• lovisa­magnus
    Äldre 20 Sep 15:42
    7050 visningar
    5 svar
    5
    7050

    bygga eget tält

    Hej!
    Jag och min karl ska ha festen på tomten och ska bygga ett eget tält. Vi funderar på att montera ihop diverse partytält eller bygga helt från grunden med vita presenningar. Vi blir 130 personer och räknar med 10x15m, men har inte räknat så mycket på det än.

    Är det någon som har gjort något liknande?

  • Svar på tråden bygga eget tält
  • Äldre 20 Sep 18:07
    #1

    Har inte gjort något sånt  i den skalan, men jag kan säga att båda alternativen är rätt svåra. (klassiska kräftskivan med 2-3 sammankopplade partytält av modellen 3x3 meter har väl många försökt sig på) 


    Det kan bli både billigare och enklare att hyra (samt tätare om det börjar regna, ingen vill sitta under en skarv mellan 2 tält eller mellan 2 presenningar då)

    Eftersom ni behöver en såpass stor yta så blir det en hel del krav på utförandet för att den ska hålla och inte kollapsa ovanpå gästerna. Att göra takstolar och pelare som orkar hålla upp takstolarna med så stora mått är inte varken enkelt eller billigt.


    Och att ställa 3-4 partytält bredvid varandra i 3-4 omgångar (alltså 3-4 rader med 3-4 tält i varje rad) kommer inte bli särskilt praktiskt med tanke på alla ben det blir, och ni kommer inte kunna täcka alla skarvar mellan tälten på ett bra sätt.
    Även om ni använder dom större modellerna på partytält så kan ni behöva 2-3 tält x 2-3 rader.
    Så kostnaden för tälten kommer bli rätt hög.


     


    Nej tyvärr, jag tipsar nog om att försöka hitta något ställe som hyr ut.
    Det kommer även ge er lite mer sinnesro. Att hålla på att sätta upp / snickra på tält i flera dagar är inte så roligt... Speciellt inte mitt i sista dagarnas bröllopsplanerande

  • Äldre 21 Sep 10:26
    #2

    jag håller med Chicita här faktiskt.  Det är mer jobb än ni tror att bygga upp partytält med pressenningar och egna balkar osv.   Det blir en stor yta som måste tåla rätt mycket.  Inte bara regn utan också att gästerna sliter och drar i tältet också.

    jag jobbar på ridskola och vi hyr partytält när vi har tävlingar och större tillställningar. Då har vi partytälten som mattält och dom är av den storleken du nämner och det är rejäla grejer som tål både regn,, blåst och gästers åverkan. 

    Så i ert fall skulle det bli billigare och enklare att hyra tält.   Bara att montera ett stort partytält i den storleken kräver 3-4 man och tar ett par timmar att få ihop, har ni aldrig satt upp sånt räkna med en förmiddags jobb. 

  • lovisa­magnus
    Äldre 21 Sep 11:01
    #3

    Tack för snabba svar! Jag inser svårigheterna.. Jag har tittat på rent-a-tent osv, men jag tycker dom tar ganska galna priser faktiskt. Men det får nog bli något sånt om vi inte löser det på annat vis. 


    Men min fråga blir istället: Finns det någon som har tips på företag/privatperson som kan tänka sig hyra ut ett tält i större storlek?

  • Äldre 21 Sep 14:22
    #4

    ett tips kan vara att ringa runt till olika reklambyråer/skyltföretag och även företag som handahar persienner/jalusier/markiser samt företag för segeldukstillverkning. 

    Där finns goda möjligheter att få tag på partytält för bättre peng än dom företag som hyr ut tälten enbart. 

  • Goc
    Äldre 8 Nov 09:55
    #5

    Hej!

    Det finns företag som hyr ut tält komplett med inredning och poslin. Jag vet inte vart du bor, men i Norrbotten finns tex Fyrkantens party och event.

Svar på tråden bygga eget tält