• crs
    Äldre 25 Nov 13:56
    2870 visningar
    5 svar
    5
    2870

    Berätta för familjen?

    Hej!

    Så jag och sambon ska gifta oss till sommaren. Detta har vi vetat ett tag (det är inte direkt resultatet av ett romantiskt frieri utan resultatet av ett samtal på väg hem från mataffären.), men inte berättat för särskilt många. Jag tror det är typ 4 pers som vet, 2 av mina vänner och 2 av hans vänner. 

    Men, det känns som att vi borde berätta för våra familjer snart. Jag vet dock inte hur. Om vi hade förlovat oss "på riktigt" så hade vi ju kunnat köra den vanliga ta en bild på händer med ringar och uppdaterad status på facebook, men nu blev det ju inte riktigt så. Vi har struntat i förlovningsringar, och varken han eller jag ser oss som förlovade så det skulle kännas konstigt att greja på fb. Plus att det inte skulle kännas så schyst att offentliggöra det för familjen på ett sånt sätt. Hans närmsta familj har ändå inte ens fb, så på något himla sätt måste vi berätta det. Men huuur? Jag kan inte komma på ett enda bekvämt sätt. Ska man bara rakt upp och ner "förresten, vi ska gifta oss."? Vi bor inte i samma stad som varken min eller hans familj, så vi träffas sällan. Hans familj träffar vi iofs i jul, så skulle kunna berätta för dem då. Men min familj vet jag inte när vi träffar nästa gång, skulle kunna bli bara några månader innan bröllopet. Och även om jag står dem nära så pratar vi typ aldrig i telefon så skulle kännas lite märkligt att ringa också. Plus att jag vill helst berätta för mina tre bröder på samma gång... Skicka mail? Känns ju inte så trevligt heller.. Skriva fina brev till dem? Jag har verkligen ingen aning. Hur gör man egentligen?

  • Svar på tråden Berätta för familjen?
  • Äldre 25 Nov 15:51
    #1

    Hej! Jag vet hur det känns.. och märker att du/ni kanske är som oss med det här.. tänker mycket "hur/tänk om". Kommer ihåg när vi berättade.. inte så länge sedan men vi var nog lite nervösa och tänkte att huur ska vi säga det. Att bara kläcka ur sig det mitt vid matbordet eller?? då var det just med våra föräldrar, och ännu mera med våra syskon kanske :-P Men sedan när vi väl sa det var det bara glädje! (det var nog också lite väntat eftersom vi varit förlovade en tid)

    Men jag tror ändå att alla blir mest glada, oberoende av hur ni väljer att föra fram ert glada budskap! Jag föredrar ändå att tala till personen, om då via telefon eller åka dit. Då får man visa sin egen glädje, se deras glädje (och eventuella chock) och sedan tala en stund och bara få det att sjunka in. Och sedan efteråt är det hur kul som helst!! Alla vill vara med och vara en liten del, frågar hur man tänkt, hur långt man är i planerandet osv.. då blir man så glad!

    Men hur ni än väljer att berätta så kommer dom att varaa glada och förväntansfulla, och sättet att berätta på kanske ändå inte har den största betydelsen.. Lycka till!

  • Äldre 25 Nov 17:47
    #2

    om ni inte tycker det är viktigt att ta det öga mot öga kan ni ju alltid skicka ett "save the date" kort (om ni nu spikat datum).

  • Plätti­s
    Äldre 26 Nov 09:36
    #3

    Vi förlovade oss när vi var hemma hos mina föräldrar och hälsade på över jul, och på hemvägen åkte vi förbi sambons föräldrar. Eftersom vi var brutalt nerviga båda två höll vi bara fram handen och visade ringarna. (Mina föräldrar började gråta, sambons föräldrar blev högljudda och kramades.) Vi ringde närmaste släkten (far- och morföräldrar) och resten fick veta via Facebook. Det var dock inte alla som uppskattade att få nyheten den vägen, och i efterhand önskar jag att jag hade skickat ett sms till närmaste kusinerna istället för att de skulle se själva på FB. 

    Om jag hade varit du hade jag ändå ringt och berättat för familjen. Även om man inte ringer ofta så är det här en sån sak som det är okej att ringa om  Vill ni göra det lite roligare går det ta ett foto på er båda och skicka som vykort där det står "Vi ska gifta oss!" Det blir lite som ett spara dagen-kort, men ändå inte. 

    Jag har lite samma känsla kring att berätta att vi ska gifta oss, de vet om att vi planerar men inte riktigt hur seriösa vi är. Nu har vi varit förlovade i två år och jag vet inte om de väntar sig att en inbjudan ska trilla ner i brevlådan eller om de gett upp helt och hållet på att vi ska gifta oss Tungan ute


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 1 Dec 08:47
    #4

    Tack för tipsen! Vi bestämde oss i fredags för att nu är det faktiskt dags att berätta, och bestämde oss för att skicka mail till dem alla. Det kändes mest schyst, då får alla veta det på samma gång och på samma sätt. Jag vet inte hur vi annars skulle ha bestämt i vilken ordning vi skulle ringa folk, vill ju inte att någon ska känna att någon annan blivit favoriserad. 

    Men sen gjorde vi inte så heller, utan min snubbe grejade en hemsida åt oss, som vi sedan skickade ut länken till. Det blev förvånansvärt snabba, och himla positiva reaktioner. En av mina bröder skällde på mig för att vi berättat medan han var på jobbet, för han kände sig löjlig som satt där och grät :P 

  • Äldre 1 Dec 21:46
    #5

    Vi åt middag med några från han famlj och min mamma när han helt enkelt berätta att han hade friat och jag berätta när vi tänkt gifta oss.
    Min pappa ringde jag (då det kändes orättvisst att min mamma fick reda på det efter bara en dag och det var två veckor tills jag skulle träffa honom) och resten av släkten fick reda på det på min födelsedag då jag sa att vi skulle gifta oss.


    Sen när vi visste att alla släktingar och nära vänner visste la vi ut på facebook.

Svar på tråden Berätta för familjen?