• Äldre 27 Oct 15:58
    4064 visningar
    6 svar
    6
    4064

    DIY-tips bukett till vinterbröllop

    Hejsan!

    Jag tycker om blommor och har hittat massa fina inspirationsbilder till min brudbukett. Däremot så vill vi göra så mycket som möjligt själva till vårt bröllop så jag undrar därför vad man ska tänka på när man gör sin egen bukett? (binder osv)

    Har ni dessutom tips på fina blommor som är i säsong under vintern? 

    Vill ha ganska mycket vitt och med inslag av vintriga pasteller i buketten, se länkarna nedan för idéer :) 

    Tror ni detta är möjligt att göra själv? 

    www.weddingomania.com/67-beautiful-winter-wedding-bouquets/pictures/236/

    www.weddingomania.com/67-beautiful-winter-wedding-bouquets/pictures/244/

    www.weddingomania.com/67-beautiful-winter-wedding-bouquets/pictures/251/

    www.weddingomania.com/67-beautiful-winter-wedding-bouquets/pictures/293/

  • Svar på tråden DIY-tips bukett till vinterbröllop
  • Äldre 27 Oct 16:11
    #1

    I alla fall dom två första buketterna bestod ju av pioner. Och pioner är ju inte en vinter-blomma. 
    Jag är ingen florist och vet inte om den går att få tag i under vinterhalvåret, men om det går så kommer den antagligen att vara dyr.

    Alla 4 buketterna verkar vara handbundna (dvs man lägger till blommor i en spiralform och när buketten är "full" så lindar du ett band runt stjälkarna och fäster med en nål eller knut. Det är enklare än en droppformad bukett som kräver hållare, men det är inget du gör på bröllopsdagens morgon utan att ha tränat ordentligt innan. 
    Så även om det skulle vara roligt att binda sin egen bukett så rekommenderar jag det inte, då man oftast har så mycket annat man behöver göra kvällen innan eller tidigt på morgonen innan vigseln.

    Jag gjorde inte buketten, men jag gjorde vår tårta. Och det var extremt stressigt och jag ångrade mig många gånger under tiden.

  • Äldre 27 Oct 21:38
    #2

    jag gjorde min egen bukett, fast i en boll-form.  Basen var oasis.

    Det tog mig ca 90 rosor och  3-4 timmars jobb .  Det är mer jobb än man tror innan det blir rätt.

    göra egen bukett är roligt men tidskrävande och har man aldrig gjort något liknande innan är det både pillrigt och svårt och när det gäller blommor så får du bara EN chans.. sen är blomman förbrukad. Stjälkarna och blommorna tål inte vilken behandling som helst.  

  • Anonym (Eva)
    Äldre 29 Oct 07:13
    #3

    jag håller med här,  tänk om du efter massa timmars jobb upptäcker att du faktiskt inte gillar din egen bukett, du är missnöjd och ser inte ut som du tänkte dig. Vad gör du då?

    Ett säkert kort om du vill binda ihop egna blommor är att köpa långstjälkade av nåjgon sort - kallor, liljor, rosor, nån grön kvist osv och sen bara binda om med ett sidenband och låta ligga vilandes i armvecket.  Dvs 5-6 blommor ombunden med ett sidenband. Du har säkert sett bilder på hur en del tjejer haft såna buketter.  

  • Alylly­ra
    Äldre 29 Oct 17:43
    #4

    Fast jag blev missnöjd med min bukett som gjordes av florist också... Det är ingen garanti för att det blir som man tänkt sig bara för att den görs av någon som är duktigt på det. Däremot är det definitivt en garanti för att slippa stress!

    Jag tycker buketterna du har kikat på är jättefina och passar superbra för ett vinterbröllop. Men om du ska göra buketten själv är nog tricket att öva, öva och öva lite till, så att man vet hur man ska göra när det väl gäller. Och då kanske man i slutändan har lagt ner mer pengar på att öva än det hade kostat att bara köpa buketten direkt om man har otur.

    Gå in till en bra florist och diskutera lite idéer, det kostar ju faktiskt ingenting. Du kan fråga om ungefärligt pris och sätta en begränsning för vad er budget klarar och be dem hålla sig inom den. Då kan de också hjälpa dig med att välja blommor som är i säsong så kommer du billigare undan...

  • Äldre 3 Nov 13:06
    #5

    Tack för svaren! 

    Kommer nog göra en kombination av era råd, satsa på blommor som finns i rätt färger och prata med floristen. För bryr mig mer om färgskalan än om specifika blommor och har varit inne och sett flera blommor som passar i färgerna till bra pris :) 

    Och så binda en enkel bukett av dem själv, får lite hjälp också men gillar DIY. Blir mer mitt eget då :) 

  • Alylly­ra
    Äldre 3 Nov 13:16
    #6

    Det låter bra :)
    Lycka till!

Svar på tråden DIY-tips bukett till vinterbröllop