• Hand i hand
    Äldre 29 Jul 22:54
    4319 visningar
    13 svar
    13
    4319

    Hur många tärnor har ni?

    Hej alla planerare!

    Jag har funderat på detta med tärnor och har 2 stycken som är självklara.
    Men jag är nyfiken på hur många tärnor ni där ute har/hade? 
    Ge gärna en liten motivering till varför ni valde dom!

    Och jag undrar även hur mycket ni fixade till dom, dvs kläder, smink hår?

  • Svar på tråden Hur många tärnor har ni?
  • elb
    Äldre 30 Jul 08:33
    #1

    Jag har noll tärnor! Vi pratade om att ha marskalk och tärna, men bestämde oss för att skippa det då vi gifter oss borgerligt i en rätt avslappnad ceremoni. Tänkte involvera några av de viktiga på andra sätt istället, så som läsa dikt/sjunga osv. Passar för oss! Även om det såklart hade varit roligt att ha det traditionella :-P

  • Äldre 30 Jul 09:38
    #2

    Vi har en tärna och en matshalk, våra respektive bästa vänner. Jag tycker det ser så "amerikanskt" ut med en massa personer i brudföljet så det fick räcka.

    Jag och tärnan har kommit överens om att hon står för allt hon kan behålla: klänning, skor, smycken etc. Men då har hon också givetvis sista ordet på hur dessa ska se ut (även om jag vet att hon kommer följa temat). Vi står för hår, smink, blommor etc.

  • Äldre 30 Jul 10:15
    #3

    Jag har faktiskt 4 stycken vilket inte var tanken i början. Det blev helt enkelt så när jag inte kunde välja bland mina fyra närmsta och det har medföljt problem men jag ångrar inte mitt val.


    För att tillägga så har vi lika många marsalker.

  • Äldre 30 Jul 11:24
    #4

    Vi har två tärnor, våra döttrar och två marskalker, våra söner. Sen har vi två vuxna "brudnäbbar", de var brudnäbbar när jag gifte mig förra gången (18 år sedan) och ville gärna uppleva barndomsminnena igen!
    Vi står därför ganska naturligt för tärnorna och marskalkernas klädsel osv,

  • Äldre 30 Jul 13:24
    #5

    Vi har en tärna :) min äldsta bästa vän. Lite pga kostnaderna då vi står för allt, klänning, hår, smink, skor, boende två nätter etc så skulle allt behöva vara villigare om jag hade flera tärnor. Jag tycker dessutom att det är snyggast med endast en tärna och en marskalk :)

  • Äldre 30 Jul 14:28
    #6

    Vi har två tärnor och två marsalkar, för oss föll det sig naturligt att ha våra syskon då vi har en varsin bror och syster :)

  • Äldre 30 Jul 14:34
    #7

    Jag hade två tärnor. Min lillasyster och makens lillasyster. Vi hade också vår dotter som brudnäbb och fyra av makens närmsta vänner som marskalker.

    Valet var enkelt för mig. Min syster, hon är ju min syster (2år yngre), men också en väldigt god vän till både mig och maken. Vi umgås en hel del med både hon och hennes sambo och har flera gemensamma vänner. 
    Maken lillasyster (7år yngre än honom, 5år yngre än mig) umgås vi också med, inte lika ofta, men hon är ju familj! Självklart skulle hon också vara med mig/oss framme i kyrkan.

    Jag valde allt från skor, klänningar, boleros, hårspännen, armband till buketter och frisyrer. Givetvis fick dom vara med och tycka till och vissa saker jag visade gick bort, andra tyckte även dom bra om. Jag sa att jag ville att dom skulle ha på sig kläderna i kyrkan och under fotograferingen, sedan fick dom byta om till middagen ifall dom ville. Ingen av dom gjorde det (trots paus mellan, så dom hade gott och väl hunnit). Jag tror dock dom trivdes rätt bra i kläderna och tyckte nog det var lite roligt att det syntes att dom var tärnor :)

    Och ja, vi betalade det mesta. Min syster köpte skorna själv (99kr) och makens systers klänning betalade deras föräldrar (300kr). Utöver det stod vi givetvis för allting, eftersom jag styrde vad som valdes.

