• Äldre 2 Sep 10:00
    7715 visningar
    34 svar
    34
    7715

    Bidrag till bröllopsfesten?

    Hej hej!

    Jag sitter och funderar lite här och vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Jag och min fästman har funderingar på att hyra en herrgård för bröllopsfesten så att våra gäster kan sova kvar då många av dem har en bra bit att åka. Vi har även kommit fram till att vi redan har allting vi kan önska oss när det gäller prylar och har nu kommit upp med idén att helt enkelt be om ett bidrag till festen. Ingen av oss är så mycket för att resa jättelångt och själva bröllopsresan kan vi vänta lite med känner vi. Däremot så skulle vi vilja ha en hejdundrandes fest och skapa en massa roliga och vackra minnen på det viset.

    Så till min fråga - hur ber man om bästa sätt om en donation till festen utan att låta för sniken eller som att man pressar pengar ur gästerna? Jag skulle vilja få fram att detta verkligen är det enda vi önskar oss och önskar att våra vänner och familj kan sova kvar och dela hela dagen med oss samt morgonen efter. Ska vi köra på kuvertavgift och sedan meddela var och en att de får betala för en övernattning själva eller ska man helt enkelt bara säga att vi önskar oss en donation i den storlek som var och en känner att dom kan ge samt meddela att det finns övernattningsmöjligheter för dom som vill/kan?

    Vi har även planerat på att ha bar men att var person helt enkelt får betala för det dom dricker. Det kanske kan tänka sig vara lite sniket men det håller onekligen nere antalet odrägliga överförfriskade människor inpå småtimmarna. Eller är detta en dålig idé?

    Många funderingar på gång och det finns gott om tid för planering så ingen brådska. Jag tänkte mest ligga ute i god tid och kolla upp saker och ting.
    Tack för hjälpen! :D

  • Svar på tråden Bidrag till bröllopsfesten?
  • Äldre 2 Sep 10:20
    #1

    Jag tycker det sniknaste som finns är att låta gästerna betala för bröloppet. För jag anser att man BJUDER gästerna på bröllop inte låter dem betala för det. Skulle någon ens fråga mig m något sådant hade jag bet dem..... ingen jag känner har eller skulle någonsin tänka sig att låta gästerna (gäster inte kunder) betala för deras fest.
    Men det finns flera andra som tycker raka motsattsen till vad jag gör så det är väl upp till var och en hurvida de vill BJUDA till bröllop eller skaffa kunder till det.

    .


    Live free, ride free
  • Äldre 2 Sep 10:26
    #2

    Personligen tycker jag att ett valfritt bidrag är bättre. Rent generellt tycker jag att det är bra att man får ge efter förmåga, och särskilt om man dessutom ska stå för boende känns det ju skönt om man får betala det man känner att man har råd med. Jag har heller inga problem med betalbar utan tycker att det kan vara ett bra sätt att hålla nere fylla. 

    Min uppfattning är att det är ganska vanligt att önska sig pengar istället för saker eftersom man ofta har bott ihop länge och redan har köpt de grejer man behöver. 

  • Plätti­s
    Äldre 2 Sep 10:43
    #3

    Vi funderar på samma sak, men kommer be om bidrag till resa istället för till festen (eller ha kuvertavgift, vi funderar fortfarande). Det är av samma anledning, vi har bott ihop i hela vårt gemensamma liv och har precis allt vi behöver och kan önska oss. Betalbar kommer vi definitivt att ha eftersom några av gästerna annars kommer bli väldigt överförfriskade. Jag vet på förhand vilka jag oroar mig för, men det går inte att låta bli att bjuda dem heller.

    Skillnaden mellan att be om ett bidrag och att ha kuvertavgift är att det ena innebär att ni vet hur mycket pengar ni kommer att få. En hundralapp är ett bidrag, och ni kan inte kräva att någon ska betala alls. 

    Jag vet att om vi har kuvertavgift så kommer det att komma protester, men det är av personerna som annars skulle ge en hundralapp i present och tycka det räckte så. Man måste känna sina gäster och veta hur de reagerar. Och vara beredd på att vissa tackar nej om det handlar om för mycket pengar. Det går vara snäll och bjuda på allt, men då ska man ha de möjligheterna också. Jag och min sambo har inte det, utan om vi ska kunna ha en stor fest så måste vi få hjälp (eller låna pengar, men det vägrar min sambo). 

    När vi pratat med svärmor (sambons mamma) om det tyckte hon det var självklart att vi skulle ha kuvertavgift, andra tycker det är självklart att ge presenter som vi knappt har användning för. (Typ bröllopsporslin som sedan kommer stå i förrådet tills vi får dåligt samvete, plockar fram det och använder det en gång var femte år.)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 Sep 11:10
    #4

    Tänk även att på att det kostar att gå på bröllopet för era gäster redan som det är, med resa, ev nya kläder och övernattningen om de måste sova över (och en herrgård är oftast ett dyrt alternativ) så om de dessutom måste betala för drinkarna så tror jag att många skulle reagera på att dessutom "betala" för festen.

  • Äldre 2 Sep 17:44
    #5

    Jag gillar inte kuvertavgifter, tycker det känns fel.
    Jag förstår tanken med betalbar, även om jag tycker det blir bökigt då man måste ta ut pengar och krångla.
    Vi har valt att ha festen på en hembygdsgård istället för herrgård/slott just för att vi ska kunna betala allt.
    Våra gäster får själva ordna boende (de som behöver) men det finns massor i närheten. Annars kommer vi bjuda på allt.
    Istället för prylar kommer vi önska oss bidrag till bröllopsresan, alltid roligare med upplevelser än saker.

  • Äldre 2 Sep 18:29
    #6

    Utgå ifrån er och er omgivning.

