• Äldre 3 Sep 23:07
    1275 visningar
    9 svar
    9
    1275

    Klänning i Norrland?!

    Vi planerar att gifta oss i slutet av april och har nu börjat spana på klänningar.
    Bor i Umeå, men eftersom det bara finns en(?) butik som säljer brudklänningar här i stan så räknar jag kallt med att man måste vidga sitt perspektiv. Allt mellan Sundsvall och Luleå är väl aktuellt att utforska. Varför det känns så svårt är för att jag är inne på att ha en klänning som är i vintage-stuk, dvs INGET axelbandslöst, helst nåt med ärm och spets, helst hellång... Tänk i stil med Ida Lantos klänningar. Känns som om utbudet av denna typ av klänning är begränsat.

    Någon som kan rekommendera nån butik kring dessa kretsar eller har nåt annat tips? Tacksam för idéer! :)

  • Svar på tråden Klänning i Norrland?!
  • Plätti­s
    Äldre 4 Sep 09:59
    #1

    Yay, en till Umeåbrud! Jag har varit väldigt icke-patriotisk och letat klänning i Stockholm. Har köpt en på nätet också, men är inte 100 % nöjd och kommer leta vidare. 

    Det ska finnas en butik i Ö-vik, vad jag vet, men har inte koll på vad den heter. Annars är Blocket en idé, men det finns inte så många klänningar ute i vår landsände, och att köpa en begagnad från en privatperson kan ju sluta lite hur som helst... 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 6 Sep 16:26
    #2

    Jag är Ö-viksbo ,rekommenderar inte att åka hit för att köpa klämning. Finns bara klänningar som är uthyrd i flera år och inte alls fina.

    Rekommenderar att åka till Piteå. Jag köpte min klänning där och hon har massa att välja på och väldigt bra service!

  • Äldre 6 Sep 19:19
    #3

    har samma problem.. bor i västebottens inland och här finns ju inte ett nå! så jag får ju oavsett hur jag gör köra minst 15-20mil för att ta mig till en fysisk butik. :P 

  • Äldre 21 Sep 17:10
    #4

    umebo här med, blir att göra som plättis och leta i huvudstaden, jag har tänkt låta några tjejer där sy upp den...

  • Äldre 21 Sep 18:46
    #5

    Åk till Lyckliga gatan i Sundsvall om du vill ha vintage!!

    Googla så hittar du hemsida! Finns också på fejjan!

  • Äldre 22 Sep 14:07
    #6

    Jag bor också i inlandet från Umeå och valde att sy upp min klänning så som jag ville ha den :)  Inte så mkt vintage förstås, men man kan välja modell och tyger som man vill. 

  • Äldre 2 Oct 10:54
    #7
    snowstars skrev 2014-09-22 14:07:29 följande:

    Jag bor också i inlandet från Umeå och valde att sy upp min klänning så som jag ville ha den :)  Inte så mkt vintage förstås, men man kan välja modell och tyger som man vill. 


    Åh va lyxigt att sy upp sin egna klänning! Blev du nöjd? Hur kom du i kontakt med sömmerskan? Tänker att det är superviktigt att det är någon som man verkligen känner förstår ens vision. Kände du att det var prisvärt?
  • Äldre 2 Oct 12:02
    #8
    Johanne skrev 2014-09-21 18:46:21 följande:

    Åk till Lyckliga gatan i Sundsvall om du vill ha vintage!!

    Googla så hittar du hemsida! Finns också på fejjan!


    Tack snälla för tipset! Har du någon egen erfarenhet av de?
  • Äldre 2 Oct 12:35
    #9
    Johanne skrev 2014-09-21 18:46:21 följande:

    Åk till Lyckliga gatan i Sundsvall om du vill ha vintage!!

    Googla så hittar du hemsida! Finns också på fejjan!


    De på Lyckliga gatan är jättetrevliga och hjälpsamma, man kan boka in ett möte och diskutera vad man vill ha om man inte hittar något i butiken eller katalogen. De har inte jättemycket hemma, men syr upp på beställning, så man kan justera en hel del. =)
    Eleganten, som är den andra butiken i Sundsvall, har ok priser, men är inte alls lika trevliga... När jag var där stank dessutom ägarinnan rök, så jag kände inte alls för att låta henne hjälpa mig prova några klänningar...

    Jag var ner till Sthlm igår för att prova klänningar (Bor som ni kanske förstod i Sundsvall) och bäst tyckte jag att Lilly och Bridal Outlet var, samt Stockholm Brud & Fest. Jag hittade dock bara ett tiotal klänningar totalt på alla 5 butiker jag var in i som ens var värda att prova, så jag var lite besviken på resan tyvärr. =/
    Jag har dock insett vilken modell jag vill ha, så jag tror jag kommer beställa på nätet.
Svar på tråden Klänning i Norrland?!