• Äldre 18 Sep 08:44
    8360 visningar
    18 svar
    18
    8360

    Inte gifta sig i vitt - har ni tips? Bilder?

    Ja som rubriken lyder, sent om sider tänkte jag och sambon gifta oss, men av lite olika anledningar vill jag inte bära brudklänning.


    Dels känner jag mig för gammal, och vi ska inte ha någon stor fest heller, så jag ingen direkt att "visa upp" den för. Så i stället vill jag ha en riktigt fin klänning och kanske sjal, liten jacka eller så. Är det någon som har tips till mig? Har kikat igenom klädsidorna, men de är fulla av underbara brudklänningar på 10-20 år yngre kvinnor (supervackra!) och inte vad jag letar efter.


    Har tittat på "brudtärningsklänningar" och under "brudens mor" på bröllops-butikernas sidor, men vad tusan, det får inte bli damigt eller tantigt, jag är 39 och har snygg nätt figur...


    Funderar på något sådant här kanske:


    www.jjshouse.com/A-Line-Princess-Sweetheart-Tea-Length-Chiffon-Bridesmaid-Dress-With-Beading-007051874-g51874


    Men vilken färg, liksom? Kan man tex gifta sig i svart tycker ni? "Den lilla svarta" är ju en klassiker som man alltid har nytta av i garderoben...


    Vill gärna kunna använda klänningen igen, så att det inte blir en "engångsklänning" så jag tänker att till bröllopet har jag tillbehör som kanske en liten jacka i spets eller så, och så kan man använda klänningen "som den är" till fest eller så senare... Vad tror ni? Det finns ju fina "fodralklänningar" på samma sida... 


    www.jjshouse.com/A-Line-Princess-Strapless-Tea-Length-Taffeta-Bridesmaid-Dress-With-Ruffle-Bow-S-007004278-g4278


    Tack för hjälpen!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-20 20:41
    Färgvalsångest!
    Tänker mig en klänning som ska gå att använda igen. Alltså inte vitt.
    Men tänker mig använda en liten jacka/wrap i genombruten spets till, på själva bröllopet, så de flesta färger känns som de går bort där. (Rött skulle kännas lite bordell, grönt skulle bara kännas märkligt och blått är inte alls min kopp te. Återstår svart, brunt och beige/champagne. Är champagen fortfarande lite för "brudklännings-aktigt när jag nu inte vill ha en "brudklänning"? Är svart det smarta valet? (tänker mest på tex skor och ev framtida accessoarer som kan bli svårmatchade till brunt, men väldigt lättmatchade till svart...)
    Planen är att beställa klänning och minst två olika wraps så att det ska vara lätt att "bygga om" klänningen så att den inte känns som "samma gamla vanliga".
    Hur hade du gjort?
  • Svar på tråden Inte gifta sig i vitt - har ni tips? Bilder?
  • Äldre 18 Sep 08:47
    #1

    Vi skall inte ha vitt, däremot sklal våra gäster ha det och gråskaligt J


    Live free, ride free
  • Plätti­s
    Äldre 18 Sep 09:33
    #2

    Båda klänningarna du hade länkat var superfina! Och självklart kan man gifta sig i svart Det finns många fina klänningar på till exempel Bonprix också, men just idag verkar det gå dåligt att länka till specifika produkter.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Alylly­ra
    Äldre 18 Sep 11:04
    #3

    Grattis, vad kul!
    Jag tycker både de klänningar du länkade till var väldigt söta! Och ska man inte gifta sig i vitt ser jag inget hinder för att välja precis vilken färg man vill i övrigt

    Vad gillar du själv för färger och vad tycker du passar bra på dig och din figur? Kanske har du alltid drömt om nån särskild klänningsmodell eller färg, i så fall kan du passa på nu! Svart är ju en ganska "safe" färg, den passar de flesta och går att använda om och om igen. Å andra sidan kan man ju "passa på" att investera i en klänning i en utstickande färg och modell. Förutsatt att man tror att man kommer använda den igen förstås...

