• Äldre 11 Aug 09:49
    1926 visningar
    4 svar
    4
    1926

    Vittnen

    Jag och min sambo planerar att gifta oss borgligt i Malmö.  2 vittnen måste närvara, vi vill göra detta utan våra familjer. Någon som har erfarenhet av utomstående vittnen?  Kan man fråga de som jobbar där? 

  • Svar på tråden Vittnen
  • Plätti­s
    Äldre 11 Aug 10:27
    #1

    Kommunen brukar kunna ställa upp med vittnen, men ring i förväg och kolla så det är möjligt. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 11 Aug 13:08
    #2

    Ja, om man gifter sig i stadshuset, så brukar två anställda ställa upp som vittnen :) Vilka det blir beror ju på vilka som har tid just då.

    Annars kan ni ju välja två vänner eller liknande, det behöver ju inte vara familjen :)

  • Äldre 12 Aug 09:27
    #3

    Det hade varit kanon om det gick med de som är anställda där. Ska ringa och höra mig för.  Vi ska inte berätta för varken vänner eller familjerna så det hade varit bra om man kunde lösa det på annat sätt. Vi skulle gift oss i Italien egentligen men då skulle det inte varit giltigt i Sverige så vi gör det innan vi åker istället.  Tack för svaren! :)

  • Äldre 1 Sep 17:51
    #4

    Om ni väljer att ha vigseln i den av kommunen anvisade lokalen (oftast rådhus) så kan de ställa upp med vittnen MEN du måste säga till om detta. De flesta kommuner antar att ni har egna vittnen om ni inte säger något. Det kan även vara värt att notera att en del kommuner har svårt att tillgodose behovet av vittnen om vigseln sker sent om eftermiddagen eller på t ex lördagar. Jag har varit med om att jag fått jaga vittnen "ute på gatan" - vilket var pressande just för stunden men ett roligt minne för brudparet i efterhand. Det är inte alla som haft en svettig tysk turist som står och flåsar intill en när man upplever ett utav sina vackraste stunder i livet. ;)


    PS. Boka tid genast om ni har valt en period då det är högt tryck.

Svar på tråden Vittnen