• Äldre 26 Aug 17:57
    2166 visningar
    6 svar
    6
    2166

    När boka vigselförättare?

    Hej på er! Jag och min sambo ska gifta oss den 16 Maj nästa år, just nu håller vi på att planera för fullt, och har bestämt oss för att det ska vara en borgerlig vigsel, men undrar hur pass tidigt man ska ringa och boka med en vigselförättare så att man verkligen får det datum och tid man vill ha?


     


    Hur har ni gjort eller hur ska ni göra?

  • Svar på tråden När boka vigselförättare?
  • Äldre 26 Aug 23:21
    #1

    Hej!

    Vi ska gifta oss den 1/8-15 och har redan bokat kyrkan, gjorde vi för 1 månad sedan ca, det är iofs en populär kyrka

    men avsett är det bra att vara ute i god tid om man har specifika önskemål kring datum.

  • Äldre 26 Aug 23:22
    #2

    Förlåt, såg först nu att ni inte ska gifta er i kyrka.. Då kan nog någon annan än jag ge dig bättre besked :)

  • Äldre 27 Aug 07:30
    #3

    Eftersom vigselförättare oftast har vanliga jobb i veckorna och förättar vigslar på helgerna är det klokt att vara ute i god tid.  Särskilt om det handlar om maj som är en stor bröllopsmånad. Ni kanske till och med har valt pingsten?  Då är det riktigt noga med att boka i tid. 

    Även vigselförrättare kan ha lediga helger eller vara fullbokad.  Så passa på att boka tidigt. 

  • Alylly­ra
    Äldre 27 Aug 14:06
    #4

    Vi preliminärbokade med vigselförrättaren ca 10 månader innan vigseln, och bekräftade det ca 4 månader innan. Men då gifte vi oss en inte särskilt populär hösthelg i en inte särskilt "stressad" kommun

    Jag tycker ni ska ringa nu, hellre vara lite för tidig än för sen!

  • AkJ
    Äldre 27 Aug 21:59
    #5

    Vi började höra av oss till vigselförrättare i december (gifter oss 1 november) och hade jättesvårt att få tag på en. Tog ungefär två månader innan vi lyckades, så mitt tips är att börja tidigt. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 1 Sep 17:46
    #6

    Nu, nyss och igår...


    Du bör boka vigselförrättare redan nu om du vill vara på den säkra sidan. Ni har ett bestämt datum så det finns ingen anledning att avvakta. Ni har även valt en månad då det brukar vara svårt (läs gärna 'skitsvårt') att få tag i en (bra) förrättare.


    Lycka till med allt!

Svar på tråden När boka vigselförättare?