    Sen beror det ju på vad du vill ha för tillbehör, om du ska ha blommor t.ex. så ger ju en neutral färg på klänningen (som svart) en större möjlighet till variation i buketten än en klänning i en stark färg. Det gäller ju även andra accessoarer, typ smycken, skor, sjal mm

  • Himla
    Äldre 19 Sep 20:38
    #4

    Jag skulle råda dig att kolla in coctailklänningar i stället. De är användbara men dock lite festligare och man kan klä upp eller ned sig med en jacka etc . Trots allt vill in alla fall jag känna mig riktigt fin på min bröllopsdag...och ett hett tips är , hör och häpna Dea axelsson. Köpte för två år sedan en jättefin klänning klassisk klänning i skimrande taft med tillhörande jacka för runt 700kr tillsammans. De har varje höst/vinter haft fest ensemble som man köper var del för sig i olika färger i taft. Billigt och vackert.

  • Äldre 20 Sep 15:15
    #5

    den här klänningen älskar jag! 

    Om du tittar runt på designerns övriga klänningar så hittar du fler modeller som är helt fantastiska.  

    www.laredoute.se/delphine-manivet/klanning-med-batringning/438205&Ns=RankValue1|1&Nao=4&selArt=365606

  • Äldre 20 Sep 17:05
    #6

    Tack för svaren!


    Jah surfar klänningar så att jag blir heeeeelt yr, haha Drömmer
    Har kollat och kollat och kollat och jag TROR att det får bli någon utan så mycket detaljer, så köper jag till en liten jacka i spets och kanske en sash eller något som jag bär på bröllopet. Tänkte passa på att köpa en extra jacka/bolero så att jag kan ha den som "vanlig" finklänning och förändra utseendet lite på den.

    Det känns som om det lutar åt axelbandslöst, det blir snyggast till spetstoppen som jag tänker mig att ha till. Men vilken färg?? Det är jättejättesvårt! Är det någon som beställt färgkartan från JJ's house (har hittat många fina modeller på klänningar där så det blir nog därifrån + att jag är liten nedtill o stor upptill, så det får bli måttbeställt)

    Bla har jag tittat på dessa:


  • Äldre 20 Sep 17:06
    #7
    Plättis skrev 2014-09-18 09:33:07 följande:

    Båda klänningarna du hade länkat var superfina! Och självklart kan man gifta sig i svart Det finns många fina klänningar på till exempel Bonprix också, men just idag verkar det gå dåligt att länka till specifika produkter.


    Tack för tipset! Tänkte passa på att beställa på någon sida där man kan få måttbeställt, för jag får ändå ändra för att det ska passa...


    Annars finns det mycket snyggt på bonprix.
    Skönt att höra att fler än jag tycker det är ok att välja svart! Cool

  • Äldre 20 Sep 17:09
    #8
    Himla skrev 2014-09-19 20:38:52 följande:

    Jag skulle råda dig att kolla in coctailklänningar i stället. De är användbara men dock lite festligare och man kan klä upp eller ned sig med en jacka etc . Trots allt vill in alla fall jag känna mig riktigt fin på min bröllopsdag...och ett hett tips är , hör och häpna Dea axelsson. Köpte för två år sedan en jättefin klänning klassisk klänning i skimrande taft med tillhörande jacka för runt 700kr tillsammans. De har varje höst/vinter haft fest ensemble som man köper var del för sig i olika färger i taft. Billigt och vackert.


    Ja, jag har kollat både tärnklänningar och cocktailklänningar. Mycket fint finns det. Jag har så svårt att bestämma mig för en färg bara! Skrattande
  • Äldre 20 Sep 17:10
    #9
    Himla skrev 2014-09-19 20:38:52 följande:

    Jag skulle råda dig att kolla in coctailklänningar i stället. De är användbara men dock lite festligare och man kan klä upp eller ned sig med en jacka etc . Trots allt vill in alla fall jag känna mig riktigt fin på min bröllopsdag...och ett hett tips är , hör och häpna Dea axelsson. Köpte för två år sedan en jättefin klänning klassisk klänning i skimrande taft med tillhörande jacka för runt 700kr tillsammans. De har varje höst/vinter haft fest ensemble som man köper var del för sig i olika färger i taft. Billigt och vackert.


    Tack! TystJag är så himla glad!!!
    Surfar klänningar heeeeeela tiden nu här, haha!
    Tack för tips!

