• Äldre 2 Jul 17:19
    3339 visningar
    3 svar
    3
    3339

    Bröllop Örebro.

    Hejsan! Jag och min sambo har bestämt att vi vill gifta oss och har nu börjat kollat runt på olika alternativ. Vi ska inte gifta oss i en kyrka, utan vi vill gifta oss borgerligt. Vi bor i Örebro och vill gärna ha bröllopet någonstans i närheten.
    Vi är intresserade av att veta vart ni har gift er/ska gifta er, om ni har vigsel och fest på samma ställe och ungefär hur mycket pengar som går åt till respektive ställe. (Hyra, ev. Catering, personal, mm.) Tusen frågor som snurrar i huvudet just ju, det är så svårt att veta vart man ska börja. ???? tacksam för svar! Mvh

  • Svar på tråden Bröllop Örebro.
  • Äldre 2 Jul 17:20
    #1

    Oj, skulle vara en glad gubbe i slutet, inte massa frågetecken. :)

  • Äldre 2 Jul 20:51
    #2

    Hej! Jag och min sambo bor i Örebro och gifter oss nästa år, vi har inte kommit så jättelångt i planeringen än men vi har i alla fall bokat kyrka och lokal. Festen kommer att hållas i Festmagasinet ute vid Dylta Bruks herrgård, en bra tre-våningars lokal med plats för typ 150 gäster om man som vi vill ha ett speciellt tema och kunna dekorera som man vill då det praktiskt taget bara är ett skal utan catering, köket var dock bra utrustat så man kan ta dit catering.:) Däremot är det ingen bra lokal om man kommer att ha gäster som har extremt svårt att gå eller sitter i rullstol då det är branta trappor mellan våningarna och det finns inget annat sätt att ta sig upp eller ner. Hyran låg på 10.000 varav 1.500 i depositionsavgift som man får tillbaka om man städar efter sig. Det finns porslin också, tror att man får hyra det för 3.000, har inte dubbelkollat det med dem än. Hoppas att ni hittar någon fin lokal!:)

    Med vänlig hälsning, Sandra

  • Äldre 17 Oct 19:13
    #3

    Jag kan svara på vigselfrågorna och kostnaderna kopplade till ceremonin.


    Att vigas av en borgerlig vigselförrättare är kostnadsfritt och då brukar det oftast vara så att platsen för vigseln är hänvisad till lokal som kommunen utsett. Det kan vara rådhus, kommunhus etc. MEN de flesta av oss förrättare är villiga att resa till plats som brudparet önskar och då har vi rätt till reseersättning. Jag brukar vara extremt tydlig gällande detta med ersättning, både privat och är på sajten... Det är alltså inte tillåtet att en borgerlig vigselförrättare tar betalt för sina tjänster. Inte heller får vi använda oss av vårt förordnande för att sälja på "bonusgrejer" - det är alltså inte okej att säga "jag är utbildad sångerska och kan sjunga för er till en kostnad av tusen lax". Sådant ofog ska genast anmälas till Länsstyrelsen.


    Sen ska jag inte sticka under stol med att det är rart att få ett tackkort från brudparet när det gått en tid!

    Hälften av de vigslar jag förrättat har skett på annan plats. Det kan vara i privata trädgårdar, vid havet, i festlokalen etc. Jag har inte begärt någon reseersättning om det varit i närheten av kommunens rådhus och jag brukar boka in mig på vigslar som ligger inom ungefär samma radie. De flesta av oss förrättare är samarbetsvilliga och gillar vårt jobb, så ställ frågorna och öppna upp för samtal.

    Innerligt lycka till!


     

Svar på tråden Bröllop Örebro.