• Äldre 19 Jul 20:24
    4888 visningar
    15 svar
    15
    4888

    Sömnlös och orolig inför alkohol på bröllopet

    Hej alla underbara människor på bröllopstorget.
    Jag och mitt blivande har ett dilemma och sitter fast lite angående "alkohol" på bröllopet.
    Jag har ett ursprung från medelhavet och min blivande är finsk (kulturkrock så det skriker om det).
    Vad gäller min släkt så visst några dricker men aldrig några jättemängder. De är så glada och dansar på borden vare sig de druckit ett glas vin eller 10. Aldrig några problem med fylla på våra fester/bröllop.
    Min blivande däremot har en släkt som är väldigt törstig och vid flera både små och större tillställningar är det flera av dem som dricker för mycket. För mig är det otänkbart, det får bara inte ske på vårat bröllop att folk blir pinsamt fulla och i mina ögon äckliga. Att prata med hans släkt om detta är inget alternativ, jag hade inte kunnat slappna av ändå och lita på att alla de gästerna skulle kunna ta det lugnt.

    Till detta hör att vi ska gifta oss på restaurang, ingen möjlighet till att ta med egen dricka och där bara ett glas fanta kommer kosta 25kr och ett glas vin 65kr.

    Vi funderar på att bjuda på en välkomstdrink, 2glas till maten och kaffe till tårtan.
    Därefter kommer det finnas en bar där gäster som vill kan köpa mer att dricka om de vill. Vi tänker att detta kommer kunna hålla fyllan nere. Ett samtal med bartendern om att inte servera gäster som verkar ha fått tillräckligt kommer vi också ha.

    Men jag är kluven, i min släkt kommer det vara första bröllopet där gäster behöver ha plånbok med sig. Jag skäms lite. Men å andra sidan att ha ett fylleslag under vår dag skulle vara värre och att få notan på det skulle vara salt i såren.

    Ett bröllop utan alkohol känns inte heller så kul.
    Hur resonerar ni?
    Är vi snåla?

    Hur skulle ni formulera er?

  • Svar på tråden Sömnlös och orolig inför alkohol på bröllopet
  • Äldre 19 Jul 20:53
    #1

    Vi komme ha ett mindre bröllop. Men för att göra det billigare för oss, och för att minska risken att gästerna blir överförfriskade, ska vi bjuda på en del och vill dom ha mer får de ta med eget. Nu kommer vi bjuda på ganska mycket om man jämför med er. Två öl/cider. Två glas vin och ett glas likör.

  • Äldre 19 Jul 20:53
    #2

    Vi komme ha ett mindre bröllop. Men för att göra det billigare för oss, och för att minska risken att gästerna blir överförfriskade, ska vi bjuda på en del och vill dom ha mer får de ta med eget. Nu kommer vi bjuda på ganska mycket om man jämför med er. Två öl/cider. Två glas vin och ett glas likör.

  • Äldre 19 Jul 21:36
    #3

    Ser inget problem med det. Men så är jag en sån som tycker att andra får tycka som de vill, när de gifter sig får de bestämma hur de vill ha det...

    Hur som helst, tycker det låter som en jättebra idé att bjuda på det du skrev. Tycker inte du ska skämmas för det, och du kan ju alltid berätta i förväg varför ni väljer att göra det (ni vill inte att folk ska dricka för mycket, ni behöver ju inte säga att dom ofta gör det).

  • Äldre 20 Jul 21:32
    #4

    det ni har valt är väldigt typiskt för svenska bröllop och framförallt bröllop på resturang. 

    Jag tycker det låter jättebra och en bra kompromiss och så har ni ju turen att allt för fulla människor inte får köpa mer alkohol. 

    Har ni någon form av toastmaster så kan ni ju vidtala denne att hålla lite koll , börjar gästerna bli alldeles för höjgljudda kanske det kan vara dags att lite diskret föreslå en rast eller allmän bensträckare.   Eller ha en klurig toastmaster som ser till att gästerna är upptagna så pass mycket att dom inte har tid att häcka i baren så mycket. 

  • Äldre 21 Jul 00:20
    #5

    Om ni har middagen på restaurang så finns det en liten lag som heter "alkohollagen" som personalen måste följa.


    Det betyder att om dom serverar personer som är uppenbart berusade så kan dom bli av med sitt serveringstillstånd och den ansvarige (chefen) + den som serverade kan få böter och i vissa fall till och med fängelsestraff.
    Så det bör inte vara några stora problem för dom att inte servera dom som börjar visa tecken på att vara onyktra Flört

    När det gäller formulering så tycker jag helt enkelt att ni skriver något i stil med:
    Vi bjuder på viss dryck till maten, för de som vill ha något mer att dricka så finns restaurangens bar tillgänglig, dom tar både kort och kontanter.

  • Äldre 21 Jul 08:19
    #6

    Vi kommer köra på den varianten och tycker inte alls det känns konstigt. Vi kommer bjuda på fördrink, vin till maten och avec till kaffet och för de gäster som vill ha mer efter maten får de handla i baren. Med öppen bar känner vi att risken för fylleslag skulle bli för stor och det vill vi verkligen undvika, samt att det ju givetvis kostar en hel del att bjuda på alkohol till alla med restaurangpriser. 