  • Äldre 20 Sep 23:01
    #10

    Vet ju inte när ni ska gifta er, men nu på höst och vinter så tycker jag att marinblått, mörklila, vinrött och mörkgrönt är väldigt fint! Men det beror ju såklart på vad man passar i för färg också.. själv är det färger som jag skulle älska att använda vid andra tillfällen också! På vår/sommar tycker man kanske bättre om ljusare färger..?

    Tycker för övrigt att det var väldigt vackra klänningar som du hade bilder på idag! Själv fastnade jag för den sista vinröda! :)

    Lycka till! :)

  • Himla
    Äldre 21 Sep 07:48
    #11
    sofiemagdalena skrev 2014-09-20 23:01:09 följande:

    Vet ju inte när ni ska gifta er, men nu på höst och vinter så tycker jag att marinblått, mörklila, vinrött och mörkgrönt är väldigt fint! Men det beror ju såklart på vad man passar i för färg också.. själv är det färger som jag skulle älska att använda vid andra tillfällen också! På vår/sommar tycker man kanske bättre om ljusare färger..?

    Tycker för övrigt att det var väldigt vackra klänningar som du hade bilder på idag! Själv fastnade jag för den sista vinröda! :)

    Lycka till! :)


    Håller med. Marinblått, mörklila o mörkrött är supersnyggt. Jag tycker absolut du ska gå till en festbutik och prova deras festklänningar. De har vackra klänningar i massor av färger o modeller både mer blingiga och även mer neutrala.
  • Himla
    Äldre 21 Sep 07:50
    #12

    Åh ett hett tips är denna butik! http://www.zelini.se/ De har jättefina festklänningar, var där i somras o folk köpte flera klänningar var.

  • Himla
    Äldre 21 Sep 07:54
    #13
    +1

    Cremespets ovanpå champagnefärgat tyg är hur snyggt som helst, ett tips om du ändå ska vara lite giftassnygg utan att vara för brudig ;) Själv har mannen bestämt att jag ska ha vitt o inget annat, trots att det blir bröllop samma år jag fyller...50...

  • Äldre 21 Sep 09:55
    #14

    Av dom klänningarna du visar så tycker jag färgerna är ganska bleka och "trista" och det känns mer dämpat. 

    Är det såna färger du gillar så absolut, men  bara för att du inte har en smashing bakelseklänning i brudklänning så behöver det ju å andra sidan inte vara nerdämpat och nedtonat.  

    Är det bröllop så är det och du gifter dig i den färg du verkligen vill ha , kompromissa inte med färg bara för att du inte känner för vitt.    

    Vill du ha en eldröd wow-klänning så kör på det
    Vill du ha ett glittrande svart fodral med paljetter så kör det
    Vill du ha en champangedröm i spets så kör på det. 

    du behöver ju liksom inte undvika vitt , känns det okej att gifta sig i vitt men inte en traditionell klänning så absolut, kör det.   

    Att använda klänningen igen är smart och jättebra tänkt och hittar du bara rätt färg och rätt sorts klänning så är det ju inget problem att hitta flera tillfällen att använda den igen.  

    Av dom klänningarna du visar i tråden så gillar jag bäst den vita eller den röda. Dom andra kändes för min del väldigt dämpade och platsar  för  mer allvarsamma tillställningar. 

  • Äldre 21 Sep 15:31
    #15
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-09-21 09:55:49 följande:

    Av dom klänningarna du visar så tycker jag färgerna är ganska bleka och "trista" och det känns mer dämpat. 

    Är det såna färger du gillar så absolut, men  bara för att du inte har en smashing bakelseklänning i brudklänning så behöver det ju å andra sidan inte vara nerdämpat och nedtonat.  

    Är det bröllop så är det och du gifter dig i den färg du verkligen vill ha , kompromissa inte med färg bara för att du inte känner för vitt.    

    Vill du ha en eldröd wow-klänning så kör på det
    Vill du ha ett glittrande svart fodral med paljetter så kör det
    Vill du ha en champangedröm i spets så kör på det. 

    du behöver ju liksom inte undvika vitt , känns det okej att gifta sig i vitt men inte en traditionell klänning så absolut, kör det.   

