• NannZ

    Ris eller Ros(blad)?

    Hej!
    Om jag har fattat det rätt så är det ibland inte tillåtet att gästerna kastar ris på paret. Jag tänkte då att man istället kan ha såpbubblor som de blåser. Men frågan är då om bubblorna förstör klänningen? Jag har ju en hemskt fin klänning som jag gärna vill behålla så fin. Jag fick tipset om rosblad då istället, är det någon som vet hur noga de måste städas upp sedan?

    som ni förstår är jag förvirrad och i stort behov av råd...HJÄLP!

  • Svar på tråden Ris eller Ros(blad)?
  • PiaB igen

    Ris brukar inte tillåtas eftersom det ligger kvar och lockar till sig skadedjur. Svårt att sopa upp då det ofta är grus framför kyrkan.

    Rosblad vet jag inte, bäst att fråga aktuell kyrka. Det jag tänker är att om det är ett bröllop efter er kanske de inte vill ha rosblad och ni kanske inte hinner få bort det.

    Jag vet att det finns bubblor som inte ska fläcka, har ingen aning om var man får tag på dem men vet att det finns

  • FruForsmark

    Vi hade rosenblad och det var mycket vackert och effektfullt! Ris rekommenderar jag INTE då det fastnar i håret och är svårt att plocka bort. Såpbubblor kan ge fläckar på klänningen men det kan ju rosenblad också göra. Vi använde oss av fake rosenblad som var mycket realistiska. Dock måste ni höra med kyrkan vad de tillåter. Vår kyrka hade förbud mot ris och konfetti.

  • TheD

    Om ni verkligen vill att folk ska kasta något på er och att kyrkan godkänner samt att några stackars gäster ska stanna kvar och städa, röstar jag på bladen. Vi ville inte ha något alls kastat på oss vilket gästerna blev meddelade om  :)

  • Eillom

    Såpbubblor är ju oerhört fint tycker jag, funderar själv på att ha det. Tror inte klänningen behöver bli speciellt förstörd av det heller,beror väl iofs på hur det blåser osv, men för att vara på den säkra sidan är nog rosenblad att föredra. 
    Väldigt vackert dessutom!

  • NannZ

    Läste lite på nätet för att se vad det skulle kosta att köpa in bubblor och man kunde ge till gäster. Då stod de också på vissa att de inte fläckade ner kläder. Men om jag skulle ha det tänkte jag ändå i så fall testa på en gammal blus eller nåt med samma typ av tyg

Svar på tråden Ris eller Ros(blad)?