    Visst finns det säkert några som kommer rynka på näsan och tycka att det är förargligt att de måste betala själva (oftast precis de personer som man vill hejda från att dricka för mycket) men precis som Ello skriver så får de tycka vad de vill, det här är vårt bröllop och då bestämmer vi upplägget. Förhoppningsvis så kommer ju gästerna för att ha en trevlig kväll med oss, inte för att få dricka gratis alkohol.

  • Aniara­4
    Äldre 21 Jul 08:40
    #7

    Jag tycker också det låter som en bra lösning. Förklara för din släkt att det är vanligt i Sverige att bjuda på vin till maten (det allra vanligaste är 1 glas till förrätten och 2 glas till huvudrätten, men 2 glas är också helt ok), och att det delvis beror på att alkohol är så förfärligt dyrt.

    Eller är det risk att de då tolkar det som ett i första hand ekonomiskt problem och börjar jobba på lösningar på att ni är såna fattiga stackare?

  • Äldre 24 Jul 08:34
    #8

    Hej! Jag håller med tidigare inlägg om att det låter som en rimlig och bra lösning. Det jag vill tillägga är att gästerna inte "behöver ha plånbok med sig" som du skrev. Ni bjuder ju redan på en viss mängd alkohol och till det behövs ingen plånbok. :) Men det klart, vill man dricka ännu mer efter det får man stå för det själv. Helt rimligt enligt mig. 

    Vi har varit så radikala att vi inte kommer ha alkohol alls på vårt bröllop, något som är helt otänkbart för vissa i familjen. Men vi resonerar som så att vi aldrig dricker alkohol själva och att det var mest naturligt och trevligt för oss att ha en nykter fest. :)

    Lycka till

  • Äldre 30 Jul 09:25
    #9

    Som nån sa så finns en strikt lag om alkohol som förbjuder restauranger att servera folk som är väldigt berusade. Du skriver att hans släkt är väldigt törstiga och då tror inte jag det spelar så stor roll om det är fri eller betalbar, vill man dricka mycket så kommer man göra det ändå tror jag.

    Jag gifte mig för ca 4 år sen och hade fri bar (med bartender), det var inga problem alls fastän stor del av min familj från spanien kom där dom är vana att dricka mycket. Kanske kulturgrej?? men har aldrig vart på bröllop där man behöver betala (även på svenska bröllop)

    Men jag förstår hur du tänker och kan tänka mig att festen kommer lämna en skugga/känsla av snålhet hos vissa gäster, kanske mer hos din släkt om dom inte är vana vid att ha med plånboken för att dricka. 
    Men i slutändan kanske bäst om ni struntar i vad folk tänker och tycker om det, det är er dag och ni som gifter er=)

  • Äldre 1 Aug 10:27
    #10

    jag vet vad du menar, min man är finsk. 
    Hans finska vän löste det med att endast bjuda på öl och vin (öppen bar) men jag tycker ni kan begränsa det- Typ 1 välkomsdrink och två dryck till maten?

  • Äldre 5 Aug 19:43
    #11

    Tack för era råd :)
    Jag tror att det får bli som vi tänkt, min blivande får prata med sin sida om att ta det lugnt och vi ska prata med hans mormor och be henne hålla ett extra öga.

    Hur skulle ni formulera er i inbjudan? 

  • Äldre 5 Aug 21:33
    #12

    Jag hade nog skrivit typ vi bjuder på x antal dryck till maten sedan finns bar tillgänglig till självkostnads pris

    Hoppas ni får till något bra:)

  • Äldre 6 Aug 16:05
    #13

    Jag har aldrig som sagt vart på bröllop där man betalar för vin eller läsk efter att middagen är över.  Men om ni ändå ska köra på betalbar fastän ni ber hans sida "att ta det lugnt", då tror jag ni måste formulera er extra tydligt att man får betala själv för drickat för att undvika missförstånd bland gästerna på den stora dagen. (Begrepp som "självkostnadpris" tycker jag bara är förvirrande)

    Lycka till!

  • Äldre 6 Aug 20:54
    #14

    Vi är på en bygdegård, så vi köper alkoholen själva.
    Dock gör vi så att vi har brudskål, vin, öl, cider och avec enbart. Så om folk vill dricka mer efter maten finns det ingen sprit, bara öl, cider och vin.
    Förhoppningsvis håller det nere fyllan lite.
    Vi har inte så många fyllebultar på gästlistan heller. Dock ett par nykterister

    Jag skulle inte ha några problem med att gå på bröllop med betalbar.
    Kör på det du

  • Äldre 7 Aug 09:28
    #15

    Är själv Iranie och har vart på massa utländska bröllop, och kan säga att det är många som inte fattar klimatet överhuvudtaget.

    Den hårda sanning är att det är den närmaste familjen som snackar skit och det spelar ingen roll om det gäller exempellvi blommor, dryck eller maten. 
     
    Om ni har betalbar (eller för billig mat/blommor etc etc) så kommer ni bli kallade för snåla och förmodligen få tomma presentkuvert.
     
    Om ni däremot verkligen sparar och unnar er öppen bar för alla, massa extravaganta blommor och exklusiv mat etc etc, ja då kommer folk snacka skit o säga att ni bara skryter och vill show off.

    Tyvärr är det så och det brukar göra att man ligger sömnlös om nätterna. Har själv vart med om det.

Svar på tråden Sömnlös och orolig inför alkohol på bröllopet