• SofieFii

    Lokal med plats för 90 personer

    Hej!

    Jag söker efter någon form av lokal att ha vårt bröllop i. Vi skulle gärna ha runda bord, men är 90 gäster och det verkar vara ont om så stora lokaler. Är det någon som har koll på om det finns någon lokal, som lever upp till detta, i Skåne?

  • Svar på tråden Lokal med plats för 90 personer
  • SofieFii

    Mm, för google har jag ju inte testat innan jag frågade här. ????????

    Tänkte mer att folk kan rekommendera ställen som inte alltid kanske är så lätta att googla fram...

  • Nyfiken gul , nu fru

    hmm.. jag bor inte i skåne men jag kanske kan tipsa om ställen man inte direkt tänker på i första hand. 

    *Båtklubbar, golfklubbar, skidorter, scoutstugor - alla dom brukar kunna ha cafeteria/resturang man kan hyra för festliga tillfällen och det brukar vara gott om plats

    *Lunchresturanger i industriområden. Är ofta stora och rymmer mycket folk då dom är van att serva många personer samtidigt. 

    *Skolmatsalar, gympasal, aula, - alla skolor har stora utrymmen . Går utmärkt att hyra för bröllop.  Har själv varit på bröllopsfest i åtskilliga matsalar och gympahallar.  
    *Kolla med studieförbunden omkring dig, ABF, Medborgarskolan osv, dom brukar ha egna festlokaler man kan hyra

    *Folkets hus, dom brukar alltid ha festvåningar att hyra ut 

    *Folkets park - kolla om det finns några hederliga gamla folkparker i skåne som kan tänkas ta emot er

    * IOGT-NTO, Länkarna, PRO, olika typer av ordensfolk - alla dom brukar ha egna hus/festlokaler man kan hyra

    * Har ni själva eller någon ni känner tillgång till Hyresgästföreningen eller en BRF? Det brukar alltid finnas gårdshus eller andra typer av lokaler man kan hyra via sin förening

    *Kolla alla församlingsgårdar i anslutning till kyrkor. Även om man inte gifter sig i kyrkan har man rätt att hyra församlingsgårdarna. Dom brukar vara stora och generösa och rymmer mycket folk. 

    *Bygdegårdar, 

    *andra typer av kyrkor kan ha möjligheter att hyra ut lokaler, kolla med pingstkyrkan, EFS, Baptisterna osv 

    *Idrottsföreningar av alla möjliga slag, dom brukar ha tillgång till stora klubbutrymmen och i dom flesta fall har dom egna resturanger och kafeer eftersom dom använder dessa vid stora tävlingar och evenemang.  Ring någon på måfå och hör vad dom har att erbjuda. 

    Hoppas du hittar nånting i listan som kan ge er en aha-upplevelse.

  • Student13

    Jag bor i Skåne och har kollat runt själv flesta ställena är väldigt dyra. Men teaterbaren i Kristianstad har ett pris om man är fler än 60 så slipper man hyra av giften. Tror det var på 28 000 något så med 30 till så kan du nog räkna med ca 40 000 något nästan var ni än tänker. Men man kan ju besätta catering från maxi då blir det billigare. Men då får ni välja en lokal där man får ta med egen mat. Vet att det fanns något i Lund annars men kommer inte ihåg vad det heter riktigt just nu.

  • Sommaren2015

    Vill ni ta med catering /egen mat eller få mat på plats?

    Vill ni ta med mat och om Malmö-området är trevligt kan jag jag rekommendera Kvarndala. En byggdegård.
    Kostar 4500 (+ 1500 i bokningsavgift) man städar och fixar själv eter sig. De ha bord och stolar för 100 pers (fyrkantiga bord dock) och porslin, glas och bestick för lika många personer- det ingår i hyran. Kyrka 5 minuter promenad därifrån om man vill gifta sig i kyrkan. Det ligger jättemysigt och föreningen som har det är väldigt trevlig- dock är deras hemsida inte så bra/informativ.

    Ett ställe som fixar "hela paketet" som jag själv inte besökt men hört är väldigt bra och mysigt är "Farbror Elofs skafferi" i Billeberga.

    Lycka till i jakten! Kolla på många olika ställen, vi kollade på en hel del innan vi bestämde oss för Kvarndala.
    Ha god tid på er och stressa inte fram att hitta något, tror lokalen är den posten som mest kan dra iväg i pris om man har för bråttom att hitta något och tar något som egentligen ligger över ens budget, just för att man blir stressad.

    Vi skrev även "+ och - listor" för alla ställen vi besökte efter vi var där. Det var bra för att kunna vaska fram vad vi båda tyckte var viktigt och när vi  besökte Kvarndala så uppfyllde stället allt det vi önskat oss!

  • Iafia

    Fredshög herrgård utanför Landskrona!

    Festlokalen ligger i ett gammalt kostall, de hade plats för 100 utan problem med runda bord. Man måste fixa egen mat och dryck (de har förslag om ni inte vet själva). Man hyr även själva herrgården så de närmaste kan sova över (typ 20 st)

  • SofieFii
    Iafia skrev 2014-08-27 22:48:14 följande:

    Fredshög herrgård utanför Landskrona!

    Festlokalen ligger i ett gammalt kostall, de hade plats för 100 utan problem med runda bord. Man måste fixa egen mat och dryck (de har förslag om ni inte vet själva). Man hyr även själva herrgården så de närmaste kan sova över (typ 20 st)


    Tack, den har jag mailat och ska titta på så fort jag kan. :)
  • SofieFii
    Sommaren2015 skrev 2014-08-23 14:36:10 följande:

    Vill ni ta med catering /egen mat eller få mat på plats?

    Vill ni ta med mat och om Malmö-området är trevligt kan jag jag rekommendera Kvarndala. En byggdegård.
    Kostar 4500 (+ 1500 i bokningsavgift) man städar och fixar själv eter sig. De ha bord och stolar för 100 pers (fyrkantiga bord dock) och porslin, glas och bestick för lika många personer- det ingår i hyran. Kyrka 5 minuter promenad därifrån om man vill gifta sig i kyrkan. Det ligger jättemysigt och föreningen som har det är väldigt trevlig- dock är deras hemsida inte så bra/informativ.

    Ett ställe som fixar "hela paketet" som jag själv inte besökt men hört är väldigt bra och mysigt är "Farbror Elofs skafferi" i Billeberga.

    Lycka till i jakten! Kolla på många olika ställen, vi kollade på en hel del innan vi bestämde oss för Kvarndala.
    Ha god tid på er och stressa inte fram att hitta något, tror lokalen är den posten som mest kan dra iväg i pris om man har för bråttom att hitta något och tar något som egentligen ligger över ens budget, just för att man blir stressad.

    Vi skrev även "+ och - listor" för alla ställen vi besökte efter vi var där. Det var bra för att kunna vaska fram vad vi båda tyckte var viktigt och när vi  besökte Kvarndala så uppfyllde stället allt det vi önskat oss!


    Kvarndala hade jag inte hört innan, ska genast in och kolla den! Tack för tipset!
  • Sommaren2015

    Gå inte efter hemsidan på Kvarndala, den är typ kass/ful och ger ingen rättvis bild. Min sambo hittade stället och jag var jätteskeptisk när jag kollat på den.


    Blev jätteglatt överraskad när jag var där, så rekommenderar ett besök om ni har tid och möjlighet! :)

Svar på tråden Lokal med plats för 90 personer