• Äldre 18 Jul 18:15
    4004 visningar
    14 svar
    14
    4004

    No poo' brudar!

    hej! Någon fler som sysslar med No poo' här? :D

    för er som inte vet vad det är så är det enklast att gå in på nopoo.se och läsa.:P 

    själv har jag no poo'at i drygt halvåret. och börjar ju såklart fundera på hur man ska göra på den stora dagen. håret kan jag ju inte göra något åt, närmsta ekofrisör är 20 mil härifrån, så jag får överleva. men sminket däremot.. 

    sminkar mig väldigt sällan och när jag gör det kan jag ibland få lite irriterat runt ögonen speciellt, lite varmt och så, men det är överlevbart, men vill ju helst ha ett smink så jag slipper det... 

    hur ska ni göra? ekofrisör? eller ska ni som jag bara hoppa över no poo'andet för en dag. hur ska ni göra med smink? 

  • Svar på tråden No poo' brudar!
  • Äldre 19 Jul 09:18
    #1

    Här är en till :) Jag använder sällan schampoo, brukar tvätta håret med rasullera + bikarbonat, och någon gång emellanåt balsammetoden. Jag sminkar mig ytterst lite eftersom jag har så himla känsliga ögon, men mineralsmink som foundation och concealer använder jag varje vecka.

    Vad gäller håret så kommer jag att ta en "paus" för bröllopet, eller nåja jag färgar håret med ren henna så det kommer jag såklart att göra mellan 1-2 veckor före, men sen när håret ska stylas lämnar jag nog det till min frisör. Får väl tvätta ur produkterna noga sen och återgå till min vanliga rutin!

    Vad gäller smink är det lite jobbigt...mina känsliga ögon tål i stort sett INGEN mascara, och det känns lite jobbigt att inte få ha det ens på sitt eget bröllop. Men efter mycket funderande hit och dit så testade jag att färga ögonfransarna, och även om det var riktigt jobbigt och sved som syra i ögonen...så kändes det bra så fort färgen var borta, och lite mörkare blev de ju ;) Så det gör jag nog igen inför bröllopsdagen.

    Hon som ska sminka mig använder en del mineralsmink och jag brukar ändå inte ha problem med något annat än just ögonsminket, så jag hoppas att det kommer att gå bra.

    Skickar vidare ett mascaratips jag fick också som jag inte hunnit testa än - tubmascara. Färgen ska visst lägga sig som små tuber runt fransarna, och tvättas enkelt bort med varmt vatten sen. Bl.a. kanebo, kiss me och Idun Minerals ska ha såna mascaror, och någon av dem har jag tänkt testa vid tillfälle :)


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • Äldre 19 Jul 09:42
    #2

    Hej! Vilken härlig tråd. Jag har själv kemikaliebantat i badrummet i ca ett år. Använder bara cocosolja som rengöring och sminkar mig sällan och då använder jag bara ekologiskt smink. Har bla köpt en hel del från Oikos www.oikoscosmetics.se/ 

    Jag använder dock fortfarande schampo (men ett ekologiskt) och har tänkt länge att jag ska sluta med det. Var det svårt för er att börja med något alternativt? Har varit inne på sidan no poo och hittat lite tips där, men tycker det verkar lite meckigt, hur gör ni rent praktiskt för att blanda ihop något som gör håret rent? 

    Angående bröllopsdagen kommer vi ha ett bohemiskt tema och därför kommer denna frisyr eller någon liknande att passa. Jag räknar med att inte behöva några speciella produkter. Kanske lägger till någon fläta, men annars behövs bara hårband och hårnålar. 

    Och som smink kommer jag nog fortsätta med mitt ekologiska. 

