• malinball

    klänning

    Jag och min sambo ska gifta oss, vi hade tänkt oss en borgerlig vigsel, men jag hade tyckt kyrka varit mysigt. Men kan.man gifta sig i kyrkan med endast 5 personer i vanlig klänning?

  • Svar på tråden klänning
  • Mirred

    det är ju din bröllopsdag så klart du får ha hur stort/litet du vill i kyrkan, samt att du får ha på dig precis vad du vill

  • Chicita

    Något att tänka på förresten. Ni säger att ni hade tänkt gifta er borgerligt.


    Är det för att ni tänkte att det inte skulle funka i en kyrka med bara 5 gäster eller är det för att ni inte är så kyrkliga och inte var så sugna på psalmer och "gud-snack"?


    Om det är av den första anledningen så behöver ni inte oroa er. Man kan gifta sig i kyrkan utan gäster också, då blir kyrkvaktmästaren och organisten/kyrkomusikern dom vittnen som behövs :) Så 5 gäster är jättebra :) 


    Om det är av andra anledningen. Att ni inte är så sugna på att ha en kristen välsignelse med psalmer, bibelläsning mm och bara är ute efter "den mysiga kulissen" som en kyrka kan utgöra så ta en liten stund och tänk igenom igen.
    En kyrklig vigsel är ju i första hand en gudstjänst och prästen sätter ramarna för hur er vigsel kommer se ut även om ni har möjlighet att påverka en del saker.
    Det kan alltså kännas mer låst och oflexibelt i kyrkan, medan det finns många fina "kulisser" man kan gifta sig på även borgerligt. (Vackra lokaler, behöver inte vara på kommunhuset eller ute i naturen, på favoritrestaurangen osv osv :) ) 


    Bara en tanke alltså...
    När det gäller kläder så kan man gifta sig i jeans och tröja om man så vill. Även i kyrkan ;) 

  • Mirred

    jag tror att det funkar bra om man inte är så "kyrklig" att säga det till prästen...

Svar på tråden klänning