindre samhälle. Så då behöver vi nog inte stressa ;) Jag hörde att man skulle vars ute i god tid typ 1 år innan minst.me. då vet jag nu att det inte behövs :) Tack :)

  • Äldre 27 Dec 08:54
    #7

    Har hört att de har datum 1år framåt,vi bokade typ 11,5månader innan och höll knappt på att få det datum som vi ville ha då de var rätt fullbokat

  • Äldre 28 Dec 12:47
    #8

    Sen är det väl lite beroende på om kyrkan har "öppet" den dagen eller ej? 


    Jag mins att vi inte fick döpa min dotter när jag ville för den dagen hade kyrkan "stängt" ... det beror nog på hur stort samhälle man bor i , 

  • Äldre 28 Dec 13:03
    #9

    Om man är säker på ett visst datum så varför vänta. Vi boka över ett år innan bröllopet. Okej det va lite väl att ta i men tänk om någon annan hinner ta just den dagen. då hade det vart surt bara för man inte ville boka för tidigt. Jag ser ingen anledning att vänta om man är säker.

  • Äldre 29 Dec 10:32
    #10

    vi bokade nästan prick ett år innan, och dom sa det skulle gå bra, men dm skulle ju höra av sig om det blev något annat :) 

  • Äldre 29 Dec 12:12
    #11

    För stt i många kyrkor FÅR man inte boka så tidigt :)


    FruJuni2015 skrev 2014-12-28 13:03:54 följande:

    Om man är säker på ett visst datum så varför vänta. Vi boka över ett år innan bröllopet. Okej det va lite väl att ta i men tänk om någon annan hinner ta just den dagen. då hade det vart surt bara för man inte ville boka för tidigt. Jag ser ingen anledning att vänta om man är säker.


  • Äldre 29 Dec 15:31
    #12
    litenkaka skrev 2014-12-29 12:12:33 följande:

    För stt i många kyrkor FÅR man inte boka så tidigt :)


    Nej såklart att det inte går då men OM man får menar jag såklart
  • Äldre 30 Dec 09:17
    #13

    Som sagt, det varierar mycket hur tidigt man bör och kan boka. I den kyrka där jag jobbar skulle vi kunna ordna en vigsel på en vecka.

Svar på tråden Boka kyrka, hur tidigt?