    Att använda klänningen igen är smart och jättebra tänkt och hittar du bara rätt färg och rätt sorts klänning så är det ju inget problem att hitta flera tillfällen att använda den igen.  

    Av dom klänningarna du visar i tråden så gillar jag bäst den vita eller den röda. Dom andra kändes för min del väldigt dämpade och platsar  för  mer allvarsamma tillställningar. 


    Hejsan! Tack för input - nu är det själva modellen på klänning jag lagt in bilderna för och inte färgvalet, eftersom varje klänning bara visas i en enda färg på JJ's house, men kan beställas i något 20-tal olika...


    Jag är inne på svart, för användbarhetens skull, och för att vi inte kommer ha nåt "bröllops-bröllop" utan det blir mera "bara vigsel" eller hur jag ska säga


    Men svart känns lite dystert, och precis som du säger att några av klänningarna känns dystra, det är förmodligen för att jag personligen har svårt för de blanka tygerna och av mina modellval är tyll o chiffong klart överrepresenterade :) de tygerna blir också mera dämpade i färgerna iom att tyget är så matt o genomskinligt.


    asch jag vet inte alls hur detta ska gå!
    Tack för hjälpen så länge, jag återkommer!

  • Äldre 21 Sep 16:41
    #16

    bara en tanke -  bara för att du gifter dig i mer enkelhet så betyder inte det att du per automatik måste avstå en "brudklänning"

    Och det finns kvinnor som är 80-års åldern som gifter sig i vitt så ålder har heller inget med saken att göra att du måste "avstå" en vit klänning. 

    Kort sagt - du gör exakt som du vill när du gifter dig och vill du faktiskt HA vit brudklänning så GÖR så då eftersom det inte finns några måsten.  Vi lever i ett fritt land där vi gör som vi vill. 

    Kompromissa aldrig med dig själv i en sån viktig sak som ditt eget bröllop.  Du får bara den dagen på dig .  Vill du vara brudfin så kör så det ryker. 

    Det finns många som gifter sig i kyrka med stor fest och baluns och som inte har vit klänning och det finns dom som gifter sig borgerligt bara dom två och har frack och svindyr brudklänning och käkar pizza efteråt. 

    Så häng inte upp dig på en massa "måste"  -  för du måste ingenting.

    Avstå inte en massa saker för att du tror att du måste av diverse diffusa anledningar.
    Sätt inte upp en massa regler som inte existerar. 

    Och varför ordbajsar jag en massa om det här då?

    Jo för har du en dröm innerst inne om att stå brud i vitt så GÖR det och inte avstå den för att du "tycker" en massa hit och dit.   

    ÄR det så att du vill ha en färgad brudklänning - så absolut ha det. Det finns många fina klänningar som inte är vita såklart.  Men känn inte att det är ett krav.  Gör det i så fall till en kul grej och smasha på och bli en outstanding snygg brud i prickigt eller vad du  nu vill ha.  

    Men tona inte ner dig själv "bara för att" .    

    Nu ska jag sluta svamla....

  • Himla
    Äldre 21 Sep 23:36
    #17
  • Äldre 2 Oct 12:21
    #18

    Självklart kan du ha en svart klänning på ditt bröllop, du kan ha vilken färg du vill.Glad


    Min barndomsvän gifte sig för 7 år sedan och då var hon 25år i en svart lite kortare klänning som den du visade bild på ifrån jj house ( nr1), hon hade en lite tightare  långärmad bolero till i spets, vilket var väldigt snyggt.

    Anledningen till att jag skrev hur gammal hon var när hon gifte sig, var för att jag vill att du ska känna att du inte måste välja någonting annat än vitt bara för att du känner dig för gammal.                                                                                         Även om de så skulle vara att du varit gift innan så innebär det ändå inte det att du har "förbrukat" din rätt att bära vitt.                                                                           Du har på dig det du vill, det viktigaste är att du känner dig fantastisk!   


    På 1800-talet så var svart sidenklänning den vanligaste brudklädseln så jag skulle ändå vilja säga att du håller dig inom brudklännings normerna.  Flört


    Man ska göra det som känns bäst för sig själv, punkt slut, det är eran dag så ni gör vad ni vill!


    Kram


     

Svar på tråden Inte gifta sig i vitt - har ni tips? Bilder?