• Aneila

    Betalbar. Hur gör ni?

    Hej!
    Jag och min blivande gifter oss nu den 20 september, så nu är det bara 27 dagar kvar. Börjar helt klart känna av nerverna, men ser så himla mycket fram emot både vigsel och festen!
    Tänkte kolla lite hur ni där ute har gjort/kommer göra med alkohol på festen. 
    Vi kommer bjuda på all dryck till maten, och avec till kaffet, samt första drinken i baren, och sen köra betalbar resten av kvällen. Spriten till bröllopet har kostat en hel del, och vi blir 70 personer på festen. Jag vill absolut inte låta snål eller nåt, men det kostar en hel del med bröllop!
    Vi tänker inte ta några fantasisummor, utan typ 5:- för öl/cider, 10:- för vin och 20:- för en drink.
    Tycker ni detta är okej? Hur har ni gjort? Hur kommer ni att göra?

    *Kram* på er alla fina och fantastiska brudpar!

  • Svar på tråden Betalbar. Hur gör ni?
  • Chicita

    Vi bjöd på all dryck (fri påfyllning) till maten, brudskål (generösa glas + påfyllning) innan maten samt avec. 
    Sen tog vi 20:- rakt av för all dryck med alkohol, oavsett om man ville ha en whisky, drink, öl, cider osv. Och så hade vi många alkoholfria alternativ (bland annat 6 alkoholfria drinkar) som alla var gratis.
    Vi gjorde också så att man kunde köpa en kanna av valfri dryck (ca 1,5 liter) för 100:-, vilket alltså blev ca 15:- per glas istället.


    Men vi ville inte att de som stod i baren skulle behöva hålla på och växla och krångla, utan vi hade talat om att baren under kvällen skulle ha dryck som kostade 20:- st och bad folk ta med några tjugor om dom ville handla.

    Sen gav vi våra bartenders OK till att bjuda på någon dryck ibland. Så det var inte benhårt att vi behövde få in en tjuga varje gång liksom.


    Ölen vi köpte in kostade ca 17:- per burk, men å andra sidan låg snittkostnaden på drinkarna på 50:- och vinet 42:- per glas. Så vi kände att vi inte kunde hålla på med olika priser utan vi satte ett snittpris.
    Många tog 1 öl och 1 whisky (4 cl) och fick då betala 20:- men värdet var ca 90:- och om dom köpte en kanna öl så blev det ju inte heller överpris liksom (och som sagt om någon tyckte det var dyrt så kunde bartendern säga typ "jamen om du får 2 öl för 20:- då?"...


    Vi var ju inte heller ute för att tjäna pengar på baren. Utan vi var i första hand ute efter att minska alla halvtomma glas som man annars brukar se på fester med fri bar (slöseri alltså) samt rent fylleri. 


    I slutänden räckte pengarna vi fick in i baren för att betala bartendrarnas löner, och det mesta av groggvirket :) 
    Det var vi helt nöjda med :) 

  • Aneila

    CP-dator... 
    Lät himla smart att köra 20:- för allt rakt av faktiskt! 
    Jo välkomstskålen bjuder vi naturligtvis också på. Vi har ju köpt in en hel del utav spriten och ölen från Tyskland, så det har ju kostat mindre än om man köpt från Systembolaget.Vi har köpt in nötter och chips också, som man får ta till sin drink, och vi har flera alkoholfria drinkar på vår lista också.
    Men det här med att det betalar av allt groggvirke, och snacks är ju en superbra!

  • Nightrod

    Vi bjuder givetvis. Aldrig i min vildaste fantasi skulle jag be mina gäster ta med sig kontanter så de kan slippa törsta på mitt bröllop.


    Live free, ride free
  • Plättis

    Vi kommer ha självkostnadspris i baren, och jag tror inte gästerna kommer ha åsikter om det. De som kommer ha det är de som även i vanliga fall blir överförfriskade.

    Förmodligen kommer vi ha ett snittpris på allt, 20 kr känns rimligt. Eftersom min sambo är både öl- och whiskynörd kommer vi ha finare sorter också, men inte för samma pris (alternativt bara för sambon, mig och finsmakarna, inte de som bara är ute efter procenten).


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Fjärilen

    Vi hade en fri bar. Det man kunde få var vin, öl, bubbel och avec. Inga drinkar eller cocktails.

    Jag har aldrig kontanter och går jag på fest så har jag ibland inte ens med mig min plånbok. Om jag skulle haft betalbar så hade jag meddelat gästerna det på något sätt så de kunde ha med sig kontanter.

  • Nightrod
    Fjärilen skrev 2014-08-25 07:21:42 följande:

    Vi hade en fri bar. Det man kunde få var vin, öl, bubbel och avec. Inga drinkar eller cocktails.

    Jag har aldrig kontanter och går jag på fest så har jag ibland inte ens med mig min plånbok. Om jag skulle haft betalbar så hade jag meddelat gästerna det på något sätt så de kunde ha med sig kontanter.


    Just den delen skulle kännas sjukt skum att skriva i inbjudan. "Glöm inte ta med er kontanter om ni vill ha något att dricka" *ryser av tanken*
    Live free, ride free
  • Linnen

    Jag tycker att betalbar är bra :) Då slipper man att folk lämnar halvfulla burkar och glas överallt och dom dricker inte mer än dom behöver. 

    Vi tänker ta 10 kr för öl/cider/glas vin. Vi bjuder på all dryck till maten (2 glas vin/öl/cider) och avec till kaffet. Mer än så behöver man faktiskt inte bjuda på. 

  • Fjärilen
    Nightrod skrev 2014-08-25 09:42:40 följande:
    Just den delen skulle kännas sjukt skum att skriva i inbjudan. "Glöm inte ta med er kontanter om ni vill ha något att dricka" *ryser av tanken*
    Man behöver kanske inte skriva det direkt i inbjudan, utan kanske på någon info sida antingen till inbjudan eller på en hemsidan. Går ju tex att skriva att det finns
    betalbar på festen som endast tar kontanter.
  • Nightrod
    Fjärilen skrev 2014-08-25 12:21:29 följande:
    Man behöver kanske inte skriva det direkt i inbjudan, utan kanske på någon info sida antingen till inbjudan eller på en hemsidan. Går ju tex att skriva att det finns
    betalbar på festen som endast tar kontanter.
    Summa sumarum blir ju samma, Man ber gästerna att ta med sig kontanter för att få något att dricka. Men som sagt det är min personliga åsikt att det skulle kännas fruktansvärt fel att be mina gäster att ta med pengar till mitt bröllop. Alla äro olika
    Live free, ride free
  • AkJ

    För oss är det jätteviktigt att att ingen ska behöva betala något på vårt bröllop, så vi har fri bar med öl, vin, alkoholfritt, bubbel och drinkar. 

    Första gången jag var på ett bröllop med betalbar hade jag inte ett öre med mig, så blev en kväll med "får jag låna?" och det vill jag inte att mina gäster ska behöva uppleva så mitt tips till er som har betalbar: ge otroligt tydlig info! :)


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Chicita

    Själv har jag aldrig gått på en fest/middag där jag har förväntat mig att jag ska bli bjuden precis hela kvällen.
    Till maten räknar jag oftast med att det ingår dryck, men efteråt på kvällen räknar jag med att få betala själv.


    Alla är vi ju olika, men vi är nog alla överens om att hur man än väljer att göra så är det alltid bra att vara tydlig med information Glad

Svar på tråden Betalbar. Hur gör ni?