• Äldre 15 Dec 14:55
    6413 visningar
    7 svar
    7
    6413

    Klädkod kavaj - vad hade era gäster på sig?

    Vi velar om vi ska skriva KAVAJ eller MÖRK KOSTYM som klädkod på vår inbjudan? Kavaj passar väl bättre för lokal och budget men är tveksam om alla fattar. Känns som en del kommer komma i kavaj och jeans/chinos? Eller typ leggings under klänningen/tunikan...

    Ni som skrev kavaj - vad kom era gäster i?

  • Svar på tråden Klädkod kavaj - vad hade era gäster på sig?
  • Äldre 15 Dec 16:01
    #1

    Nu kan jag inte berätta vad våra gäster hade för vi hade en helt annan klädkod...

    Men ett tips kan vara att typ skriva:
    Klädkod: Kavaj (hel kostym är önskvärt, ej jeans) 

    Och om ni har en bröllopshemsida så kan ni lägga upp en flik angående klädsel där ni skriver ut specifikationerna för klädkoden och kanske poängterar vad som inte är ok Glad

  • Äldre 15 Dec 18:59
    #2
    +1

    Vi valde klädkod kavaj och gästerna hade allt från hel kostym i svart till kavaj med fluga och jeans (vilket faktiskt var väldigt snyggt och passande på personen i fråga!) och ljusare kostymer, långklänningar till korta partyklänningar och byxdressar. Alla hade klätt upp sig i sådant dom känner sig fina och bekväma i och det var våran önskan :)

    Jag tycker inte om klädkoder där brudparet har en massa krav ("önskemål") om "kom inte i det här", "klä er helst i rosa/lila" osv. Det känns lite påtvingat och som att brudparet kontrollerar alltför mkt. Att ange en klädkod räcker gott och väl, sedan får gästerna tolka och följa den bäst dom vill :)

  • Äldre 16 Dec 07:23
    #3

    När man anger kavaj som klädkod på ett bröllop med middag på kvällen så är det helt i sin ordning att bära kläder enligt klädkoden "mörk kostym".

    Våra gäster har bra koll på klädkoderna och därför kom de flesta klädda enligt mörk kostym när vi angett kavaj som klädkod. Så det var hela kostymer och långa klänningar i fina material. Några kom i klänningar enligt kavajkoden. Vi ville ge ett stort utrymme för alla då kanske 10% av gästerna inte var vara vid att gå på tillställningar med klädkod medan resten hade det som vana.

  • Äldre 16 Dec 09:14
    #4

    Vi skrev kavaj och alla utan undantag kom i kostym men det beror nog på hur ens umgänge klär sig i vanliga fall och från vilka kretsar man kommer om man är van att klä upp sig osv. Så detta var inget jag ens ifrågasatte utan litade på våra vänner och familj.

  • Alylly­ra
    Äldre 16 Dec 09:37
    #5

    Vi hade klädkod kavaj. I princip alla herrar hade hel kostym i både mörka och ljusa färger. Tjejerna hade både korta och långa klänningar alternativt kjol och blus.

    Jag kan ärligt säga att jag var tvungen att kolla på lite foton från bröllopet för att komma ihåg vad gästerna hade på sig. Mitt allmänna minne är att alla var så himla fina och glada, men exakt vad de hade på sig kan jag inte minnas. Man har så mycket andra detaljer att fokusera på och lägga på minnet under den dagen.

  • Äldre 16 Dec 18:25
    #6

    Jag kan börja med att säga att som brudpar är man FULLT fokuserad på sin dag som gifta att man faktiskt inte reflekterar över vad gästerna faktiskt bär. 

    jag hade ingen aning vad gästerna faktiskt hade på sig förrän jag gick igenom digitalkameran,  pappersfoton och videofilmen efteråt.  

    Klädsel kavaj blev för våra gäster: (gifte oss under pingsthelgen)  ungefär så här såg dom ut enligt dom kort jag tittar snabbt på nu

    Långklänning
    Kjol, matchande blus + kavaj
    Kort klänning + kavaj
    Dräkt 
    Coctailklänning
    Kort kjol, blus och kofta 
    Lång kjol, lång tunika 
    Sommarklänning och kofta
    Finare byxor, blus och kavaj 
    Jag tror nån hade jeanskjol också 

    Chinos, skjorta och kavaj
    Kostym med slips eller fluga 
    Kostymbyxor, skjorta och slips 
    Svarta jeans, skjorta och slipover

    Dom flesta hade ändå klätt upp sig , dessa människor  går i vanliga fall i typ jeans och tröja , en av mina tjejkompisar är bosatt i leggings och långtröja men hon hade också klätt sig enligt klädkoden.

  • Aniara­4
    Äldre 18 Dec 16:52
    #7

    Jag tror det beror mycket på vad man har för bekantskapskrets och vad de är vana vid!

    Vi hade klädkod kavaj, men ville luckra upp det lite eftersom vi inte visste om alla hade kostymer och inte tyckte de i så fall skulle behöva köpa en bara för vår skull, så vi skrev en formulering där det framgick att udda kavaj+byxor också var ok och att kjollängden var valfri. Trots det tror jag alla män utom en hade hel kostym. Och vi kan ju konstatera att kjollängden var VÄLDIGT varierande, i nåt fall hade jag ärligt talat önskat mig några cm mer tyg, men det fick vi väl ta då!

Svar på tråden Klädkod kavaj - vad hade era gäster på sig?