  • Äldre 19 Jul 20:46
    #3

    Kyl att dw finns fler! Lite svårt var det att sluta med schampoo rent mentalt, men ja tror jag skulle ha svårare att börja med schampoo igen, även godkänt schampoo. Känns så förbjudet=p

    Jag kör nu rätt så mycket wo, med björklövstvätt ibland och ägg när det är riktigt skitigt. Har lite problem med att håret beter sig fett om ni förstår? Det känns rent. Ser ok ut, men beter sig som om det vore fett, men samtidigt- man tvättar ju inte bort ALLT sebum när man tvättar

    det. Lite krångel kan det vara i början, men man vänjer sig och hittar lösningar

    Smink är lite besvärligt ja. Mascara går bra, det är nog ögon skugga som är mest besvärlig för mig. Det brukar gå över efter ett tag, men ändå, man vill ju inte ha allt för mycket shit i sitt smink, men är mineralsmink godkänt så att säga? Trodde det inte var det men märker att många no pooare använder det.

  • Äldre 19 Jul 20:48
    #4

    Har btw oxå funderat på om man skulle hennafärga håret inför bröllopet eller ej, men har aldrig prövat så jag kan ju börja med det =p

  • Äldre 20 Jul 00:21
    #5

    Vet ni, jag skulle tvätta håret idag och tack vare den här tråden fick jag en liten knuff att äntligen ta mig samman och prova utan schampoo :D Det blev med bikarbonat och honung och eftersköljde med rosmarinvatten. Jättekul och det känns helt ok, lite ovant bara.

    Filibustern jag förstår precis hur du menar med att det är svårt att gå tillbaka till vanligt schampoo igen, så känner jag med andra rengöringsprodukter och lotions. När man väl har slutat finns det ingen väg tillbaka :) 

    När ska ni gifta er då? Vårt bröllop blir den 11 juli nästa år. 

    När det gäller mineralsmink tror jag att det är skillnad på olika märken. När jag var inne på oikos hemsida såg jag att de skrivit upp alla ingredienser som produkten innehåller och då kan man se att det typ är tre olika mineraler i en ögonskugga (och inget mer). Nu är jag ingen expert (ännu) men hon som driver butiken är utbildad ekologisk hudvårdsterapeut och hade en jättebra blogg tidigare som jag lärde mig massor av. Emma Granath heter hon, det är kanske någon ni känner till. 

  • Äldre 20 Jul 06:33
    #6
    Solkärlek skrev 2014-07-20 00:21:07 följande:

    Vet ni, jag skulle tvätta håret idag och tack vare den här tråden fick jag en liten knuff att äntligen ta mig samman och prova utan schampoo :D Det blev med bikarbonat och honung och eftersköljde med rosmarinvatten. Jättekul och det känns helt ok, lite ovant bara.

    Filibustern jag förstår precis hur du menar med att det är svårt att gå tillbaka till vanligt schampoo igen, så känner jag med andra rengöringsprodukter och lotions. När man väl har slutat finns det ingen väg tillbaka :) 

    När ska ni gifta er då? Vårt bröllop blir den 11 juli nästa år. 

    När det gäller mineralsmink tror jag att det är skillnad på olika märken. När jag var inne på oikos hemsida såg jag att de skrivit upp alla ingredienser som produkten innehåller och då kan man se att det typ är tre olika mineraler i en ögonskugga (och inget mer). Nu är jag ingen expert (ännu) men hon som driver butiken är utbildad ekologisk hudvårdsterapeut och hade en jättebra blogg tidigare som jag lärde mig massor av. Emma Granath heter hon, det är kanske någon ni känner till. 


    kul! :D en varning bara - håret kan vara lite.. bångstyrigt i början.. mitt hår var fett och jättejobbigt en månad ungefär :P jag började med bikarbonat och surskölj, men jag körde bara några ggr, gillade det inte riktigt, sen blev det ägg med varvat honungstvätt ibland. ägg var underbart, blev dock lite torrt hår bara efter ett tag. måste finna mig en lätt och bra inpackning, har inte packat in det på LÄÄÄNGE, kör ibland lite kokosolja i håret som får sitta något dygn innan jag tvättar håret. 