  • Äldre 30 Jul 16:53
    #8

    första gången jag gifte mig hade jag ingen tärna alls . Trots ett stort påkostat bröllop avstod vi tärnor för ingen kändes klockren att ha som tärna och det kändes inte heller som vi. 

    Andra gången jag gifte mig ville vi ha makens dotter som tärna men hon fick inte vara tärna , hon fick inte ens närvara , allt pga ett surt ex till maken som inte ville att hon skulle närvara på "något jävla bröllop" som hon uttryckte sig.  Och när vi inte fick ha henne som tärna så avstod vi att ha någon. 

    Vi hade köpt en slät enkel vit klänning till henne som hon skulle kunna ha på skolavslutningen också , den fick hon ha senare i alla fall.

  • Äldre 30 Jul 17:07
    #9

    Vi kommer att ha två tärnor och en marskalk. Tärnorna är mina döttrar vilket känns som det självklara valet för mig. Marskalk blir en av sambons bröder om han kommer. Annars blir det äldsta dotterns pojkvän.

    Vi gifter oss utomlands och har bjudit väldigt få gäster vilket gör att valet av marskalk inte är klart.

    Vi har betalat tjejernas klänningar och bjuder dem och "svärsonen" på resan, både som tack för hjälpen för att de kommer hjälpa oss så mycket innan, men också för att jag inte kan låta bli

    Jag har inte bestämt om vi ska ta hjälp med hår och smink eller om vi gör det själva, men om vi tar hjälp så betalar vi det.

    Marskalkens kläder får han stå för själv, det handlar om beige kostym och vit skjorta vilket känns som man inte behöver ruinera sig för att hitta, plus att jag tror att de båda tilltänkta redan har sådana kläder. Vi köper en lila slips så brudgummen och marskalk får samma. Tärnornas klänningar betalade vi eftersom jag hade lite önskemål om vad de ska ha, och de hade nog aldrig valt dem själva. De älskar sina klänningar, men det är inget som liknar det de brukar ha

  • Äldre 30 Jul 17:28
    #10

    en stycke tärna. :) min barndomsvän, bästa vän. ^^ hon ska även vara fotograf under dagen/kvällen (porträttfotograf ska vi dock anlita). tror inte min fästman kommer ha någon marsalk dock. vilket jag tycker är lite tråkigt... 

  • Äldre 30 Jul 21:32
    #11

    Hej!

    Jag har en tärna. Hon är min bästa kompis. Växte upp tillsammans och har alltid funnits där för varandra. Hon har alltid varit där, ställt upp och stått vid min sida. Jag var hennes tärna för 4 år sedan och nu är det hennes tur att vara min :) Jag betalar klänning, hår, smink. Hon fixar skor och smycken.

  • Äldre 1 Aug 15:10
    #12

    Jag kommer ha 5 tärnor och min m2b kommer ja 5 marskalker(!).

    4 bästa vänner och hans syster. Han har 2 vänner, två av sina bröder och min bror Inte vad jag egentligen skulle vilja men jag kunde inte välja bland dem.

    Har dock som i USA en "Maid of honor" och hon har varit bestämd sen vi var tio och jag försökte övertala henne om att ha gul klänning men hon vägrade , då sa jag "då tänker jag ha gult på min bröllop och då ska du få vara tärna och då har du inget att säga till om!"

    Gissa vad det är för färgtema nu;)????

  • AkJ
    Äldre 3 Aug 15:51
    #13

    Inga tärnor, inga marsalkar. Men både sambon och jag ville ha min bror med under ceremonin så han får bli både tärna och marsalk = best person. :) Han har egna kläder (samma kostym han gifte sig i), men vi kommer köpa en näsduk han ska ha i bröstfickan. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
Svar på tråden Hur många tärnor har ni?