• Äldre 17 Oct 09:51
    4361 visningar
    6 svar
    6
    4361

    Tygåtgång, tid och kostnad egen brudklänning

    Jag vill gärna ha en klänning som är helt sydd för mig enligt mina önskemål och har försökt hitta mönster och tygåtgång för en enklare brudklänning för att kunna ha ett hum om hur mycket materialet kommer kosta. Jag kommer inte att sy min klänning själv utan förhoppningsvis kan en i släkten som just nu pluggar till kläddesigner sy den. Problemet är att vi inte har berättat för alla i släkten än så därför har vi inte kunnat fråga henne än hur mycket tyget kostar, vad hon tar för jobbet samt hur lång tid det kommer ta. 
    Så är det någon här som kan ge tips på en bra sida om att sy klänning "själv"? Eller hur jag själv kan räkna tygåtgång? Jag vet att det kan vara svårt att ge ungefärligt pris på hur mycket tyget kostar men det jag vill ha är ett glansigt tyg som tex siden eller liknande och att det håller en bra kvalitet så att den inte riskerar att se "konstig" ut. 
    Hur lång tid kan det ta för någon som kan sy att sy en enklare klänning? Nu har vi nästan två år på oss, men risken finns ju att om hon syr den nu snart så passar den inte om två år men samtidigt vill jag inte riskera att den inte hinner bli färdig.
    Är det någon som vet en bra sömmerska och ungefärliga priser nära Uppsala/Falun/Stockholm? Om hon nu inte har möjlighet att sy. 
     
    Det jag vill ha är en enklare klänning utan släp som följer min figur ner till höften och sedan svänger ut lite. Samt att den måste ha axelband för åtminstonne ena axeln för annars kommer den inte sitta uppe Flört 
    Något liknande det här har jag tänkt mig:
  • Svar på tråden Tygåtgång, tid och kostnad egen brudklänning
  • Äldre 17 Oct 11:11
    #1

    Kan börja att säga att jag inte kunde se klänningarna via länkarna. Om det är fel på länken eller om det var ett tillfälligt fel vet jag inte, men dom funkade inte ens när jag kopierade och klistrade in.
    Så nedanstående är bara baserat på din beskrivning...


    Det låter som att du vill ha en trumpetklänning eller sjöjungfru och dom är inte alltid så lätta att konstruera.
    Siden är väldigt svårt att sy i då det gärna veckar sig och sömmarna blir fula, så en "enkel" klänning i siden kan vara jävligt svår att sy så att den ser sådär enkel ut...
    Det hade varit lättare att sy i ett brokadtyg eller en klänning med spets utanpå... 

    Hur mycket tyg du behöver beror delvis på hur klänningen ska konstrueras. 


    Vad är det som ska få klänningen att stå ut nertill?
    Köper du en egen underkjol eller ska den vara inbyggd?
    Hur brett är tyget du ska använda?
    Osv osv...

    Du kan komma undan lite billigare genom att handla utomlands. 
    En sida som många rekommenderar men som jag inte haft anledning att handla på själv än är puresilks (du får googla adressen själv) 

    Rent generellt räknar man kroppslängden X 3, då brukar det räcka till de flesta klänningar om det inte är något mönster som är extremt tygkrävande.

    Tänk på att du behöver lika mycket foder, samt eventuellt dragkedja. Om du vill att klänningen ska vara väldigt figursydd så kan man behöva konstruera en inbyggd (underliggande) korsett och då behöver du dels någon som har gjort sånt först men också material till det. Eventuellt kan det behövas ett extra mellanliggande lager mellan foder och yttertyg också, inte alltid - men ibland...


    Hur lång tid det tar att sy?
    Tja, minst 40 timmar skulle jag räknat med om det inte är någon som syr sådana här på löpande band.
    Eventuellt extra tid för mönsterkonstruktion...

    40 timmar låter kanske inte så mycket... Det är ju bara en vecka.
    Ja - det är bara en vecka, om personen kan lägga en hel vecka med att sitta och sy på din klänning ;) 
    Men om det är någon som ska göra detta efter arbetstid, på helger och kvällar så kan du nog räkna med ca 3 månader.