    honung är bra, men kanska vara liiite försiktig om man har mörkt hår - honung bleker hår nämligen en aning. 

    vi gifter oss 5 sept nästa år :) 
  • Äldre 20 Jul 10:29
    #7

    Jag har tvättat utan schampoo så länge så jag minns inte riktigt hur det var i början, men det stämmer nog att håret kändes annorlunda än vanligt - inte fett, men det fick liksom mera volym och blev strävare. Man tvättar ju som sagt inte bort allt sebum längre. En svinhårsborste är också att rekommendera, för att dra ut sebumet i hårlängderna :)

    Det är ju lite olika vilka metoder som passar olika hår, tex. äggtvätt passar inte mitt hår alls. Det jag vanligen använder är rasullera och bikarbonat, jag blandar dem bara i en liten kopp, tillsätter vatten och rör om och låter det stå en liten stund så det "geggar till" sig. Om jag orkar så eftersköljer jag med kallt vatten och äppelcidervinäger, det gör verkligen stor skillnad - håret hålls rent mycket längre och blir fluffigt och fint :)

    Vad gäller mineralsmink köper jag mitt från USA, everydayminerals.com och jag är nöjd med deras utbud :)

    Vi kommer att gifta oss nu 6 september, så jag är mitt i processen med att prova ut vad jag tål och vad som funkar på mig...


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • Äldre 20 Jul 13:23
    #8

    Jag vet inte riktigt om jag räknas in i gruppen no 'poo, men jag använder heller inte vanliga schampon, krämer/lotions eller smink. Använder ett björkschampoo som jag brukar hitta på marknader och det innehåller inte mkt konstigt, jag förstår i alla fall innehållsförteckningen. Köper andra produkter från Ljung hudvård och Maria Åkerlund. 

    På bröllopet antar jag att jag kommer använda vanligt smink. Sambons syster är MUA och jag orkar inte börja tjafsa med att byta produkter. Känns bättre att hon får använda det hon kan och jag slipper föreläsa om det. Jag färgar aldrig håret och kommer tvätta det som vanligt. Vill hårtjejen använda typ hårspray så får hon göra det. 

    Det tar emot lite, men jag har bestämt att göra så. Som ni säger så vill man inte gå tillbaka till "vanliga" produkter när man väl har slutat med dem. 

  • Äldre 20 Jul 13:43
    #9
    Kileane skrev 2014-07-20 10:29:26 följande:

    Jag har tvättat utan schampoo så länge så jag minns inte riktigt hur det var i början, men det stämmer nog att håret kändes annorlunda än vanligt - inte fett, men det fick liksom mera volym och blev strävare. Man tvättar ju som sagt inte bort allt sebum längre. En svinhårsborste är också att rekommendera, för att dra ut sebumet i hårlängderna :)

    Det är ju lite olika vilka metoder som passar olika hår, tex. äggtvätt passar inte mitt hår alls. Det jag vanligen använder är rasullera och bikarbonat, jag blandar dem bara i en liten kopp, tillsätter vatten och rör om och låter det stå en liten stund så det "geggar till" sig. Om jag orkar så eftersköljer jag med kallt vatten och äppelcidervinäger, det gör verkligen stor skillnad - håret hålls rent mycket längre och blir fluffigt och fint :)

    Vad gäller mineralsmink köper jag mitt från USA, everydayminerals.com och jag är nöjd med deras utbud :)

    Vi kommer att gifta oss nu 6 september, så jag är mitt i processen med att prova ut vad jag tål och vad som funkar på mig...


    jo precis! inte fett, men annorlunda. jag märkte det när jag borstade håret en gång (med svinborste) och hade huvet upp och ner, så att håret liksom hängde, jag borstade igenom och så när jag sträckte upp mig igen så stor håret ÅT ALLA HÅLL! haha! som ett fluff! skitfestlig frisyr ju! synd bara den inte håller i sig :P men för mig så beter det sig ju fett, då det gör så. annars har jag liiite svårt för svinborsten ibland, kammar jag med den så blir som håret platt, slickar sig mot nacken i princip av allt fett som blir.. men de e klart, jag kammar ju ut sebumet.. men ändå, borstar inte i onödan nu mer. 

