• Äldre 15 Dec 20:03
    6487 visningar
    10 svar
    10
    6487

    Festlokal + vigselplats i Göteborg

    Hej! 

    Jag och min m2b har varit förlovade länge och har sedan i somras pratat om bröllop på allvar, men inget bestämmt. Han mailade Stora Holms Säteri (utan att jag visste) Skrattandeoch kollade om de hade några datum kvar för nästa sommar. Dock var de fullbokat. 

    I torsdags förra veckan hörde de av sig att de fått en avbokning, så vi var och kollade i helgen. Vi är helt kära i Stora Holm, perfekt för oss som kommer gifta oss borgerligt. Dock är det vansinnigt dyrt (15000 för festlokalen och 3000 för trädgårdshuset där man kan ha vigseln), då ingår ingenting mer än lokalen samt bord och stolar. Så våra föräldrar tycker vi är vansinniga som ens tänker på att gifta oss där. Vi kommer bjuda ca 70 st.

    Nu har vi mailat Malins Skafferi, Överås, Hamnarbetarhuset som tillhör Port Arthur och Sjölyckan vi gillar båthuset.  

    Har ni fler förslag? Tänker att vi är sent ute. Är också svårt att säga nej när vi har ett datum på Stora Holm i sommar men till de priserna kommer det nog inte gå. 

  • Svar på tråden Festlokal + vigselplats i Göteborg
  • Äldre 15 Dec 21:18
    #1

    Jag har inga förslag tyvärr, men jag letar också festlokal i Göteborg :) Vi har inget fast datum än, men vill gifta oss i november månad helst. 

    Men lokal... till ett lagom pris och där man gärna inte behöver köpa deras egen mat. Det känns som en helt omöjlig uppgift att hitta just nu. Men jag är bara i dag 2 av bröllopsplanerandet. 

    Hur som helst. Skriv gärna här i fall du får några bra tips på annat håll!

  • Äldre 16 Dec 15:02
    #2

    Inget slår ju Stora Holm men jag gillar Havskatten på Hönö och där finns även Klåva Ishuset

  • Äldre 16 Dec 15:14
    #3

    Vi gifter oss vid Gräfsnäs slottsruin och ska ha festen på slottscaféet. Har sett att en del hyr bygdegården som ligger intill parken för festen. Samt att man kan ha festen inne i ruinen också. Ruinen kostar 2500 kr att hyra. (Bygdegården vet jag inte) Vi har hyrt ruinen för att kunna ha vigseln där inne om det blir dåligt väder. Om värdet håller i sig vill vi ha en utomhusvigsel och i så fall kommer vi nog ha lite fördrink i ruinen för att ändå använda den.

    Stora Holm är fantastiskt för bröllop. Har varit där som gäst. Dock verkar det vara svårt att komma billigt undan oavsett om man väljer att ha festen på en restaurang som serverar mat eller hyr en lokal där man får ta med egen mat och dryck. De som har lokalerna vet att de kan ta ut en hög hyra för lokalen istället.. På slottscaféet ingår lokal, personal, dukning (med porslin och allt) i kuverpriset som också innehåller 3 sorters vin och fördrink med tilltugg. Så vi tycker man får mycket för priset även om det kostar mellan 900-1100/kuvert beroende på vilken meny man väljer.

  • Äldre 16 Dec 22:03
    #4

    Havskatten har vi kikat på, ser superfint ut! Vi ska ut dit i morgon och titta. Då kanske man kan gifta sig på bryggan. Skrattande

  • Äldre 17 Dec 13:31
    #5
    duarm: Häftigt att gifta sig i en ruin! Spännande och grattis till er! Är ni från Alingsås eller hur valde/hittade ni detta?

    Vi har nog helt bestämt att det inte blir Stora Holm i alla fall, datumet vi fick ligger under industrisemestern, så det kanske är svårt för folk att komma då. Då är det ännu värre att lägga ut så mycket pengar. 

    Havskatten tar 16500 kr men då ingår allt porslin, så då behöver man ju inte tänka på det i alla fall. De verkar också väldigt hjälpsamma och vänliga. Vi får ju se idag vad vi tycker om lokalen. 
  • Äldre 18 Dec 14:23
    #6
    Emelie skrev 2014-12-17 13:31:26 följande:
    duarm: Häftigt att gifta sig i en ruin! Spännande och grattis till er! Är ni från Alingsås eller hur valde/hittade ni detta?

    Vi har nog helt bestämt att det inte blir Stora Holm i alla fall, datumet vi fick ligger under industrisemestern, så det kanske är svårt för folk att komma då. Då är det ännu värre att lägga ut så mycket pengar. 

    Havskatten tar 16500 kr men då ingår allt porslin, så då behöver man ju inte tänka på det i alla fall. De verkar också väldigt hjälpsamma och vänliga. Vi får ju se idag vad vi tycker om lokalen. 
    Vi bor en bit utanför Alingsås så Gräfsnäs är ett ganska nära alternativ. Jag ville gärna ha en vacker miljö men inte en kyrka, så vi tittade runt vad som fanns i närheten och hittade slottsruinen. Det är också skönt att det är nära hem när vi måste ordna allt innan. Vi har en liten son som kommer vara dryga 1 år då och det kändes bra att inte vara alltför långt hemifrån.

    Vi bodde tidigare i Göteborg så de flesta av våra vänner kommer från Göteborg och många av mina släktingar som reser längre ifrån kommer nog bo på hotell i Göteborg. Så vi har hyrt en buss för transport av gästerna mellan Gräfsnäs och Göteborg.

    Hoppas ni hittar en bra lokal! Det är ju viktigt att det känns rätt! 

    Blomstermåla vid Särö tycker jag är jättefint också. Men ganska dyra kuvert där också tyvärr. Det beror ju helt på hur många gäster man ska ha om det funkar med ens budget.
  • Äldre 5 Jan 22:59
    #7

    Hej Emelie!

    Kika gärna på bilderna från vår härliga lokal Isbolaget på Donsö i Göteborgs södra skärgård. Vi har stor vana att arrangera minnesvärda bröllopsfester med moderata priser och personlig service. Isbolaget ligger längst ut på kajen med utsikt västerut mot havet och namnet till trots kan vi lova er en mycket varm atmosfär.

    Välkomna att höra av er!
    Glada hälsningar, Anette på Isbolaget

    Telefon: 031-972700, email: lise-lotte@isbolaget.com
    www.isbolaget.com

  • Äldre 14 Jan 10:44
    #8

    Hej..

    Vi letar också en fin lokal och någon fin plats att ha vårt bröllop på.. Så jag följer gärna denna tråden :)

  • Äldre 14 Jan 20:47
    #9

    Jag ska eller har inte gift mig i Göteborg men vet att tidigare trådar om ämnet föreslagit Trädgårdsföreningen som lokal.

  • Äldre 19 Jan 21:14
    #10

    Jag och min fästman har bokat hjuviks båtklubb. Kostar ca 13000kr och då får man ha med egen mat och dryck  Glad

Svar på tråden Festlokal + vigselplats i Göteborg