• Äldre 25 Nov 15:58
    2509 visningar
    9 svar
    9
    2509

    Tips på alkohlfria drycker!

    Hej alla! Vi gifter oss till sommaren och ska ha ett stort bröllop (troligen upp mot 140) och det kommer att vara alkoholfritt. Så nu söker jag tips på goda alkoholfria drycker. Hemmagjorda.. blandningar.. alla tips!! Och man borde väl ha flera sorter?

  • Svar på tråden Tips på alkohlfria drycker!
  • Äldre 25 Nov 16:21
    #1

    finns en läsk av lite bättre slag som heter Amé. Finns på ICA och vanliga affärer. Väldigt gott. 

  • Äldre 25 Nov 16:26
    #2

    Ja den ser väldigt bra om, hade inte hört om den! (Y)

  • Alylly­ra
    Äldre 26 Nov 11:29
    #3
    ellendellen90 skrev 2014-11-25 16:21:33 följande:

    finns en läsk av lite bättre slag som heter Amé. Finns på ICA och vanliga affärer. Väldigt gott. 


    Åh, Amé, det drack jag jättemycket när jag var typ 14-15 år. Vilken nostalgi! Visste inte att det såldes igen...

    Hur tänker ni kring det alkoholfria? Är det ok att det finns alkoholfria drycker som "liknar" alkoholhaltiga drycker, t.ex. alkoholfri öl, alkholfritt vin etc.? Eller vill ni ha helt andra drycker så att det ser ut lite mindre som substitut och mer som en egen kategori drycker?

    Det finns en väldigt god äppelmust som jag har druckit mycket nu under graviditeten, Pétilliant tror jag den heter. Väldigt trevlig! Jag gillar också alkoholfri öl, både Störtebecker och Estrella är bra. Carlsberg är lite för söt... Och ett bra alkoholfritt vin är Periquita Rosé.
    Har hört mycket gott om BEO, men aldrig provat själv.
    Roomi drack jag häromveckan, det var väldigt gott, svartvinsbärssmak!
    Och Godmorgons Lemonad, den är helt fantastiskt god tycker jag, gärna med massor av is och en myntakvist! Egengjord lemonad skulle jag inte heller tacka nej till Skrattande

    Sen beror det förstås på vad ni ska ha drycken till, vilken slags mat spelar också in.
  • Äldre 26 Nov 19:36
    #4

    Jag skulle föreslå en blandad kompott av drycker för att alla ska ha något att välja på och att det finns drycker som passar till maten och känns lite mer lyxigt. 

    Så glöm inte bort att även köpa Coca Cola, Fanta och  typ Hallonsoda. 

    systembolaget har många bra alkoholfria ciderdrycker som är oerhört goda och passar bra till mat av olika slag. 

    Slår ett slag för gammal hederlig Svagdricka!  Finns på dom flesta störra mataffärer att köpa.  Gott!   Smakar som blanding mellan öl och julmust för dom som inte har testat.  

    Köp några bättre sorter av bubbelvatten som tex Perrier, Club soda , Vichyvatten,  osv

    Kan också tipsa om Lemonad samt Äppelmust    - har ni möjlighet så servera gärna dessa iskalla i tillbringare med massor av is. 

  • Äldre 13 Dec 21:03
    #5

    Vill ni ha bubbel är faktiskt Chapell Hills alkoholfria väldigt gott (vet ej om den är 0,0)
    Petters vin P.Lex (0,0) är också en favorit hos mig- men det är lite sötare.

    Denna (ega) 
    www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&varugrupp=Alkoholfritt&groupfiltersheader=Default&artikelId=765356&varuNr=1933&filters=varugrupp%2c
    Är väldigt god om man blandar den med hälften bubbelvatten!

    Botanisera loss på Systemet- den alkoholfria delen hos dem har verkligen växt och man kan hitta mycket roliga och goda sorter. Vi ska göra viss mat själv, då har vi provlagat det hemma och sen testat olika drycker till, jag tycker det ibland är svårt att gissa hur saker kommer smaka ihop.

    Lycka till i jakten!

  • Äldre 14 Dec 09:48
    #6

    Tack för alla fina tips! Vi har inte bestämt mat heller ännu och måste ju utgå från den men jag ville åtminstone ha lite råd på vägen är så "ointresserad" av just denna bit av planeringen!

  • Äldre 14 Dec 11:34
    #7

    Jag älskar att planera dryck :)


    skriv här när ni bestämt mat så kan ni säkert få lite mer "spetsade" tips!

  • Äldre 10 Jan 16:33
    #8

    Sommaren2015 och alla andra som har tips och gillar dethärmmed dryck och vad som passar.. nu har vi bestämt maten. Hade gett det som upgift åt min fästman att bestämma eftersom jag inte har så stor skillnad och ändå bestämmer allt det andra.. så det blir stort salladbord med lax och någon potatis (antingenklyft eller nypotatis) vad säger du till denna.. vi dricker ingen alkohol så tips på annat då alltså

  • Äldre 10 Jan 23:20
    #9

    Till nypotatis och lax låter ju något åt rosehållet gott tycker jag!


     


    Vill ni ha alkoholfritt vin eller hellre "andra alkoholfria" drycker? (ame och annat som inte "försöker" vara vin?


    Ska ni ha bubbel? Chapell Hills alkholfria (1926) är bra tycker jag. Det har dock 0.1 % alkohol (vi kommer inte kunna bjuda på det pga har vänner som bara vill dricka 0.0 men det beror ju på vart man drar gränsen)


    Så vi ska servera 


    Domaine d'Estoublon Moukipic (nr 1921

    till de som dricker helt alkoholfritt, till förrätten. Ursäkta att det blev konstig storlek på bokstäverna, hände när jag kopierade från systembolagets sida :)

Svar på tråden Tips på alkohlfria drycker!