• kingpin

    Två olika idéer

    Hej!


    Jag har tänkt fria till min sambo på vår gemensamma födelsedag (båda fyller 13 dec) och har två olika idéer.


    Den ena är att ställa två glas champagne, en röd ros och en ask med ringen i kylskåpen och sen be henne hämta ett glas cola åt mig. När hon öppnar kylskåpsdörren ser hon champagnen, rosen och ringen istället.
    Kan det vara något? Enkelt att utföra. Funderar även på att smygfilma det hela med mobilen för att föreviga hennes reaktion :)


    Den andra idén är lite svårare att genomföra. Hennes mormor (som tyvärr gick bort för några år sedan) stod min sambo väldigt nära. (hon har ordet mormor tatuerat på kroppen). Vi bor i en stad ungefär 10 mil ifrån hennes mormors grav och ingen av oss har körkort. Jag har själv aldrig varit vid graven men hon har berättat att hon brukar åka dit och ta med kaffe och sätta sig vid graven och prata med sin mormor, eftersom de ofta satt och pratade över en kopp kaffe när hennes mormor levde. Eftersom hennes mormor betydde så mycket för henne har jag en idé om att fria vid hennes grav. 
    MEN, det finns några hinder. Hur får jag henne dit på vår födelsedag utan att det är suspekt? Ska man bara åka över dagen? Våra familjer kommer vilja fira oss så vi kan inte bara åka hur som helst. 
    Även om jag lyckas lösa det så funderar jag på om det är så romantiskt att fria på en kyrkogård? Jag tycker tanken på att fria och låta hennes mormor "vara med" är romantisk eftersom hennes mormor betydde så himla mycket för henne. Men är det inte väldigt makabert att fria på en kyrkogård?


    Vad tycker ni? Har ni några tips, tankar, idéer kring detta så dela gärna med er! 


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Två olika idéer
  • Plättis

    Huvudsaken är att du har en tanke med frieriet, tycker jag. 

    Istället för att ställa allt i kylskåpet kan du ställa det någonstans i lägenheten och säga "Jag har ställt din födelsedagspresent i vardagsrummet, vill du gå och se efter?" Då är det du som har ansträngt dig, och hon får bygga upp förväntningarna medan hon går in i rummet. Man har inte alls samma förväntningar när någon ber en hämta något ur kylskåpet för att de inte orkar gå själv

    Jag har också stått min mormor väldigt nära fram till hon gick bort i somras, men jag hade inte velat att min sambo skulle fria på kyrkogården. För mig finns inte min mormor där, utan jag bär med mig henne i hjärtat. Istället kanske ni kan ha mormors ring som vigselring? 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Tingeling89

    Jag måste hålla med Plättis, du kan skippa kyrkogården. Men mormors ring om den fanns hade säkert varit en höjdare.

    Sen vet inte jag hur din sambo är som person, men jag gillar överraskningar.
    Skulle inte det vara lte kul att säga att du har en överraskning i nåt rum och så får hon gå dit och så står det ljus, bubbel nån slags blommor och så vänder hon sig om för att fråga vad som pågår och så står du på knä bakom eller nåt sånt.

    fast film/foto lät riktigt smart också Glad

  • Lenblo

    Även om ovanstående förlag inte lät dumt alls, så tycker jag ändå inte att det är makabert att fria på kyrkogården. Om din sambo har mormor tillräckligt "med i livet" för att ta med sig kaffe till graven och prata så kan hon nog uppskatta ett frieri "med mormor närvarande". Du behöver väl ingen särskild ursäkt för att vilja åka till graven? Om familjerna vill fira er så får du väl förvarna dem och se till att de håller det hemligt.

  • Chicita

    Varför inte göra som tingeling och plättis tipsar om (eller tja typ så) be henne gå in i ett annat rum - av en anledning (hämta något specifikt eller för att du hade ställt något där till henne...)


    och så fria när hon har sett champagnen och blommorna.

    Sen säga typ: Jag förstår att du vill dela det här med din mormor, så jag tänkte att vi skulle åka dit och fika och berätta det för henne någon dag rätt snart, och lämna ett inbjudningskort till bröllopet åt henne...

    Nu hann min mamma få sin inbjudan innan hon gick bort. Men vi gjorde en plats för henne i matsalen med placeringskort och allt, och vi tände ljus i kyrkan för henne.
    Så här såg det ut för mamma, blommor, ljus och placeringskort...


