• Äldre 4 Dec 10:43
    1353 visningar
    7 svar
    7
    1353

    Jag längtar till julen nu!

    Hej alla! Jag är en sån där tok som älskar julen och allt som hör den till. Maten, gemenskapen, barnens längtan, glöggen, pepparkakorna och snön (förhoppningsvis).

    Någon mer här som längtar efter jul nu?

    Har ni några bra recept på något gott bak eller något glöggrecept att dela med er av? 

    God Jul! 

  • Svar på tråden Jag längtar till julen nu!
  • Äldre 4 Dec 12:53
    #1

    Ja herre gud vad jag längtar till julen :D Ska julbakas idag igen för mig del! Hittade ett superroligt recept på nätet häromdagen som måste prövas; Saffrans-cheesecake med pepparkaksbotten! Lät så sjukt gott och kul :D

  • Plätti­s
    Äldre 4 Dec 14:30
    #2
    +1

    Det var någon som startade en jultråd i september eller oktober, så du är inte ensam!  

    Om ni är julmust-människor måste jag tipsa om Nygårdas alkoholfria som finns på Systembolaget. Lagrad på bourbon- eller romfat, och helt makalöst goda! Det blir lite vuxnare, djupare smak istället för sockerbomberna från Ica. 

    Saffransbiscotti har blivit en klassiker hemma hos oss, busenkelt och en väldigt uppskattad julklapp till far- och morföräldrarna som redan har allt. Smeten rör man ihop på en kvart, slänger ner oskalade mandlar och gräddar. Sedan skär man fina bitar innan de får torka en timme i ugnen  

    www.ica.se/recept/saffransbiscotti-715404/


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 4 Dec 18:50
    #3

    Jag håller helt med. Precis som Plättis gillar jag julmust och har väl redan hunnit testa mig igenom alla möjliga varianter. 

    Något annat som jag (+ fästman) sysselsatt mig med är att göra egen glögg. 

    Kombinationen apelsin och saffran har blivit lite min grej, förra året hade jag den smaken på mina jul-macarones i år vart det saffran och apelsin glögg. 

    1 flaska Riesling
    2 kanelstänger
    2 cm färsk ingefära
    5 vitpeppar korn
    7 nejlikor
    1 paket saffran (á 0.5 g) eller ett halvt paket trådsaffran. Trådsaffran är att föredra.
    1 vaniljstång, gör gärna ett snitt i mitten då kommer smaken ut bättre
    4-5 msk honung ha i så mycket du tycker behövs
    0.5 apelsin bara skalet. Var försiktig så att du inte får med något av det vita köttet. Det är väldigt beskt
    1 dl vodka 

    Ha bara ner allt i en stor kastrull och sätt på låg värme. Klart att dricka efter ca en timme men kan absolut stå längre. Har man trådsaffran i så kan det vara bra att sila av den. 

  • Äldre 10 Dec 13:30
    #4
    ellendellen90 skrev 2014-12-04 18:50:51 följande:

    Jag håller helt med. Precis som Plättis gillar jag julmust och har väl redan hunnit testa mig igenom alla möjliga varianter. 

    Något annat som jag (+ fästman) sysselsatt mig med är att göra egen glögg. 

    Kombinationen apelsin och saffran har blivit lite min grej, förra året hade jag den smaken på mina jul-macarones i år vart det saffran och apelsin glögg. 

    1 flaska Riesling
    2 kanelstänger
    2 cm färsk ingefära
    5 vitpeppar korn
    7 nejlikor
    1 paket saffran (á 0.5 g) eller ett halvt paket trådsaffran. Trådsaffran är att föredra.
    1 vaniljstång, gör gärna ett snitt i mitten då kommer smaken ut bättre
    4-5 msk honung ha i så mycket du tycker behövs
    0.5 apelsin bara skalet. Var försiktig så att du inte får med något av det vita köttet. Det är väldigt beskt
    1 dl vodka 

    Ha bara ner allt i en stor kastrull och sätt på låg värme. Klart att dricka efter ca en timme men kan absolut stå längre. Har man trådsaffran i så kan det vara bra att sila av den. 


    Taaaaackar för receptet! Vad glad jag blir!

    Och tack ni andra också, vilka bra tips! Saffransbiscotti och Saffrans-cheesecake vill jag ju ha nu nu nu. Kanske man ska ta och baka till lucia i helgen :)

    Jag har fått tips om att Per Morbergs glögg ska vara den bästa enligt test i år, är det någon som har provat? Denna är det jag menar: http://www.systembolaget.se/76581
  • Plätti­s
    Äldre 10 Dec 13:55
    #5

    Jag har jättesvårt för glögg eftersom jag antingen får halsbränna eller migrän (tål inte rödvin i någon form), men Blossas vita går bra Tungan ute 

    Den senaste veckan har jag inte kunnat sluta tänka på mjuk pepparkaka, men jag inte kunnat baka den senaste veckan på grund av en skadad axel. Min sambo är inte mycket för att baka heller, så jag funderar på om jag ska vänta till smärtan lagt sig eller om jag ska hota/be/muta sambon att hjälpa mig. Och saffransbiscotti bakade han ensam något år medan jag stod i köket och gjorde annat, så det kan han nog göra i år också!


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 10 Dec 15:43
    #6
    Plättis skrev 2014-12-04 14:30:11 följande:

    Om ni är julmust-människor måste jag tipsa om Nygårdas alkoholfria som finns på Systembolaget. Lagrad på bourbon- eller romfat, och helt makalöst goda! Det blir lite vuxnare, djupare smak istället för sockerbomberna från Ica. 


    Den som är lagrad på burbonfat är jättegod :) Den andra hällde jag rent ut :P haha 

    Det finns en som säljs på typ Ica och Coop också, från Nyckel-bryggerier, mer lik "vanlig" julmust, men den är betydlig godare :) Säljs i en jättefin glasflaska :) Den är kanske lite mer "barnvänlig" också, vår dotter älskar den :)
  • Äldre 19 Dec 13:14
    #7
    Klara skrev 2014-12-10 13:30:56 följande:
    Taaaaackar för receptet! Vad glad jag blir!

    Och tack ni andra också, vilka bra tips! Saffransbiscotti och Saffrans-cheesecake vill jag ju ha nu nu nu. Kanske man ska ta och baka till lucia i helgen :)

    Jag har fått tips om att Per Morbergs glögg ska vara den bästa enligt test i år, är det någon som har provat? Denna är det jag menar: http://www.systembolaget.se/76581
    Såg du hans julvideo? :D Han är så rolig. Och märklig bör tilläggas.  :D

    Denna: 

Svar på tråden Jag längtar till julen nu!