    ägg fungerar rätt så bra, men ibland kan det bli lite mycket, så jag varvar. ^^ och det där med att man klarar sig utan tvätt på flera veckor med ägg, stämmer då INTE på mig. :P har funderat på baslambetoden, och så har jag hört mycket gott om shikakaipulver. även rasullera och rågmjölstvätt. men vet inte.. får se vad jag provar nästa gång jag vill pröva nytt.
    snowstars skrev 2014-07-20 13:23:39 följande:

    Jag vet inte riktigt om jag räknas in i gruppen no 'poo, men jag använder heller inte vanliga schampon, krämer/lotions eller smink. Använder ett björkschampoo som jag brukar hitta på marknader och det innehåller inte mkt konstigt, jag förstår i alla fall innehållsförteckningen. Köper andra produkter från Ljung hudvård och Maria Åkerlund. 

    På bröllopet antar jag att jag kommer använda vanligt smink. Sambons syster är MUA och jag orkar inte börja tjafsa med att byta produkter. Känns bättre att hon får använda det hon kan och jag slipper föreläsa om det. Jag färgar aldrig håret och kommer tvätta det som vanligt. Vill hårtjejen använda typ hårspray så får hon göra det. 

    Det tar emot lite, men jag har bestämt att göra så. Som ni säger så vill man inte gå tillbaka till "vanliga" produkter när man väl har slutat med dem. 


    MUA? jo jag fick ett sample av en kompis, som brukar köpa sån där naturschampoo från marknader. honung/limeschampoo. det är väl inte HELT godkänt, men det är ett bra sistaschampo :) 

    jo jag kommer låta frisören göra det hon behöver med mitt hår för att få till frisyren, det är ju bara att tvätta ur det med sistaschampo sen ^^ 
  • Äldre 27 Jul 20:03
    #10

    yay! beställt från greenhouse cosmetics! kan rekommendera henne starkt! har mycket tvålar och även parfymer, hårinpackningar m.m. och med otroligt roliga dofter. t.ex chocolate fudge brownie, fresh cut grass, japanese cherry blossom, baby powder, bluberry muffin m.m. 55 dofter sammanlagt att välja på! beställde idag 3 tvålar och ett paket med 4 parfymsamples. andra parfymsamlen jag köper. vill testa lite olika parfymer för att se om jag kan finna DEN perfymen, till dagen D. fresh cut grass är en mycket bra kandidat hittills. men alla fyra dofter jag hade sist luktade väldig väldigt gott!

  • Äldre 30 Aug 19:37
    #11

    Jag rekommenderar green love dry schampoo. Innehåller bara kakao och potatismjöl. Provade idag att använda det som puder också och det gick strålande. Gillar multiprodukter

  • Äldre 31 Aug 02:48
    #12

    Är det någon här som har bra tips på "hår spray" fast No poo. Eller något annat som ger hållbar volym? :) 

  • Äldre 31 Aug 13:38
    #13
    Solkärlek skrev 2014-08-31 02:48:37 följande:

    Är det någon här som har bra tips på "hår spray" fast No poo. Eller något annat som ger hållbar volym? :) 


    känner bara till greenhoiuse cosmetics saltvattenspray :) 
  • Äldre 31 Aug 20:48
    #14

    Sockervatten! Kan tyvärr inga proportioner, men det kanske går att googla fram. Man löser socker i vatten och sprejar med blomstersprutan. Jag använde det mycket när jag hade långt hår.

Svar på tråden No poo' brudar!