• Anonym (Galen­)
    Äldre 16 Aug 06:27
    16199 visningar
    28 svar
    28
    16199

    Så arg efter bröllopet

    Gifte oss i lördags, ett barnfritt bröllop (förutom våra egna barn). Hans släkting har länge tjafsat om att vi har valt barnfritt. Dom säger att dom inte har någon barnvakt, vi har då sagt att vi gör tyvärr inga undantag då det är många fler gäster som har barn, vissa med barnvaktsproblem. Sen att vi vet säkert att dom faktiskt har flera möjliga barnvakter gör en bara ännu mer irriterad.
    Vi visste att barnen skulle med på vigseln och att pappan skulle åka hem med dom ifall dom inte hade fixat någon barnvakt. Snacka om att vi blev förvånade när vi kommer fram till festen och de helt sonika har dukat fram extra tallrikar och stolar till sina barn. Varför gör man så? De vet att min man är väldigt konflikträdd vilket gör mig ännu mer förbannad för jag kan slå vad om att de antar att han inte kommer säga något om det. Som att de bara skrattar honom (och mig) rakt upp i ansiktet. Det är så fult gjort mot de andra gästerna också. En annan släkting till dem blev jätteledsen för att hon själv lämnat bort sin son efter vigseln och att dom bara gör som de vill. Jag blev jätteledsen för att en av mina närmsta barndomsvänner tackade nej pga att de inte hade barnvakt.
    Funderar på att skriva ett mail om inte min man pratar med dem. För han är som sagt väldigt konflikträdd och jag är inte säker på att han kommer att säga något...

  • Svar på tråden Så arg efter bröllopet
  • Äldre 16 Aug 08:56
    #1

    men du.. det var lågt.. jag skulle nog helt sonika ha ställt bort tallrikarna och visat vart dörren är. hårt? ja men dom börja, (haha, så barnsligt det låter), och det var DOM som gick över gränsen. 

  • Äldre 16 Aug 09:09
    #2

    Jag skulle faktiskt inte ha tvekat på att slänga ut hela familjen redan vid middagen.
    Sådär gör man inte.

  • Äldre 16 Aug 10:09
    #3

    Eftersom ingen sa åt dom så kom dom ju undan med det.  Det är ju den krassa sanningen.  Svårt att reagera i efterhand kan jag tycka. Eftersom ingen bad dom lämna bröllopet så fick dom ju vara kvar  och nu är bröllopet över. 

    Visst kan man kanske kräva en ursäkt eller en förklaring men det tar ju ändå inte bort faktumet att dom var på bröllopet.

  • Anonym (Bit ifrån)
    Äldre 16 Aug 10:35
    #4

    Är inte det egentligen toastmastern som skall ta hand om detta problemet. Han är väl den ansvarige för festen.?

    Sedan är det lite ert eget fel också. När ni ser deras dukning borde ni sagt till på en gång eller bett någon annan säga åt dem. Sedan att ni är konflikträdda är bara en dålig ursäkt, för konflikten hade redan varit innan så det skulle bara vara att säga att de skulle följa er överenskommelse, ingen konflikt i det.

    Sedan, skall du skriva ett mejl? Oj det är ju nästan lika allvarlig som att göra en sur gubbe i status fältet på facebook. Ring till dem och fråga hur fan de tänkte och höll på med, skäll ut dem på riktigt. Det förtjänar d. Sedan skriver du ett förlåt brev till alla med barn där du hänger ut dem och berättar vad som hände så att de inte är ledsna för att deras barn inte fick komma.

  • Äldre 16 Aug 10:40
    #5
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-16 10:09:14 följande:

    Eftersom ingen sa åt dom så kom dom ju undan med det.  Det är ju den krassa sanningen.  Svårt att reagera i efterhand kan jag tycka. Eftersom ingen bad dom lämna bröllopet så fick dom ju vara kvar  och nu är bröllopet över. 

    Visst kan man kanske kräva en ursäkt eller en förklaring men det tar ju ändå inte bort faktumet att dom var på bröllopet.


    Precis.


    Om man inte vill ställa till en scen så får man ju bita i det sura äpplet och låta det passera. Gjort är gjort liksom.
    Nu står ni där med sårade vänner som inte förstår varför inte DOM fick ha sina barn med sig och det blir ni som får bära hundhuvudet. Hur mycket ni än förklarar att ni inte hade gett dom tillåtelse så kvarstår ju faktum att ni lät dom stanna.

    Jag hade som sagt slängt ut dom direkt.
    Men hade jag varit i den här situationen som ni är nu så hade jag begärt en officiell ursäkt.


    Typ massmail 


    Maila dom - och lägg in alla andra som CC, och tala om att ni inte ville orsaka en scen på middagen, men att det INTE är ok att göra så som dom gjorde och att ni kräver en officiell ursäkt till alla andra gäster om ni ska kunna förlåta dom för detta.

  • Äldre 16 Aug 14:13
    #6

    Jag går emot strömmen lite nu...

