• Äldre 27 Jul 11:14
    1012 visningar
    2 svar
    2
    1012

    Bröllopet, tips och råd

    Hejsan!

    Jag och min fästman håller på och planerar inför vårat bröllop som inte är tänkt förrän sommaren 2016. Jag är lite pedant av mig och har drömt om detta sedan jag var barn. Vi vill ha lite av ett sagobröllop där både klänning och tårta och lokal är lite påkostade och lyxiga (motsatsen till enkelt) gärna med vackra blommor, små presenter till gästerna, vackra inbjudningskort, ja hela köret. Vi tänker oss ett mindre bröllop på 50 pers med en budget på 150 000 kr (exklusive ringar och resa). Vi vill ha vigsel i kyrka och sedan festen i slott eller herrgård någonstans utanför Stockholm. Då jag vill att varje detalj ska bli perfekt så har vi övervägt att skaffa en bröllopskoordinator men jag tycker att det kostar för mycket (lägger hellre de pengarna på annat). Så nu har vi bestämt oss för att göra detta på egen hand. Därför vill jag höra mig för här om det är någon som vill dela med sig av tips och råd för den stora dagen. Jag vill inte missa något! Vad önskar ni som gift er att ni hade gjort annorlunda? Vad var viktigt/mindre viktigt? Var det något som inte blev som ni tänkt eller något ni glömt? Om ni fick gifta er på nytt skulle ni ändrat något? Vill ha tips på precis allt! Budget tycker jag att jag har någorlunda koll på men hur man bör lägga upp dagen (kvällen innan till kvällen efter), har jag inte hunnit fundera så mycket på (jag skriver jag då det är jag som sköter det mesta kring planeringen).

    Hoppas det finns någon där ute som vill dela med sig av sina erfarenheter :)

  • Svar på tråden Bröllopet, tips och råd
  • Äldre 27 Jul 15:46
    #1

    Det första jag vill råda till är att du kan inte få allt till 100%.-ig stenkoll.  Det kommer alltid finnas saker som kan göras bättre, som kan göras på annat sätt, eller detaljer du helt enkelt inte kan råda över (väder, klockslag osv) 

    Du får helt enkelt på vissa plan bestämma dig att så HÄR ska det vara och sen hålla dig till det och inte få nojjen och försöka ändra allt 99 ggr.  

    Att planera bröllop ska i första hand vara roligt. Alltid.   När du når en punkt att det bara känns stressigt och blir kräkfärdig så är det ett säkert tecken på att det har gått för långt.  Då får du backa och tänka om.

    Det här är några ord på vägen som du måste komma ihåg vartefter du planerar.  Det är oerhört enkelt att sväva ut i sina planeringar och ta sig vatten över huvudet.

    Det är alltid back to basic som gäller  i planeringen. Fastnar du så börja om från början.

    Och när det gäller nån form av rangordningslista så är det så att det viktigaste måste vara NI som brudpar.  det är NI som gifter er och det är NI som ska stå i fokus hela dagen. Det får aldrig glömmas.  Så ägna inte tid i onödan till olika happenings och grejor till gästerna - för dom är där för att fira ER.

    Jag är gift för andra gången och det som faktiskt var totalt onödigt och oviktigt var dom små detaljerna som ändå inte syntes/märktes.  Tänk på att ju mer detaljer du petar i ju mer vill man också få bekräftelse över att det var fint och rätt tänkt.  Har du dyra tvålar på toaletten och sätter fram en korg med bindor och plåster är det säkert fint och en touch av lyx men tro mig - dom kommer inte märka det och dom kommer inte fatta att det är ni som fixat det.
    Så peta inte i detaljer in absurdum.

    Lägg hellre pengar och krutet på det som verkligen märks, som klänning, maten , lokalen, underhållningen, transport.   

  • Äldre 27 Jul 16:05
    #2

    www.brollopstorget.se/forum/thread/4390956-10-basta-vs-10-mindre-bra-sakerna-med-ert-brollop

     Den här tråden rekommenderar jag att läsa - 10 bra respektive 10 dåliga saker med folks bröllop. Tänkvärda saker tycker jag. 

Svar på tråden Bröllopet, tips och råd