    I de kretsar där kuvertavgift är vanligt så kan det till och med uppfattas som fult att inte ha det (lite av typen "jaha så nu måste jag lägga massa tid på att försöka komma på vad dom vill ha och hoppas att jag inte köper samma som någon annan istället för att bara betala min del och se glad ut") 

    I dom kretsar där kuvertavgift inte förekommer alls så kan många reagera som exempelvis Nightrod beskriver. Och ni står där med en stor herrgård och typ 3 gäster i slutänden...

    Med valfritt bidrag så vet ni ju inte hur mycket ni kan spendera på maten och det blir svårt att planera. Väljer ni det alternativet så behöver ni ha ekonomi så att ni klarar av att betala även om ni inte får en krona i bidrag.
    Många kan nämligen välja att se det som en gåva till er när dom betalar för att övernatta där.
    Alla bidrag måste då kunna ses som ett positivt tillskott i kassan i efterhand - inte något som hela bröllopet hänger på.

    Betalbar är ett bra sätt att få ner fylleriet, men se till att ha en bartender som kan blanda ett flertal drinkar så det inte blir självservering. Och även att den personen är någon som vågar säga nej om någon börjar bli lite väl full.
    Att ha flera alkoholfria alternativ att bjuda på är också ett hett tips om det är fylla man vill undvika.
    Se bara till att det står tydligt i infobladet att det är betalbar efter middagen och att dom behöver ha med sig kontanter (det kan till och med vara bra att tala om att växel tas emot tacksamt *typ* :P Inte så kul om alla kommer med varsin femhundring ;) ) 


    Ett förslag annars är att ni bjuder på maten, men att man får betala vad man vill dricka till den. Alkoholen till maten brukar kunna vara nästan en lika stor post som själva mat-delen annars.
    I så fall är det ju rätt enkelt att skriva typ:


    Efter vigseln bjuder vi på mat på XX-herrgård.
    Alkoholfria alternativ ingår i middagen, men vill man ha öl, vin eller cider till så får man handla det i baren. Ta gärna med kontanter.
    För de som vill går det även att boka övernattning på herrgården och avsluta firandet med frukost morgonen efter.
    Den bästa gåva ni kan ge oss är att ni kommer och delar vår dag, och om möjligt stannar över natten.
    Om man ändå vill ge en gåva så tar vi tacksamt emot ett bidrag till middag, festen eller resan.

  • Äldre 7 Jan 19:31
    #7

    Jag tycker det later som en bra ide!
    Vi ska själva be om ett bidrag, Ett tips på hur man kan saga är, t.ex " gåvor önskar I slutna kuvert" Eller något liknande. Då kan var och en lägga det dem själva vill.

    Att alla ska betala sin egen dryck tycker jag oxå är bra. Som du sa så slipper man de mest drägliga fyllorna. Det ska inte vara en krogrunda liksom :)

    /Ida

  • baller­ina
    Äldre 7 Jan 20:34
    #8

    Jag tycker Chicita skrev så himla bra, så jag vill lyfta upp det!

    Jag kan inte ge några ytterligare råd, annat än att skriva hur vi ska göra. 


    Vi ska ha festen i en församlingslokal där vi bjuder på alkohol till maten, men det räcker så långt det räcker (detta för att slippa mycket fylleri, men även för att dra ner kostnader). De som reser långväga får gärna sova över i vår lägenhet/hos våra föräldrar alternativt ta in på valfritt hotell för egna pengar - vi är superglada om de ens vill lägga ut flertalet tusenlappar på att resa hit! Vi avsäger oss presenter helt, i och med att vi har bott ihop i åtta år och har redan mer än vi behöver. Det vi däremot behöver är mer utrymme - så de som vill får gärna lämna ett bidrag på vårt sparkonto där vi sparar in till kontantinsats för ett hus! Bidraget får vara hur litet/stort som helst och de som vill skriver sitt namn, andra får vara anonyma. 

    Vi är hur som helst otroligt tacksamma för de som tar sig tid och pengar för att kunna vara med på vår stora dag!

  • Äldre 7 Jan 21:06
    #9

    Vi har också tänkt göra på liknande sätt. Vi har bott ihop i många år och har verkligen det mesta vi behöver (och inte plats för 74 kristallvaser heller) så vi tänkte sätta en liten rad på inbjudningskorten att "vi har redan det mesta vi behöver men om någon ändå känner att de vill bidra med något så tar vi tacksamt mot bidrag till festen och bröllopsresan på kontonr xxx". På det viset Måste ingen betala men vi hoppas ju att de gör det ;) Till saken hör att vi inte har någon pangekonomi direkt, min blivande man studerar ännu och jag sliter med säsongsjobb och vikariat medan jag letar "riktigt jobb" och detta vet alla som kommer på bröllopet om.

  • Äldre 7 Jan 21:16
    #10

    Vi kommer ta kuvertavgift! Våra familjer tycker de är en jättebra idé och även våra närmsta vänner. Det vill säga de som vi verkligen vill ska delta på bröllopet :) Klänning, ringar och sådant betalar vi såklart. Att vi tar kuvertavigft handlar inte om att vi inte har råd annars, utan det handlar om att vi tyckte det var en bra lösning på att slippa jobbiga presenter.

    Vi behöver heller ingenting och tänkte då önska oss bidrag till festen. Men då det är svårt att veta vilka summor gästerna vill ge blir det väldigt svårt att lägga en rimlig nivå på det hela, tyckte vi. 


    Vi ser inte kuvertavgift som något "inträde" eller att en ska köpa sig en plats på bröllopet. Vi ser det som en gåva att alla deltagande vuxna vill bidra med det de äter under kalaset så att säga. 

Svar på tråden Bidrag till bröllopsfesten?