• Äldre 21 Oct 18:10
    1834 visningar
    8 svar
    8
    1834

    Låta gäster betala för busstransport

    Vi kommer att gifta oss 10 mil från staden där vi bor. Min hemstad. Dock har vi 40-50 gäster som kommer att tvingas köra den sträckan. Många kommer dessutom bara 1-2 per bil. Så vi fundera på busstransport och fick idag en offert. Som är mer än vi har råd med.

    Fundera om man i alla fall skulle abonnera bussen och ha gästerna att betala 100 kr per person. De måste ju i alla fall köra annars och bensin kostar. Tänkte att den skulle starta 14 då vigseln hålls 16 samt hemfärd 01

    Men känns det ogint. Sträckan är landsväg hela vägen men det kommer att hinna bli mörkt när man kör hem

  • Svar på tråden Låta gäster betala för busstransport
  • Äldre 21 Oct 19:09
    #1

    Alla kommer inte vilja åka buss. 


    Kolla upp vilka avbokningsreglerna är för bussen så ni kan lägga ut en fråga bland dom inbjudna om det finns intresse för gemensam transport till och från platsen för X:- per person. Om ni får in tillräckligt många som är intresserade så kan ni ju hyra bussen.
    Men annars kanske ni kan försöka kolla med dom som inte ville ha buss, om dom kan tänka sig att ta med sig ett par passagerare (mot eventuell del av bensinkostnaden) och på så sätt ordna transporten åt alla.

    Vi hyrde en buss från hotellet till kyrkan, och sen från festlokalen (typ 100 meter från kyrkan) och tillbaka till hotellet.
    Det var kanske 15 personer som nappade på erbjudandet av 64 gäster :) 

  • Äldre 23 Oct 00:55
    #2

    Vi sa från början att vi ev. skulle kunna erbjuda busstransport. Hörde mig för hos olika bussbolag vad det skulle kosta. Sen slog jag ut priset på alla som sa att de ville åka buss och så fick de betala in det. Tyvärr var det några som sa att de skulle åka och sen inte gjorde det (några hade heller inte betalt) så det fick vi stå för.
    Men jag tycker det är okej att gästerna själv får betala, det brukar man ju göra annars när man ska ta sig till folk/fester.

  • Äldre 23 Oct 08:33
    #3

    Våra gäster kommer upp till 45 mil ifrån oss och de får ta sig till brölloppet själva om de vill gå ihop och hyra en buss, gör inget för mig.
    Men det är upp till dem, och ingen har sagt något om det.
    Däremot erbjuder ju vi övernattning så de slipper åka hem på natten


    Live free, ride free
  • Äldre 23 Oct 08:33
    #4

    Generellt anser jag inte att brudparet skall hitta på något som gör att GÄSTERNA skall betala för.


    Live free, ride free
  • Äldre 23 Oct 09:20
    #5

    Håller med nightrod där.

    Dock har jag varit på bröllop där man i förväg har gjort upp att de som inte har bil får åka i någon annans bil så alla bilar blev fulla, och vissa valde att ta sig till festlokalen på eget sätt, vilket iof är lätt mitt i sthlm, o svårare på landsväg, men det var någon om d var tärna o bestman som styrde upp det, men alla visste vilka de skulle åka med efter vigseln. Ni kanske kan göra nåt liknande.

  • Äldre 23 Oct 12:06
    #6

    Kan förresten tillägga att vi erbjöd dom att åka gratis, vi betalade bussen.


    Men ändå var det så få som nappade Flört

  • Äldre 23 Oct 20:18
    #7

    Från kyrka till festlokal är det kanske 5 min promenad. Är just att vi valt hålla festen så långt bort från många vänner.

    Många känner inte varandra sinsemellan och tror inte de vill samåka

  • Äldre 24 Oct 15:57
    #8

    Jag skulle ha gjort så här (mitt personliga val om jag var i er situation)


    Jag skulle först och främst försökt hitta ett bolag med en mindre buss, för dom kan vara billigare att hyra. Vi fick välja på en buss med 22 platser och en fullstor (54 platser tror jag) och den lilla var 2/3 av priset mot den stora.
    Vi valde den stora trots allt, men är man priskänslig så kan den/dom tusenlapparna det skiljer vara det som behövs.


    Sen skulle jag försökt hitta plats i budgeten för den busstransporten och alltså inte räkna med att det måste finansieras av gästerna.

    Om jag kunde fixa att få in det i budgeten... så skulle jag gått vidare till steg 2.
    - Berätta för gästerna att det finns busstransport för dom som vill och att man gärna (men inget krav) får lägga en frivillig slant för transporten.
    Bättre att köra en full buss med folk som inte betalar - än en buss med 2 passagerare som betalar en hundralapp var. Flört

Svar på tråden Låta gäster betala för busstransport