• Äldre 30 Jul 13:58
    3668 visningar
    12 svar
    12
    3668

    Tårta till allergiker, hur göra?

    Till vårt bröllop kommer det komma en laktosintolerant person och en som inte klarar mjölkprodukter alls. Självklart måste de få tårta också. Har kollat lite i mataffären och det fanns flera sorters alternativa gräddprodukter av havre och soja. Är det någon som har erfarenhet av att ha dessa i söta bakverk? Jag är inne på att göra en enklare mousetårta. Kan jag i så fall bara byta ut mejeriprodukterna mot alternativa produkter, eller blir det helknas då? Känns roligt om allergikernas tårta ser ut som de andra tårtorna och inte är nåt helt annorlunda.
  • Svar på tråden Tårta till allergiker, hur göra?
  • Äldre 30 Jul 14:39
    #1

    Det finns ju jättebra laktosfria alternativ i butk, tex Valios sortiment. Jag föredrar Valio framför en hel del andra märken, rent smakmässigt.

    Om ni enbart har en allergiker, personen som är laktosintollerant, så hade jag nog valt att göra en miniversion av tårtan till den personen. Som en liten bakelse, men som hade samma smaker och påminde om stora tårtan i utseende :)

    För ja, det brukar gå alldeles utmärkt att bara byta ut tex grädde/mjöl/margarin mot laktosfria alternativ i samma recept :)

  • Äldre 30 Jul 14:41
    #2

    Missade personen som inte alls klarar av någon form av mjölkprodukter!, läste slarvigt ;) Men samma sak där, välj alternativ som är helt fritt från mjölkprotein och gör en minitårta eller typ två bakelser till dessa två personerna :) 

  • Äldre 30 Jul 16:37
    #3

    Ett tips är att kolla på allergimat.com. Där kan du söka på tårta och mjlökfritt. Jag har haft jättemycket hjälp av den sidan då mina döttrar har en massa allergier

  • Äldre 30 Jul 17:55
    #4

    Man kan ju också kolla med allergikerna själva, ofta har ju de mycket bättre koll på sådana produkter än en själv :)

    Men fint av dig att du tänker på dem! Har en laktosintollerant vän och en bror med diabetes och vet inte hur många gånger de fått någon tråkig pinnglass eller frukttallrik när alla andra får jättehäftiga bakelser... Så ville bara berömma dig lite :)

  • Äldre 30 Jul 23:21
    #5

    Låter inte som personen är laktosintolerant utan allergisk mot mjölkprotein. Många som är mjölkallergiker klarar inte heller av sojaprodukter så kolla det noga, annars är sojagrädde bra på bakverk.

  • Äldre 31 Jul 00:18
    #6

    Hej! 


    hittarecept.se finns massor med recept på tårtor utan mjölkprotein :) 
    Hoppas du hittar någon som passar till bröllopet! 

    www.hittarecept.se/s/t%C3%A5rta-utan-mj%C3%B6lkprotein.html


     

  • Plätti­s
    Äldre 31 Jul 10:11
    #7

    Jag har bakat en del med mjölkfria alternativ (och även med laktosfria), och havremjölk och sojamjölk smakar fruktansvärt illa och blir inte alls samma sak som att baka med mjölk eller grädde. Laktosfria produkter fungerar och smakar precis som "vanliga", och jag har bakat till hela sällskap med laktosfritt eftersom en person är allergisk. 

    Det kan vara bra att prova sig fram i förväg istället för att chansa när det är allvar. Mandelmjölk och kokosmjölk kan vara något att prova eftersom de smakar gott och tillför något i bakverket. 

    Eftersom min sambos bästa vän är glutenallergiker och bodde ihop med en tjej som inte tålde varken laktos eller mjölkprotein så har jag provat att baka en del som är allergivänligt. Bäst är som sagt att fråga vad som funkar, för det finns mycket som man kan bli korsallergisk mot. Det finns gluten i soja, och det hade jag ingen aning om förrän kompisen berättade det. Och i glutenfri mjölmix finns torrmjölk, så det funkar inte för en laktos./mjölkallergiker. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 Aug 22:31
    #8

    Tack för era tips! Ska rådgöra med personerna det gäller. Tänker att om smaken blir helt annorlunda med ersättningsprodukt så är kanske personen som inte tål mjölkprotein van vid det och tycker det är gott, medan den laktosintoleranta kanske inte alls kommer uppskatta den smaken..... Slutar kanske med att jag får göra två olika varianter.

  • Äldre 5 Aug 15:56
    #9

    Skulle alla gånger göra en separat tårta till de som inte kan äta av den riktiga. Beställ en separat liten tårta till den mängden personer som är alergiker och ge de andra en riktig tårta :)


    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 16:32
    #10
    safa skrev 2014-08-02 22:31:26 följande:

    Tack för era tips! Ska rådgöra med personerna det gäller. Tänker att om smaken blir helt annorlunda med ersättningsprodukt så är kanske personen som inte tål mjölkprotein van vid det och tycker det är gott, medan den laktosintoleranta kanske inte alls kommer uppskatta den smaken..... Slutar kanske med att jag får göra två olika varianter.


    Jag tycker att du är himla omtänksam som tänker på dina gäster på det viset, att vissa kanske inte tycker om vissa ersättningsprodukter osv! 

    Jag som matallergiker är van att man får äta det som finns och man förväntas tycka om vad som helst eftersom man är lite mer begränsad pga sina allergier. (Eller vara utan eftersom många glömmer att vissa inte tåler allt och så). 

    Urgulligt av dig! :) 
  • Äldre 6 Aug 14:29
    #11

    Då tippsar jag om en Charlotte royale:
    Den borde funka med att byta ut ingredienserna enligt dina spec.
    Vi brukar göra två lager med mouse i den (citron/hallon) och vi blandar i "färska hallon" i hallonmousen och lime+citronskal i citronmousen (pulver köpt på ica båda två), så att den blir lite sur vilket kompiterar den söta rulltårtan med söt sylt.
    Jättegod, fin och enkel att göra.


    Live free, ride free
  • Äldre 19 Oct 22:39
    #12

    Vilken stad bor du i? Om du bor i Sthlm så kan citykonditoriet baka helt mjölkfritt, i Malmö har vi Kaos som kan göra det samma.
    Eller tänkte du baka själv?

    Bra bloggar i så fall: bakemyday.se/category/allergibak-och-vegan/
    vegoteket.se/recept/efterratter-och-sotsaker/

Svar på tråden Tårta till allergiker, hur göra?