    Hoppas du fick lite svar i alla fall


     

  • Äldre 17 Oct 11:45
    #2

    Tack så mycket! Känns som att det är en hel del jag inte har någon som helst aning om..

    Hmm, märkligt med länkarna, de fungerar för mig. Jag lyckas inte klistra in som länk men jag testar att kopiera in dem igen så kanske det går att kopiera och klistra in för de som vill se.
    www.brollopsklanningar.org/rabatt-enkel-eleganta-prinsessan-stil-axelbandsl%C3%B6s-satin-brudkl%C3%A4nning-billig-p8482.html

    www.blondyblacky.com/store/brudklanningar&sort=p.price&order=ASC

    www.blocket.se/stockholm/Otrolig_snygg_och_charmig_Brudklanning_MK_56635358.htm

    Tyget måste inte vara siden men jag vill ha något glansigt/skimrande så tog siden mest som exempel för jag vet inte vad andra glansiga tygerna heter. Eller jag tror att jag vill ha glansigt, men någon här kanske vet något lite mattare som är fint? Jag har så himla dålig koll på typer av tyger... 

    Stå ut nertill kanske var fel beskrivning. Det jag vill är att från höften och nedåt så hänger klänningen löst och inte hårt åtsittande som vissa figursydda kan göra. Och att den inte ska trassla in sig i benen när jag går för jag kommer troligtvis ha en liten klack och jag är inte bra på att gå i varken klack eller "lättsnubblande" klänningar. Men skorna får jag se till att försöka öva mig att gå med. Glad

    Jag trodde det brukade vara en standardbredd på tyg om man köper på rulle från affären. Så fel man kan ha Drömmer

    Extremt figursydd vill jag inte ha utan mer en som följer mina former, så korsett bör jag klara mig utan. Och underkjol har jag inte ens tänkt på! Enda gångerna jag använt klänning så har det vart enklare utan underkjol.

    Så om jag förstått rätt så behöver jag ca:
    1,7 * 3 = 5,1m tyg
    1,7 * 3 = 5,1m foder
    Dragkedja/snörning
    Underkjol

    Jag hade räknat med mer än 3 månader för henne om hon syr kvällar/helger men då vet jag att det inte börjar bli panik riktigt än att prata med henne. 

  • Äldre 17 Oct 12:08
    #3

    Ja om du vill få lite "fall" på den och inte riskera att den klänger mot benen så är en underkjol bra :) 


    Kolla exempelvis jenjenhouse, där har dom lite underkjolar.
    Kan vara bra att köpa den först så kan den som syr klänningen använda den lite som "mall" för kjol-delen. 


    (alltså man sätter den på provdockan så är det lätt när man ska kolla :) ) 


    Skulle tippa på att du tänker på satin.
    Satin är ett vävsätt och kan vara både silke/siden, polyester, bomull och flera andra materialsorter. Det är ett tättvävt tyg med hög lyster :) 


    På sidan jag tipsade om så kan du i princip köpa äkta siden till samma pris som Polyestersatin här i Sverige :) 
    Och det finns både jätteblankt och halvmatt satin-tyg :) 

  • Äldre 17 Oct 12:19
    #4

    Okej, tack! Då ska jag kolla underkjolar och komma ihåg att prata med henne om det! 

    Det är nog satin jag tänker på. Känner igen namnet men hade ingen aning om att det är ett vävsätt och inte ett material. Det ska jag genast kolla upp! Glad

  • Äldre 17 Oct 12:25
    #5

    Vilket material är bra att ha som foder? Och har man fodret hela vägen ner eller bara där den sitter tight mot kroppen?

  • Äldre 17 Oct 12:49
    #6

    Foder hela vägen ner. Det hindrar även klänningen från att bli genomskinlig ;) 
    Skulle nog valt ett acetatfoder, tycker personligen att dom är skönast.

Svar på tråden Tygåtgång, tid och kostnad egen brudklänning