• Anonym (Amadi­nha)
    Äldre 15 Jul 13:33
    17684 visningar
    31 svar
    31
    17684

    Han har åkt på semester med sitt ex

    Träffade för ca 4 månader sedan en kille som jag nu har ett förhållande med. Allt har känts så bra, vi har båda undrat hur allt kunnat vara så bra, kanske tom perfekt. Sedan kom helt plötsligt smällen när han berättade att han skulle på semester några dagar med sitt ex. För bara två månader hälsade han på henne och hennes kille (de bor i ett annat land). Den här gången skulle de två åka ensamma. Det är något de planerat innan vi träffades. När han först berättade framställde han det på ett sätt som att han inte tyckte det var ok, eftersom han inte hade känt att det var ok om jag gjorde så. Inte om jag åkte på semester med en annan kille överhuvudtaget och desto mindre ett ex. Han var bekymrad och frågade mig om han skulle ställa in. Givetvis är det inget mellan dem, så det är inte pga det, utan bara för att situationen känns fel. Jag kunde inte säga vad han skulle göra, för jag tycker det är hans eget beslut. Det skulle bli fel om jag berättade för honom vad han ska göra, det är ju något han själv måste veta. Jag sa bara att det inte kändes bra, att jag inte varit med om nåt sånt tidigare och att jag behövde tänka på det. Kanske jag var lite uppmuntrande mot att han skulle åka med, och det berodde mest på att jag just då kunde vara förstående för att jag själv kunnat göra en sådan sak utan att det var något mellan mig och exet.

    Jag tänkte att jag inte skulle vilja att han förbjöd mig att göra något sånt. Jag tänkte också att kanske vår relation blir dålig om jag säger nej. Då kanske vi kommer börja att begränsa varandra. En stor skräck för mig. Så jag ville att han själv skulle fatta beslutet. Några dagar senare upplevde jag dock att det inte alls kändes bra. Det sa jag till honom. Då var han inte längre lika intresserad av att ställa in, istället frågade han mig lite uppbragt om jag inte litade på honom. Det handlar inte om tillit. Det handlar om respekt. Respekt för mina känslor. Hennes kille gillar inte att hon åker, men hon bryr sig inte. Jag tycker i varje fall att det är hårt. Jag tycker inte att man försätter någon man älskar i en sådan sits, när det finns andra val. Då är man nog inte redo för ett fullvärdigt förhållande. Det ska finnas kärlek, tillit och respekt sida vid sida, annars kommer det inte att funka. Jag kom fram till att jag givetvis kan åka på semester med ett ex som om han vore en tjejkompis. Inget skulle hända. Om min pojkvän däremot hade mått dåligt av det skulle jag ha ställt in. Men naturligtvis skulle jag behålla vänskapen till mitt ex, umgås med honom iaf. Fast isf på mer neutrala sätt. Det är ju något jag dessutom gör, är mycket god vän med ett ex, även om det var en jättekort relation mellan oss. Kan även tillägga att jag inte skulle åkt iväg på nån resa med mitt ex om hans flickvän uttryckte att hon inte mådde bra av det heller. Jag tycker liksom att det är minimum den respekten man har för andra.  

    Min pojkvän åkte för några dagar sen och kommer snart tillbaka. Den här tiden har jag hittills våndats. Känslorna har varit blandade, de har växlat mellan svartsjuka, förlorat hopp, mycket ilska mot honom och har även känt mig jätteledsen. Har massor av gånger funderat över att göra slut. Han började snappa upp det och ringde upp mig. Han blev helt knäckt. Men jag sa att han skulle ta det lugnt så länge, att han inte ska förstora det (berättade inte vad det handlade om, utan att vi får prata senare). Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera saken. Jag har tagit det hårdare än jag väntat mig. Det här har fått mig att ifrågasätta hela mitt liv och värderingar. För ett år hade jag nog inte sagt såhär. Men nu förstår jag innebörden, när det här har hänt mig själv.