    Så att hon vet att du förstår vilken viktig del hennes mormor är för henne, kommer att  betyda mycket. Utan att ni därför måste vara direkt på kyrkogården :) 


  • kingpin

    Tack för tankarna och tipsen!


    Det där med att åka till graven med ett inbjudningskort gillar jag starkt! 

    Har funderat på frieriet och är fortfarande ambivalent men försöker komma på andra platser än hemmet att göra det på. Hon har sagt att hon inte vill göra en stor sak inför en massa folk utan det ska vara mysigt och bara vi två. Så jag funderar på att ta henne till parken där vi kysstes för första gången. Vad tror ni om det?
    Kanske ta mig dit en stund innan och sätta upp en lapp där det står "vill du gifta dig med mig?" och be henne läsa lappen och när hon läst den och vänder sig om står jag på knä med ringen. Kan det vara något?

    Såg även en kul grej på facebook där en kille hade kontakta Coca Cola och bett dem skriva ord på flaskorna istället för namn (dela en coke med...kampanjen) så han hade fyra flaskor i kylskåpet som bildade Will You Marry Me? Lite svårt att genomföra men det var kul att se :)

  • Lenblo
    kingpin skrev 2014-09-20 15:47:29 följande:

    Såg även en kul grej på facebook där en kille hade kontakta Coca Cola och bett dem skriva ord på flaskorna istället för namn (dela en coke med...kampanjen) så han hade fyra flaskor i kylskåpet som bildade Will You Marry Me? Lite svårt att genomföra men det var kul att se :)


    Du kan väl trycka ut egna etiketter på datorn och limma på själv?
  • kingpin

    Eller så kan jag skaffa en stor kartong, slänga i en massa tidningspapper och längst ner på botten är asken med ringen. Tänkte eftersom jag ska fria på vår födelsedag.


    Som ni märker har jag massvis idéer och det är svårt att bestämma mig. Kommer på nya saker hela tiden. Är så jäkla ambivalent. :p

  • kingpin
    Lenblo skrev 2014-09-20 18:14:03 följande:
    Du kan väl trycka ut egna etiketter på datorn och limma på själv?

    Ja fast det blir inte så snyggt tror jag. Eller så kan jag köpa en med mitt namn och en med hennes. 


     

  • Plättis

    Så länge du gör det från hjärtat tror jag inte resten spelar någon roll När jag och min sambo förlovade oss var båda så nervösa att vi inte fick fram ett ord, och då var det ändå ett gemensamt beslut!

    Parken låter som en jättebra idé, men beror ju på vädret. Det kan vara en meter snö i mitten på december, eller ösregn och hemskt. Om du gör ett paket så tänk på att ha en stor rosett eller något på asken så den syns under allt annat. Det vore lagom roligt om den åkte ut med tidningspapperet


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Himla

    Alternativ 1 alla gånger! Vardagsromantik när den är som bäst! Jag skulle bli superlycklig :) Tycker du har tänkt ut en kanon grej.  Sedan tycker jag att du ska ge henne en morgongåva på er bröllopsdag. Ett halsband med en medaljong med ett kort på mormor inuti så att du visar att du också vill att hennes mormor är med när ni gifter er :)

  • kingpin

    Ny idé!
    Har pratat lite löst med henne om förlovning och hon säger att hon vill att det ska bara vara vi två, så inte på en restaurang bland folk eller nåt sånt utan helst i hemmet.


    Hon älskar prinsesstårta så jag funderar på att köpa en där det står "Vill du gifta dig med mig?" på tårtan.


    Vad tror ni om det? :)

  • Aniara4

    Prinsesstårtan går ju att kombinera med kylskåpsidén, eller nån annan plats i hemmet. Glad

  • Aniara4

    "Jag har ställt fram lite fika i köket."
    Och så är det en bukett med röda rosor, två champagneglas och prinsesstårta med frieri på. Och när hon vänder sig om står du där med ringen.

  • Aniara4

    Eeeeeeeller, eftersom det är Lucia kan du gå upp tidigt, sätta på dig en särk och lussa för henne och bjuda på prinsesstårta!

  • Chicita

    Vilken härlig idé av Aniara4 lussa för henne. Väck henne med frukost på sängen och kanske skriv en egen vers till någon av dom klassiska sångerna där du sjunger typ "vill du gifta dig med mig" :) 

Svar på tråden Två olika idéer