• Äldre 16 Nov 17:29
    2456 visningar
    5 svar
    5
    2456

    Sambon vägrar gifta sig i kyrkan, hur får man ett utomhusbröllop lika vackert?

    Hej! Min sambo vägrar att gifta sig i kyrkan och att ha en präst som viger oss, jag vill verkligen gifta mig i kyrkan för att det är så pampigt på något vis me kyrkorgeln och intågandet i kyrkan är så fint. Jag kommer dock få ge mig då jag fick igenom ett dop för våran son. Hur får man ett utomhusbröllop lika fint och pampigt? Hur gjorde ni? Ge mig alla era bästa tips tack!!

  • Svar på tråden Sambon vägrar gifta sig i kyrkan, hur får man ett utomhusbröllop lika vackert?
  • Äldre 16 Nov 17:43
    #1

    Måste ni vara utomhus bara för att ni inte är i kyrkan? 


    Det finns många vackra lokaler man kan vara i (beroende på vart i landet ni bor) 
    Stämningen hänger ju mycket på vilken musik ni väljer, hur ni möblerar, hur ni ljussätter, hur ni dekorerar osv.

    Har ni något tema eller genomgående "röd tråd" så är det lättare att ge mer handfasta tips :) 

  • Alylly­ra
    Äldre 17 Nov 13:09
    #2

    Naturen är ju ofta pampig i sig, så om ni verkligen vill vara utomhus tror jag inte att det är nått problem :)
    En grej som jag tror kan vara en stor skillnad är ljudbilden; i en kyrka plockas musiken och talet upp och "förstärks" av väggarna. Utomhus kommer musik och tal att "försvinna" på ett annat sätt, vilket gör det extra viktigt vad ni har för ljudutrustning etc.

    Om ni vill ha samma pampiga känsla som i en kyrka så hade jag nog letat efter liknande lokaler för det första: en stor sal med högt i tak och vacker utsmyckning. Det kan vara stadshus, rådhus, nån gammal skola, eller kanske en avkristnad kyrka?
    Om ni verkligen vill vara utomhus så kanske en härlig glänta med lite "lövtak" eller varför inte ett lusthus? Fundera över vad exakt det är du gillar med kyrkan och se om du kan hitta på nått liknande för att få till samma stämning.

  • Äldre 17 Nov 16:24
    #3

    Går att få otroligt vackert i tält också. Skrattande


  • Äldre 18 Nov 07:24
    #4

    Måste ni vara ute då? 

    Finns många herrgårdar och slott som erbjuder bröllop med vigsel i ett rum och festen i matsalen.   Då finns det möjlighet att tåga in med musik och ha en högtidlig vigsel med solister , tal och vad man nu vill ha. 

    Har ni tittat på hur vigselsalen ser ut där ni bor? Många gamla kommunalhus har ju faktiskt ett vigselrum som är pampigt och trevligt och rymmer många gäster.  

    det är ju bara er fantasi som sätter gränser.  Ni kan ju för all del rulla ut en röd matta och ställa stolar på rad så ni kan tåga in även fast vigseln sker mitt ute på en sommaräng.  

    Allt är ju relativt och beror på vad ni är ute efter. 

  • Äldre 22 Nov 00:47
    #5

    Jag vägrade också gifta mig i kyrkan, men ville ha det lika pampigt så vi gifte oss på ett slott och hade vigseln i en av salarna. Sen hade vi dansen där efter middagen.
    Du kan se bilder här www.worldofmarie.com/brollop

Svar på tråden Sambon vägrar gifta sig i kyrkan, hur får man ett utomhusbröllop lika vackert?