    Lite extra skaver det dessutom att  jag känner till att de hade vissa förhoppningar om att bli tillsammans igen ett tag innan jag kom in i bilden. Särskilt hon. Men det fungerar inte alls mellan dem. Jag kan ju förstå att sådant kan förändras, men jag vet bara inte. Ibland blir jag svartsjuk igen, särskilt när jag tycker att jag hörde ett visst hopp i hans röst när jag sa att "Jag tror hon vill ha dig igen". Men jag vet inte om svartsjukan spelade mig ett spratt... Är det någon som kan hjälpa mig få lite reda bland tankarna som plågar mig?

  • Svar på tråden Han har åkt på semester med sitt ex
  • Äldre 15 Jul 13:59
    #1

    Hjärtat,

    dom ligger med varandra.

    VARFÖR skulle han prioritera henne, resa med henne, spendera tid med henne?
    Varför gör han det inte med dig?

  • Anonym (Amadi­nha) Trådstartaren
    Äldre 15 Jul 14:09
    #2

    Hoppas att jag får vettiga svar från folk som orkar läsa igenom. Tror nog inte det ligger till så.

  • Äldre 15 Jul 14:17
    #3

    Varför trampa på någon som redan ligger ner??


    Jag tycker du ska prata med honom när han kommer hem. Fråga han uppriktigt om det hände något mellan de och ta sedan beslut ifrån det. Jag tycker det är ett konstigt beteende om man älskar någon annan. Kanske för att jag själv är ganska sotis av mej.
    Hoppas du får rätsida på det hela i alla fall.

  • Äldre 15 Jul 14:17
    #4

    Om min fästman skulle (någonsin) åka/åkt någonstans med ett ex skulle jag känna samma sak.. Ett ex är liksom förbjudet eftersom det en gång funnits känslor där. Viss känsla finns alltid kvar, vilket är bevisat i att de hoppades på att kunna bli ihop igen någon gång efter att de gjort slut. De kanske ligger med varandra, kanske inte. Du får helt enkelt hoppas att han är ärlig med vad som hänt och om du ändå känner att du inte kan lita på vad han berättar så kanske ni inte borde vara tillsammans. Du märker ju dessutom ifall han beter sig annorlunda när han kommer hem för den delen. Men om det skulle vara som det värsta tänkbara så kan du ju i alla fall tänka att ni inte varit tillsammans så länge. Värre hade det ju nu varit om ni varit tillsammans 4 år

  • Anonym (Been there)
    Äldre 15 Jul 14:17
    #5

    Jag skulle vara väldigt försiktig om jag var du. Har varit i den sitsen fast den som umgicks med mitt ex. Man lurar sig själv väldigt mycket. Även om det inte funkade mellan dem så kanske dem har en kemi som kan vara svår att motstå. Jag gjorde valet att bryta kontakten med mitt ex på grund av detta efter att jag träffade min fästman. Insåg att det vi hade bara skulle skada oss själva i längden. men det är självklart upp till din pojkvän. Kanske har han på allvar inga känslor kvar för henne.

  • Äldre 15 Jul 14:22
    #6

    Vad tråkigt att höra att han inte kan se hur hans beteende påverkar dig.

    Självklart är det bra att han har en bra relation till sitt ex, men du är personen han har en relation med nu. = Det är dig & dina känslor han bör prioritera högst.

    Jag tycker att du ska stå på sig och när ni talar verkligen förklara dina känslor, speciellt magkänslan du får när du förklarar dina misstankar mot den här tjejen. Att det då känns som om han hoppas på att de ska bli tillsammans igen.

    Vänner är viktiga även när man är i en relation men din partner är en helt annan sak än en vän.

    Styrkekramar vill jag verkligen skicka till dig, tror tyvärr inte att det bara är huvudspöken utan känslor kommer ofta av ett skäl.

    Lycka till! KRAM

  • Äldre 15 Jul 14:27
    #7

    Jag är inte den svartsjuka typen men jag hade inte accepterat att min kille skulle resa med sitt ex när känslor tydligen fanns kvar i bilden. Och speciellt inte när förhållandet är så nytt och inte hunnit bli allt för "allvarligt". Känslor, semester och lite vin leder lätt till att man äter av den förbjudna frukten... Man ska inte begränsa och kväva sin partner i en relation men det finns gränser för vad som är ok. Detta låter inte som något som kommer gynna er relation tyvärr.

