• Äldre 13 Oct 13:22
    3396 visningar
    11 svar
    11
    3396

    Bröllop samma år som min syster?

    Jag och min blivande man har planerat att gifta oss i fyra år nu.


    Vi tänkte först låta min syster gifta sig men hon och hennes ´blivande man kan inte bestämma sig.


    Först ska de gifta sig och bestämmer datum för att sedan ändra och bryta  upp. >För att i nästa stund planera bröllop igen.


    Så vi har för varje gång fått "ställa" in våra planer för att vi ville att min syster skulle få gifta sig först.


    Men nu har de bestämt sig att i början av maj gifter de sig. Och vi har bokat vårat till slutet av juni.


    Min syster kommer att vara ett stort påkostat bröllop medans vårat kommer vara litet och enkelt.


     


    Nu till min fråga, kan man ha två bröllop med va 2månaders mellanrum eller blir det konstigt?


    Känner att jag orkar inte vänta längre och skjuta upp mina planer längre.


    Hoppas att ni förstår.

  • Svar på tråden Bröllop samma år som min syster?
  • Plätti­s
    Äldre 13 Oct 13:29
    #1

    Det tycker jag absolut ni kan göra. Min lillasyster har väntat på att jag och min sambo ska gifta oss, och det tycker jag inte alls att hon hade behövt göra. Vi är väldigt olika och kommer ha helt olika bröllop också. 

    Så länge det inte blir en tävling om vem som har "bäst" bröllop, utan att båda kan glädjas åt varandra. Försök håll saker åtskilda, så om du ska prova klänning och vill ha systern med dig - då provar ni bara klänningar till dig. Om systern ska prova klänningar är det hennes dag. 

    Jag har vuxit upp och delat allt med min syster eftersom vi har tätt mellan våra födelsedagar, och jag skulle bli jätteledsen om jag inte fick ha mitt bröllop som en egen dag utan att den skulle kretsa lika mycket runt henne. Nu kanske ni inte har samma sorts relation, men det är det som spontant dyker upp i mitt huvud


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 13 Oct 14:10
    #2

    Min svägerska och hennes sambo gifter sig veckan efter oss. Det känns liiiite märkligt faktiskt, men en månad eller två hade varit okej.

    I vårt fall förlovade de sig först och vi ville att de skulle välja datum först, men de tog evigheter på sig och sa att det inte spelade nån roll för dem. Så vi bokade lokal till den 11/7 och sedan fick jag veta att de bokat 18/7.
    Mest besvärligt för deras släkt som inte bor i närheten... =P

  • Äldre 13 Oct 14:46
    #3

    Prata med din syster?


    Om hon vet att ni har väntat på dom och ställt in flera gånger pga dom så kanske hon inte tycker att det känns konstigt alls. 
    Men om hon inte vet det så kanske det känns som att ni försöker "härma" henne (alltså känslan bara... inte i stil) 

    Dialog brukar vara svaret på det mesta.

    Du kan få 100 svar här som säger "självklart kan ni det" och så blir din syster kanske ledsen i alla fall 

  • Äldre 13 Oct 16:52
    #4

    Min spontana fråga blir ju varför man måste vänta på varandra?   

    Ni gifter er när ni vill , det finns inga regler om att ni måste vänta in ett syskon eller släkting.   Det känns ju bara fånigt känns mer som att man gifter sig bara för att syskonet gifter sig annars låter man bli.  Det blir lite fel fokus på äktenskapet tycker jag... 

    Men prata med din syster och säg att nu är det bokat och klart, ni gifter er oavsett hur hon tänker göra eller inte göra.   

    Det viktigaste här tycker väl jag är att ni får varsin egen dag , låt det bli skillnader i era bröllop . Hjälp varandra om ni vill men låt bli att lägga er i och håll isär era planeringar. 

  • Äldre 14 Oct 10:13
    #5

    Som min syster sa när hon gifte sig före oss trots att de förlovade sig strax efter- "Tur att man vi inte är kungliga så vi måste hålla på någon turordning"

  • Plätti­s
    Äldre 14 Oct 12:22
    #6

    Jag kommer i och för sig ihåg en tråd här på BT som handlade om att någons syskon skulle gifta sig samma sommar som hon som skrev. Hon höll på att gå i bitar eftersom hon var inställd på att hela året skulle vara fokus på dem och deras bröllop, och så kom det hemska syskonet och skulle gifta sig några månader före eller efter.

    Det är omöjligt för oss att veta om din syster är sån, men om hon sagt att det inte spelar någon roll kan jag inte tänka mig att hon blir upprörd. Särskilt inte då ni har helt olika upplägg. Skulle ni ha liknande klänningar och bröllopsfesten i samma lokal hade det varit något annat.

    Men prata med henne, kolla så det inte är en öm tå.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 17 Oct 15:22
    #7

    Tack för era svar! Självklart kan inte ni veta hur min syster kommer reagera.


    Men jag har fått höra av vänner att HELA året är "off-limits" vid bröllop. Ett bröllop per år och familj ungefär.


     


     

  • Äldre 17 Oct 17:14
    #8

    Det finns inga lagar och regler när det gäller bröllop.

    Ni gifter er för att ni är två vuxna människor som älskar varandra.   Är det inte DET ett giftermål handlar om?

    Du kan gifta dig på samma dag som din syster det är helt upp till er själva. Det är många syskon som går ihop och kör dubbelbröllop vilket jag tycker är helt superhäftigt . 

    Det finns inga rätt eller fel. Ni gör som NI vill och som ni känner för.  Är det okej för dig och för din syster att ni gifter er ungefär samtidigt så ÄR det ju okej.  Varför måste ni ha alla andras välsignelse för det??  

  • Äldre 17 Oct 17:40
    #9

    Nej hela året är inte "off limits" om nu inte din syster har överdoserat billiga Hollywood-romantiska filmer och tror att verkligheten är sådan Tungan ute

    I så fall kan hon kanske bli lite skakad i sin tro om du ifrågasätter hennes Hollywood-skills liksom.

    Den enkla anledningen annars att man har sagt "förr i tiden" att man bara höll 1 bröllop per år (men tja man kunde faktiskt gifta flera samtidigt då) är för att ett bröllop krävde att man bjuder in på MASSOR av mat, det fanns etikettregler som beskrev att man skulle slakta en kalv och en gris och tillaga. Och hur många hade råd att göra det flera gånger på ett år liksom.

    Men det är inte för att det är oetiskt mot andra brudpar - utan av ekonomiska skäl alltså Glad

  • Äldre 22 Oct 21:14
    #10

    Mina systrar gifte sig med två veckors mellanrum och det var inte något konstigt med det. Gick hur bra som helst! Flört

  • Äldre 23 Oct 09:23
    #11

    Jag föstår inte problemet.

    Din syster kanske inte heller förstår problemet. Prata med henne :)

Svar på tråden Bröllop samma år som min syster?