• Äldre 28 Oct 21:31
    6934 visningar
    9 svar
    9
    6934

    Lantlig, gammaldags klänning

    Hur hittar jag en riktigt gammaldags och lantlig brudklänning, gärna begagnad??

  • Svar på tråden Lantlig, gammaldags klänning
  • Alylly­ra
    Äldre 29 Oct 17:35
    #1

    Det beror ju lite på vad du menar med "lantlig" :)

    Det bästa stället att leta kan jag tänka mig är vintagebutiker, om du bor i eller nära Stockholm finns ju t.ex. Old Touch vid Odenplan som jag gillar. Jag vet även att det finns nån butik nära Humlegården som är bra på klänningar (har dock aldrig varit där). Kolla vintagekartan.se

    Elsa Billgren hyr ut vintageklänningar till bröllop och fest, man kan hitta information om det på hennes blogg vet jag.

    Sen finns ju alltid köp- och säljsidor, BT har t.ex. en egen och många andra sidor också. Etsy.com har också mycket vackra klänningar men där har man ju kruxet att inte kunna prova först.

    Vad tänker du dig för modell, material, längd, skärning?

  • Äldre 1 Nov 00:42
    #2

    Jag bor i södra Sverige.

    Klänningen ska vara lång, helst skuren vid brösten och gärna gjord i grövre tyg, lakansväv eller dylikt. Absolut inte något sidenaktigt... Svårt att förklara, önskar att jag hittade en perfekt blid och kunde låta bågon sy upp den"..

  • Äldre 2 Nov 12:03
    #3

    du tänker någon form av linneklänning helt enkelt?  

    typ sekelskiftesklänning kanske?   Som oftast var gjorda i linne och spets. 

    jag tänker typ såna klänningar du ser i Madicken eller tavlorna som Carl Larsson har målat.   

  • Äldre 2 Nov 12:06
    #4
  • Äldre 2 Nov 12:15
    #5

    sen beror det ju på vad man menar med lantlig och gammeldags.

    Är det sekelskifte/Downtown Abbey du söker, förklädesklänningar från 50-talets bodromantik   eller är det 70-tals bohochick du letar efter ? 

    Det finns ju en del att leta efter liksom i det tidsspannet... 

    Under stora delar av 90-talet var det populärt med långa linneklänningar med lite puffärm, prinsessliv och korsettsnörning i rygg eller över byst, lite sådär österrikiskt lantligt/ barflicka typ...  Stilen du söker kanske kan vara något sånt också? 

  • Äldre 2 Nov 12:17
    #6
  • Äldre 2 Nov 18:04
    #7
  • Äldre 3 Nov 22:02
    #8

    Så här ungefär

  • Äldre 4 Nov 16:59
    #9

    om det var en bild du la in så syns det inte  

Svar på tråden Lantlig, gammaldags klänning