• Emmaskrutt

    Save the date

    Hej,
    Hur vanligt är det att skicka ut save the date-kort?
    Vi vet inte om vi ska göra det. Vi ska gifta oss i augusti, men det är ju för tidigt att skicka ut vanliga inbjudningskorten nu. 

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Save the date
  • linnsylinn

    Hej,
    Det verkar som det börjar bli allt vanligare.. Särskilt om man gifter sig under populära datum då många brukar ha semester. Vi skickade faktiskt ut våra save the date kort redan i september. Vi gifter oss nästa år den 1 augusti. Många tycker säkert det är tidigt men samtidigt får gästerna tid att planera och det säkerställer ju att fler kan komma. 

  • brudparet150704

    Hej :).
    Vi ska skicka save the date som julkort. Våra tre barn ska få hålla ett plakat där det står i stil med

    Pssst! Mamma o Pappa gifter sig den 4/7-15
    Spara datum inbjudan kommer.

    Sen ska vi skicka den riktiga inbjudan i slutet av Februari el början av Mars.

  • Em77

    Vi gifter oss också 1 augusti och skickade häromdagen ut save the date på mejl. Vi sparar riktiga papperskort till inbjudan men eftersom vi dels gifter oss mitt i semestern, dels har gäster från flera länder ville vi kommunicera datumet tidigt.
    Vi tog en bild på oss själva och skrev dit våra namn och datumet, så mejlade vi det till gästerna. Vi skickade till våra respektive vänner och släkter så några blev lite mer formella, några mer ett kort glatt mejl.

  • Sommaren2015

    vi tänkte skicka, men hoppade pga onödig kostnad (enligt oss då- alla gör ju som de vill) vi har sagt datumet på mejl/telefon/fb till folk vi vill bjuda. 

  • Alyllyra

    Det låter som att det blir vanligare, men jag tror fortfarande inte att det är särskilt vanligt. Om man vill kan man ju berätta för folk när man träffar dem vilket datum som gäller så vet de det.

    Får jag bara tillägga en sak som stör mig supermycket - om man ska skriva det på svenska heter det väl ändå "boka datumet"? "Spara datumet" låter som en direktöversättning och är inte ett uttryck som jag skulle ens ha tänkt på att använda i andra fall. Eller? Är jag helt ensam om att tycka detta?

  • cecbj195

    Vi gifter 10 oktober nästa år och tänkte skicka Save-the-date så att de är framme till alla hjärtans dag. Vi kommer också skicka med info om hotell eftersom stora merparten av gästerna kommer få åka en bit. Så Save-the-date i vårt fall handlar mer om att folk ska hinna boka hotell och ordna andra förberedelser (finns några bönder och butiksägare som behöver ordna vikarier etc.) än att vi är rädda för att de ska boka in semester :)

    Vad gäller kostnaden: jag har gjort dem själva, tror inte vi betalat mer än 150 kronor för 35 kort och då har vi massa material över till inbjudningskorten :)

  • Paprikaplanta

    Vi gifter oss i maj nästa år och skickade ut save-the-date nu i oktober. Vi valde att skicka infon på magneter, så att gästerna blir påminda varje gång de öppnar kylen. :)


    Bis dat, qui cito dat
  • Sommaren2015

    Håller med dig Allyllyra, inte alls någon språkpolis annars, stör mig också på att det blir s¨å amerikaninserat med "save the date" "candy bar" och annat (skillnad om man gifter sig med en engelsksråkig person, har många engelsktalande gäster så klart) 


    Vi hade tänkt skriva "boka datumet 4/7 får då kommer vi gifta oss, mer formell inbjudan kommer" typ så.

    Tror att det är så att folk väljer engelska pga att många gratissaker man kan ladda ner är på engelska samt att många saker man kan köpa via nätet är på engelska.

    Alla gör som de vill- men jag tycker det är trist om vi importerar en hel "bröllopskultur" från USA

    Väldigt OT!

  • cecbj195

    Appropå termen "Save-the-date", vi har inte skrivit något sådant alls. På våra kort står:

    "Vi gifter oss!
    10 oktober 2015
    xxx kyrka
    Mer information kommer med inbjudan
    C & A"

    Glad

  • Barsine

    Hej!

    Vi kommer boka vår lokal (förhoppningsvis) nu den 30/12. Vi ska gifta oss sista helgen i september 2015. Alltså är det ju typ toklångt mellan bokandet av lokalen och själva bröllopet så vi är lite sugna på nån variant av save the date kort.

    Men, hur inte ok är det att göra det över fejjan egentligen? Vi ska bjuda rätt mycket folk så vi funderar på att de som har fejjan kanske kan få save the date:n där? Och så kan de ju enkelt svara med sin adress till fejjan. Vad tycker ni? Känns lite kaka på kaka att skicka ut för mycket grejer liksom?

  • litenkaka

    Vi gifter oss samma helg skulle jag tro - 26/9 och kommer inte skicka Save-the-date. Istället skickar vi ut inbjudningarna i april :)

    Men vill ni ändå skicka så funkar väl FB om ni vill det. Inget konstigt idag :) jag tycker dock hela -save-the-date grejen är lite överdriven...


    Barsine skrev 2014-12-23 12:08:10 följande:

    Hej!

    Vi kommer boka vår lokal (förhoppningsvis) nu den 30/12. Vi ska gifta oss sista helgen i september 2015. Alltså är det ju typ toklångt mellan bokandet av lokalen och själva bröllopet så vi är lite sugna på nån variant av save the date kort.

    Men, hur inte ok är det att göra det över fejjan egentligen? Vi ska bjuda rätt mycket folk så vi funderar på att de som har fejjan kanske kan få save the date:n där? Och så kan de ju enkelt svara med sin adress till fejjan. Vad tycker ni? Känns lite kaka på kaka att skicka ut för mycket grejer liksom?


Svar på tråden Save the date