• Anonym (Dopbr­uden)
    Äldre 5 Dec 23:05
    2516 visningar
    4 svar
    4
    2516

    HJÄLP MIG!!

    Hallå jag behöver hjälp asp!!

    (Enda kategorin jag kunde vara anonym på då detta är hemliga planer)

    Jag och min fästman hade bestämt oss för att gifta oss i sommar (2015) men det gick lite åt h*****e så vi bestämde oss att vi ska gifta oss när vi döper vårt barn nu i Februari. Vi vet redan vilka vi ska bjuda till dopet och tänkte ha bröllopet som en överraskning... Men vi har inte den blekaste hur vi ska lägga ihop det så att det blir både ett trevligt dop och en speciell dag för oss (även fast vi inte ska stå i fokus till 100%)

    Så jag behöver tips för en lyckad dag! Vi kommer köra på samma färgtema (marinblå, vitt och silver) men nu till en budgetvariant.

    Ska vi ha:

    *En liten buffé eller smörgåstårta only?

    *Ska jag köra med en riktigt bröllopsklänning (eller blir det för "pampigt"?) eller en enkel modell från "veomoda"?

    *Tips på dekoration och dukning i festlokal samt kyrka?

    *Investera i kläder åt bestman samt tärnan eller köra mer "fritt" för dom?

    Ja, lite frågor hade jag men ni får gärna bomba med fler idéer/tips och bilder!

  • Svar på tråden HJÄLP MIG!!
  • Anonym (Dopbr­uden) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 11:38
    #1

    Ingen som har tips eller gjort något liknande?

  • Äldre 8 Dec 12:46
    #2

    Det finns nog många som har gjort liknande. :) 


    Och du kan få råd från "det är en jättedålig idé" till "ååååh vad bra, klart ni ska göra så".

    En sak att tänka på är att "hemliga" bröllop i samband med dop kan sluta i att flera som man vill ha med på bröllopet inte kommer att dyka upp, för även om man prioriterar ett bröllop så ligger oftast inte prioritetsnivån så högt på dop.


    Annars kan ni faktiskt göra hur ni vill, du kan ha en riktig marängklänning på dig om du vill, finns inget som säger att något är bättre eller sämre där :) 

    Buffé eller smörgåstårta hänger väl mer på er smak och er plånbok. Man kan ha smörgåstårta på ett renodlat bröllop och sittande trerätters på ett dop om man vill. Så alltså - vad vill ni ha? :) 


    Kyrkan är det väldigt sällsynt att man dekorerar. Ofta är det flera dop/viglsar på raken. Det är kort om tid mellan och dom andra vill antagligen inte ha era dekorationer på sin dag. Men festlokalen kan ni dekorera som ni vill. 
    Försök hitta en balans bara. Det kan kännas lite konstigt att komma in i en superdekorerad lokal med påkostad dukning - och få smörgåstårta (inte för att det är fel på smörgåstårta, men bara som exempel liksom... precis som det kan kännas konstigt att äta fin restaurangmat på papptallrikar)

    Har ni krav på klädsel på tärna och marskalk (som det heter i Sverige) så kan det vara bra att ni bekostar kläderna. Men om ni tycker att dom kan få ha vad dom vill så kan väl dom stå för sina egna kläder...  :) 

    Dina frågor kan alltså besvaras med "gör som ni vill, det är er dag" och det är antagligen därför du inte har fått några svar... ;) 

  • Okänd
    Äldre 5 Jan 08:37
    #3
    Meddelande borttaget
  • Anonym (Inspi­rerad)
    Äldre 6 Jan 17:10
    #4

    Vad roligt! Nu har du säkert kommit längre i planeringen eftersom det gått ett tag, men när det gäller klänningen så tänker jag att det ju finns mängder av vita, fina som är "riktiga" brudklänningar - men som inte är hellånga. Det kanske kan vara något? Då kommer du sticka ut, men inte ha långt släp och hela baletten? :)

Svar på tråden HJÄLP MIG!!