  • Anonym (x)
    Äldre 15 Jul 14:44
    #8

    Det där är en svår situation, det är bara du själv som kan känna av vad du ska göra. Om de inte har barn ihop tycker jag inte att det finns någon som helst anledning för dem att åka på semester tillsammans utan dig. Om det nu var en resa som var bokad innan ni träffades så skulle jag i ditt ställe ha överseende, förutsatt att du känner att han är ärlig mot dig. Var tydlig mot honom att du inte vill att han umgås med bara henne framöver, den semester de är på nu kan du ju inte göra något åt, särskilt som du från början sa att det var okej. Jag har själv lite sporadisk kontakt med ett ex. Vi har varit vänner i många år och det är också många år sedan vi var ihop (tonåren). Vi har gemensamma vänner och jag ser ingen anledning att säga upp bekantskapen nu. Men jag vet att hans fd fru hade problem med att vi umgicks när de var nygifta. Jag var ung och dum och förstod inte att hon blev svartsjuk, eftersom det för mig var helt uteslutet att bli tillsammans med honom igen, men det kunde ju inte hon veta. I efterhand kan jag säga att jag ångrar att vi umgicks då. Det var roligt att ses (kanske ett par gånger om året), men jag tror att det skadade deras relation och idag skulle jag gjort annorlunda.
    Försök vara tydlig och så öppen som möjligt i er kommunikation. Och om du känner att han prioriterar relationen med sitt ex framför er relation är det nog tyvärr dags  att gå vidare utan honom. Lycka till!

  • Anonym (Amadi­nha) Trådstartaren
    Äldre 15 Jul 16:58
    #9

    Tack för era svar... Jag vet inte hur jag ska se på saken. Det är klart vi behöver prata. Men det här är egentligen ingen tillitsfråga utan en respektfråga. Som jag sa tycker jag att det måste vara hans beslut om han ska åka, inte mitt. Och han borde ha beslutat att inte åka... Förvisso sa jag till en början att det kanske var ok men att jag behövde tänka på det. Men sedan sa jag ju att det inte kändes bra. Han frågade mig om jag skulle ställa in. Jag sa "nej". Eftersom det inte är mitt beslut! Det är hans! Och när vi talade i telefon sist frågade han om han skulle komma hem tidigare för han märkte att jag inte mådde bra men att jag inte ville tala om varför. Jag sa "nej" igen. Och den här gången för jag är arg och för att skadan redan är skedd... Jag vet inte om det är något som nånsin går att ändra på. Jag vet inte vad han ska säga?

  • Anonym (x)
    Äldre 15 Jul 17:09
    #10
    Anonym (Amadinha) skrev 2014-07-15 16:58:11 följande:

    Tack för era svar... Jag vet inte hur jag ska se på saken. Det är klart vi behöver prata. Men det här är egentligen ingen tillitsfråga utan en respektfråga. Som jag sa tycker jag att det måste vara hans beslut om han ska åka, inte mitt. Och han borde ha beslutat att inte åka... Förvisso sa jag till en början att det kanske var ok men att jag behövde tänka på det. Men sedan sa jag ju att det inte kändes bra. Han frågade mig om jag skulle ställa in. Jag sa "nej". Eftersom det inte är mitt beslut! Det är hans! Och när vi talade i telefon sist frågade han om han skulle komma hem tidigare för han märkte att jag inte mådde bra men att jag inte ville tala om varför. Jag sa "nej" igen. Och den här gången för jag är arg och för att skadan redan är skedd... Jag vet inte om det är något som nånsin går att ändra på. Jag vet inte vad han ska säga?


    Han är inte tankeläsare!! Om du svarar nej när han frågar om han borde ställa in eller komma hem tidigare har du ingen rätt att sedan sura för att han gör som du säger. Det där med att hålla på att sura och inte vilja säga vad det gäller är helt outhärdligt för omgivningen. Om du inte vill att han ska tröttna på dig och vara den som går vidare utan dig så får du sluta upp med sådana tonårsfasoner. Berätta hur du känner och varför och sluta att anta att han förstår ändå. Visst är det viktigt att visa varandra respekt, men för mig handlar det också om att respektera vad den andra säger, vilket han verkar göra. Det känns verkligen som att du sitter i en grop som du grävt själv den här gången, även om jag håller med om att han kanske inte borde åkt alls.
Svar på tråden Han har åkt på semester med sitt ex