    Jag hade aldrig avvisat familjen eller gjort det till en diskussion på plats, det pga av just barnen. Barnen i fråga har faktiskt inte gjort något fel och jag tycker inte dom ska behöva vara med och "ta skiten" som deras föräldrar dragit in dom i.

    Det är respektlöst att ta med barnen på ett bröllop som är barnfritt, speciellt om man frågat brudparet om det dessutom och fått ett nej. Men. Bröllopet är över, dagen är förbi. Är det verkligen något att dra igång ett stort bråk över? Är det här en familj som ni står nära och umgås ofta med? Är fallet så, så kan ni ju nämna att ni blev väldigt besvikna över att dom inte kunde respektera erat val på er bröllopdag, men att gå igång på alla cylindrar.. nja.

    Och skulle någon annan, som inte tog med sina barn eller inte närvarande pga att dom inte fick barnvakt eller liknande, få nys om familjen som hade med sig barnen, så får ni helt enkelt säga som det är. Ni hade sagt att barnen inte var välkomna, men familjen ignorerade er och ni hade ingen som helst aning om att dom tänkte göra så.

    Jag tänker lite "pick your battles" och för mig hade inte detta varit en stor nog sak att "dra igång" något över. Ja, jag hade tyckt att det var respektlöst gjort som sagt, men dagen är förbi. Det var inte erat fel, ni gjorde allt rätt, så gå vidare. Låt inte dom dra ner er mer, utan skaka av er det och blicka framåt.

  • Äldre 16 Aug 15:34
    #7
    daniiel skrev 2014-08-16 14:13:23 följande:

    Jag går emot strömmen lite nu...

    Jag hade aldrig avvisat familjen eller gjort det till en diskussion på plats, det pga av just barnen. Barnen i fråga har faktiskt inte gjort något fel och jag tycker inte dom ska behöva vara med och "ta skiten" som deras föräldrar dragit in dom i.

    Det är respektlöst att ta med barnen på ett bröllop som är barnfritt, speciellt om man frågat brudparet om det dessutom och fått ett nej. Men. Bröllopet är över, dagen är förbi. Är det verkligen något att dra igång ett stort bråk över? Är det här en familj som ni står nära och umgås ofta med? Är fallet så, så kan ni ju nämna att ni blev väldigt besvikna över att dom inte kunde respektera erat val på er bröllopdag, men att gå igång på alla cylindrar.. nja.

    Och skulle någon annan, som inte tog med sina barn eller inte närvarande pga att dom inte fick barnvakt eller liknande, få nys om familjen som hade med sig barnen, så får ni helt enkelt säga som det är. Ni hade sagt att barnen inte var välkomna, men familjen ignorerade er och ni hade ingen som helst aning om att dom tänkte göra så.

    Jag tänker lite "pick your battles" och för mig hade inte detta varit en stor nog sak att "dra igång" något över. Ja, jag hade tyckt att det var respektlöst gjort som sagt, men dagen är förbi. Det var inte erat fel, ni gjorde allt rätt, så gå vidare. Låt inte dom dra ner er mer, utan skaka av er det och blicka framåt.


    precis så jag menar. Gjort är gjort och kan liksom inte göras ogjort... 
  • Anonym (Bit ifrån)
    Äldre 16 Aug 16:38
    #8

    Men hur ryggradslösa är ni.

    Ni tycker att hon skall strunta i det. Hon är jätteledsen, arg och besviken märker ni inte detta? Andra gäster har tagit illa vid sig till och med, gäster har inte kunnat komma pga detta.

    Hur tänker ni, äh han slog henne bara lite, idag är ju blåmärket borta, han mobbas ju bara i skolan inte hemma varför göra en scen av d. Börja få en ryggrad era fega stackare som inte kan stå upp för er själva

  • Äldre 16 Aug 16:42
    #9

    Självklart skall du säga ifrån.

    Du borde gjort det direkt och visat dem dörren. Men du skall självklart göra det klart för dem och för alla andra att det var de som bröt över vad som lovats. Och inte ni som tillåtit dem


    Live free, ride free
  • Himla
    Äldre 16 Aug 16:43
    #10

    Oanständigt ouppfostrade ohyfsade människor. jag skulle bett någon annan ta hand om, barnen en stund, medan jag och min man läste lusen av paret ifråga i enrum. Skulle bli skogstokig och näe det är inte okej att bete sig hur som helst och använda sina ungar som gisslan för att få gå på bröllopet.Att skaffa barn är ett ANSVAR och då får man vara så snäll och bli vuxen och ta det ansvaret vilket kommer att leda till att man faktiskt får ta hand om de barn man satt till världen själv, det är inte andras påtvingade ansvar att se till att folk kan leva som dom vill trots barn. Det är inte synd om barnen som inte får gå på festen men det är synd om barnen som har så dåraktiga föräldrar. Ts, du får gärna kopiera detta och skicka vidare tll de berörda. ;)

Svar på tråden Så arg efter bröllopet