• Äldre 29 Sep 14:25
    11082 visningar
    10 svar
    10
    11082

    Palladium och vitguld?

    Jag behöver er hjälp!

    Jag har en förlovningsring i palladium och tittar nu på vigselring. Jag skulle gärna vilja ha ett par stenar i min vigselring då min förlovningsring är slät. Dock är det svårt att hitta palladiumringar med diamanter i, jag har faktiskt inte hittat en enda.

    Så jag undrar nu om det är någon som har ringar i olika material och om det märks någon skillnad i färg på vitguld och palladium? Vill ju att ringarna skall vara fina tillsammans också, inte bara var för sig! Om det är någon som sett palldiumringar med stenar i så får ni gärna länka!

  • Svar på tråden Palladium och vitguld?
  • Äldre 29 Sep 14:45
    #1

    Annas guld: www.annasguld.se/ 

    Kan göra en sån ring åt dig.
    Dom säljer smycken men tillverkar även egna.

  • Äldre 29 Sep 14:49
    #2

    www.kodega.se/show_sub_cat/ringar_med_brilliantslipade_diamanter/59/1/700/ där? Man kan välja olika material. Jag googla palladium och diamant så kom det upp lite olika

  • Äldre 29 Sep 17:31
    #3

    Jag tycker att vitguld ser lite varmare ut i färgen än min palladiumring gör. 
    Det finns olika palladiumlegeringar fick jag förklarat för mig, pd 500 och pd 950 var vanligast, kolla vad det står i din ring så att du kan köpa samma legering Glad


     Vanbruun säger här att man kan beställa alla deras ringar i palladium, superfina ringar tycker jag! :D
    vanbruun.com/se/guide/ringar/palladium

  • Äldre 29 Sep 19:17
    #4

    Hej,
    Köper du en vitguldsring som är rodiumpläterad kommer du ha mycket svårt att se någon skillnad på ringarna, dock slits detta yttre lager bort med tiden och vitguld är precis Kolan säger mer varmt i färgen, skulle säga att det är mer grått.

    En vitguldsring i ex 18k består till 75% av gult ädelt guld och man gör sitt yttersta för att legera(blanda) guldet med andra metaller för att få det så vitt som möjligt men helt vitt blir det inte som ex palladium, det är dels därför man lägger på rodium ytterst.

    Få svenska guldsmeder vill jobba med annat än guld och silver, tyvärr. Så det är inte konstigt att du inte hittar palladiumringar även om det är på stark frammarsch.


    Får tacka Kolan för de fina orden och precis som han/hon(hen) :) säger så kan vi göra ringar mot beställning i palladium. 


    PD500 alltså 50% palladium och ofta resten silver är överlägset vanligast i Sverige, nu får någon rätta mig om jag har fel med tror Schalins kör med denna legering, PD950(95% ren palladium) är dyrare och är vanligare utomlands. Tål att tänkas på när man jämför priser.

    Trevlig kväll!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 29 Sep 20:04
    #5

    I Schalins ringar är det PD500.
    Jag frågade guldhuset.se om man kunde få diamanter i palladium-ringar, och fick till svar att alla Schalins-ringar går att beställa i palladium. De blir dessutom lite billigare än samma ring i guld/vitguld maila och fråga, de var snabba att svara!

  • Äldre 29 Sep 20:18
    #6

    Nej men jesus vad bra! Tack så hemskt mycket för er hjälp, nu känns det som jag kan bredda min sökning litegranna. Har en ring från Schalins nu med Palladium 500. :) 

    Verkligen, tack för hjälpen!

  • Äldre 2 Oct 12:55
    #7

    Den som söker skall finna. Tänk på att förutom palladium så finns ju även platina. Är du noga med att den ska komma från butik, eller kan du tänka dig en ring tex från tradera eller ebay? Är det nytt du söker, eller skulle du kunna tänka dig en begagnad ring i gott skick? Platinan är snäppet exklusivare än palladium. Såg några ringar på tradera i platina med diamanter om du är intresserad. Sök på sidan så dyker det upp olika modeller och priser. Vissa verkar helt nya medans några verkar begagnade. Vet inte vad du har för budget, men förhoppningsvis så hittar du en fin diamantring i palladium eller platina någonstans. Kanske i någon butik eller på nätet. Lycka till!

  • Äldre 8 Oct 18:08
    #8

    purelydiamonds.uk gör jättefina ringar! Har varit i deras smedja i London och priserna är langt under Sverigepriser da de är vana att arbeta med platin och palladium.

  • Äldre 12 Oct 20:49
    #9

    Våra förlovningsringar är i palladium. Vi hämtade

    dem idag och jag snubblade över en helt perfekt vigselring till bra pris. Vitt guld men det syns inte eftersom diamanterna tar all uppmärksamhet Flört Ser fram emot att få bära den till våren.


    Bröllop 16/5 2015 I Jobbar som bröllopsfotograf www.ceciliapihl.se
  • Äldre 9 Nov 15:50
    #10

    Glimrra.se kanske har något du är intresserad i? Jag köpte en vitguldsring men utan diamant därifrån, men kanske du hittar någonting som faller dig i smaken där :)

Svar på tråden Palladium och vitguld?